کد خبر: 433713
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۰۸:۴۷:۵۱
| |

تکلیف جودو دو ماه بعد مشخص می‌شود

الگوبرداری CAS از دادگاه‌های خانواده در ایران

شهریور سال گذشته در مسابقات جهانی جودو توکیو اتفاقاتی رخ داد که باعث شد جودوی ایران تعلیق شود. داستان از این قرار بود که سعید ملایی جودوکار کشورمان در مرحله نیمه نهایی مقابل حریف بلژیکی شکست خورد. ملایی اگر بازی را می‌برد باید مقابل حریفی از اسراییل قرار می‌گرفت.

الگوبرداری CAS از دادگاه‌های خانواده در ایران
کد خبر: 433713
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۰۸:۴۷:۵۱

اعتمادآنلاین| شهریور سال گذشته در مسابقات جهانی جودو توکیو اتفاقاتی رخ داد که باعث شد جودوی ایران تعلیق شود. داستان از این قرار بود که سعید ملایی جودوکار کشورمان در مرحله نیمه نهایی مقابل حریف بلژیکی شکست خورد. ملایی اگر بازی را می‌برد باید مقابل حریفی از اسراییل قرار می‌گرفت. برخی رسانه‌ها در آن برهه اعلام کردند که باخت ملایی عمدی بوده. یکی از رسانه‌های خارجی درمورد نحوه مبارزه ملایی نوشت: «مبارز ایرانی انگار در حال اجرای پانتومیم بود.» بعد از آن اتفاق بهترین جودوکار چند سال گذشته ایران دیگر برنگشت و از آنجا راهی آلمان شد و درنهایت با گرفتن تابعیت کشور مغولستان برای همیشه پرچمش را تغییر داد. اما همه‌ چیز به مهاجرت ملایی و ازدست رفتن یک مدال طلا یا نقره ختم نشد و فدراسیون جودوی ایران از طرف کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو به دلیل رعایت نکردن منشور المپیک به صورت موقت تعلیق شد.


بعد از تصویب محرومیت موقت فدراسیون جودو، آرش میراسماعیلی رییس فدراسیون جودو برای لغو این محرومیت به دادگاه حکمیت ورزش CAS شکایت کرد. ابتدا قرار بود دادگاه فروردین سال جاری برگزار شود، اما به دلیل شیوع کرونا لغو و به شهریور موکول شد. در این مدت اظهارات زیادی از طرفین دعوا یعنی فدراسیون جهانی جودو و آرش میراسماعیلی مطرح و وقتی مشخص شد سعید ملایی و محمد منصوری سرمربی سابق تیم ملی و وحید سرلک ملی‌پوش سابق جودوی ایران قرار است در دادگاه علیه ایران شهادت دهند، آرش میراسماعیلی اعلام کرد این افراد خائن هستند. دادگاه حکمیت ورزش روز 26 شهریور بالاخره برگزار شد.

از کشورمان آرش میراسماعیلی به عنوان رییس فدراسیون، محمدرضا داورزنی به عنوان معاون وقت وزیر ورزش، نصرالله سجادی نماینده کمیته ملی المپیک و مجید زارعیان راهی لوزان سوییس شدند تا به عنوان شاهد حاضر شوند. امیر ساعدوکیل نیز به عنوان وکیل فدراسیون جودی کشورمان در این جلسه حاضر بود. در سمت مقابل نیز علاوه بر سه نفری که نام‌شان آورده شد، رییس فدراسیون جهانی جودو ماریوس ویزر و دو شخص خارجی دیگر حضور داشتند. جلسه از ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شد و به مدت 9 ساعت به طول انجامید. اتفاق ویژه جلسه گفت‌وگوی آرش میراسماعیلی با ویزر در فرصت 20 دقیقه‌ای تنفس بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در این گفت‌وگو گویا طرفین تلاش کردند فضایی را فراهم کنند تا اوضاع ساده‌تر شود.

در جلسه دادگاه گویا طرف ایرانی تلاش کرده ثابت کند نیرویی برای وادار کردن ورزشکاران ایران برای باخت عمدی جهت مواجه نشدن با حریفان رژیم صهیونیستی وجود نداشته و ضمنا سعی کرده با ارایه ادله صلاحیت شاهدین سمت فدراسیون جهانی را زیر سوال ببرد. در پایان جلسه قاضی پرونده بعد از شنیدن اظهارات طرفین به جای اعلام حکم، به سبک دادگاه‌های خانواده در ایران اعلام کرد فرصتی 30 روزه در‌اختیار طرفین قرار می‌دهد تا با هم به توافق برسند و اگر در این مدت مشکلات حل نشد آن وقت حکم نهایی صادر خواهد شد. این حکم می‌تواند رفع تعلیق یا تبدیل شدن تعلیق محدود به دایمی باشد. از اتفاقاتی که در جلسه رخ داده و البته به خاطر محرمانه بودن چندان روشن نیست، شنیده می‌شود که آن مذاکره چند دقیقه‌ای میراسماعیلی با رییس فدراسیون جهانی جودو روی نظر دادگاه تاثیر زیادی داشته و آن مهلت برای همین داده شده است.


آرش میراسماعیلی بعد از جلسه دادگاه در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «واقعا جلسه بسیار سنگین و حساسی بود که حدود 9 ساعت به طول انجامید. در این جلسه سه داور، وکلای طرف مقابل و نمایندگان آنها نیز حضور داشتند. هیات ایرانی از 8 صبح در دادگاه مستقر شد و بعد از توضیحات شهود پرونده ما، شهود آنها نیز تک به تک صحبت و وکلا لایحه‌های خود را ارایه کردند. دو ساعت مانده به پایان جلسه، ویزر رییس فدراسیون جهانی جودو نیز به جلسه اضافه شد و صحبت‌هایی را مطرح کرد و من نیز مسائلی را بیان کردم. در خلال زمان استراحت 20 دقیقه‌ای دادگاه، مذاکراتی هم با ماریوس ویزر درباره پرونده داشتم.»

او درباره مذاکرات 20 دقیقه‌ای خود با ماریوس ویزر هم اظهار داشت: «صحبت بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای را انجام دادیم. واقعا برخورد ویزر دوستانه و صمیمانه بود و صحبت‌های مختلفی نیز انجام دادیم که به نوعی روی رای ابتدایی دادگاه CAS تاثیر داشت. قبلا گفته بودم و باز هم تکرار می‌کنم که بعد از صدور هر رایی طبیعتا با فدراسیون جهانی کار و تعامل خواهیم داشت تا برای آینده جودوی ایران کار کنیم. چه برنده این پرونده باشیم و چه رای به نفع ما نباشد، با فدراسیون جهانی کار خواهیم داشت و امیدوارم در این قضیه در تهران نیز به نتیجه خوبی برسیم.»

همچنین ساعد وکیل فدراسیون جودوی کشورمان نیز در مورد جلسه گفت: «اساسا سیاست وکلای فدراسیون جودو ایران بر این بود که تلاش کنند هم اعتبار شهود معرفی شده از طرف فدراسیون جهانی را زیر سوال ببرند و هم این موضوع موردتوجه قرار گرفت که تا چه اندازه اقدام فدراسیون جهانی جودو علیه فدراسیون ایران با مبانی و مقررات ورزشی از جمله اساسنامه فدراسیون جودو تطابق دارد. با این رویکرد پس از ارایه دفاعیات و ادله‌ای هم که از سوی وکلای طرف مقابل صورت گرفت، هیات داوران در پایان جلسه پس از استماع تمامی دفاعیات اعلام کرد که هر چند قضات دادگاه ورزش آمادگی دارند برای اینکه اعلام رای کنند، اما استثنائا این فرصت را به روسای فدراسیون جهانی جودو و ایران دادند تا چنانچه بتوانند ظرف کمتر از 30 روز به توافق و تفاهم دست پیدا کنند، دادگاه تفاهم را مبنای رای خودش قرار بدهد، در غیر این صورت دادگاه روند رسیدگی خودش را تکمیل و رای خودش را اعلام خواهد کرد.»

وکیل خاطرنشان کرد: «به لحاظ قانون دیوان داوری ورزش، ارایه توضیحات و جزییات بیشتر در‌خصوص مقررات دادرسی چون به صورت غیرعلنی است باید محرمانه باقی بماند و لذا در این مرحله امکان ارایه توضیحات بیشتر برای حفظ مصلحت پرونده وجود ندارد.»


با این حساب اعلام رای نهایی پرونده محرومیت جودوی ایران احتمالا به دو ماه آینده موکول خواهد شد. البته اگر میراسماعیلی بتواند در این مدت با فدراسیون جهانی جودو به توافقی دست پیدا کند، ماجرا کلا منتفی می‌شود. اما سوال اینجاست که اگر رییس فدراسیون جودوی کشورمان می‌توانست چنین توافقی را انجام دهد چرا اصلا کار را به دادگاه CAS کشاند و اینکه چنین توافقی باتوجه به درخواست واضح فدراسیون جهانی جودو مبنی بر اینکه ورزشکاران ایران نباید از رویارویی با رقبایی از رژیم صهیونیستی خودداری کنند چه می‌تواند باشد؟

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها