کد خبر: 433759
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۱۰:۳۵:۳۵
| |

استاد دانشگاه نیوهمپشایر:

تهدیدهای ترامپ بلوف است

استاد علوم سیاسی دانشگاه نیوهمپشایر تاکید کرد: تهدیدهای ترامپ بلوف است و چیزی را تغییر نمی‌دهد چرا که دیگر هیچ کشوری مثل گذشته به تهدیدهای او علیه ایران اهمیت نمی‌دهد.

تهدیدهای ترامپ بلوف است
کد خبر: 433759
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۱۰:۳۵:۳۵

اعتمادآنلاین| کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.

کرک دورسِی، نظرات خود را پیرامون تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

تهدیدهای ترامپ بلوف است

اکنون نمی‌خواهد در آستانه انتخابات ضعیف یا به نظر برسد

کرک دورسِی در ابتدا با اشاره به تهدیدهای اخیر ترامپ علیه ایران و طرح ادعای طراحی ترور سفیر آمریکا گفت: پرزیدنت ترامپ سابقه تهدیدهای شدید علیه دیگر کشورها را دارد، همانطور که علیه کره شمالی این کار را کرد. بدون شک وی معتقد است که چنین ادبیاتی ایران را از تلافی ترور سردار سلیمانی منصرف خواهد کرد. من فکر می کنم که او معتقد است حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در عراق حد مجاز تحمل او بود.

وی افزود: ترامپ پس از آن حمله سعی کرد خود را خویشتندار نشان دهد و باعث تعجب بسیاری از ما شد که از تشدید تنش از سوی هر دو طرف ترسیده بودیم. بنابراین برخی از تهدیدهای او بلوف است، او اکنون و در آستانه انتخابات نمی‌تواند و نمی‌خواهد ضعیف یا مصالحه‌کننده به نظر برسد.

دولت ایران باید محتاط باشد

وقوع هرگونه جنگی به ترامپ برای پیروزی در انتخابات کمک می‌کند

استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر گفت: نظر اصلی من این است که دولت ایران باید بسیار محتاط باشد. در حال حاضر هر کشوری می‌خواهد دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شود، می‌تواند با شروع حمله‌ای که نشان می دهد او یک رئیس‌جمهور زمان جنگ است و از آمریکایی‌های خارج از کشور، به ویژه سربازان و سفیران آمریکایی محافظت می‌کند، به او کمک کند و باعث پیروزی در انتخابات شود.

تهدیدهای ترامپ چیزی را تغییر نمی‌دهد

وی در ادامه در مورد تهدیدهای ترامپ گفت: مطمئن نیستم که این تهدیدها واقعاً اوضاع را تغییر دهند. مطمئناً همه می‌دانند که هرگونه درگیری، خطر تحریک ترامپ به انجام یک واکنش نظامی را دارد.

هیچ یک از طرف‌های برجام فعال شدن ماشه را نمی‌خواهند

هیچ کشوری مثل گذشته به تهدیدهای ترامپ علیه ایران اهمیت نمی‌دهد

این استاد دانشگاه در مورد فعال شدن مکانیزم ماشه گفت: واقعیت این است که هیچ یک از طرف‌های دیگر توافق‌نامه یا رهبران سازمان ملل متحد مکانیزم ماشه را نمی‌خواهند و دیگر مثل گذشته به ترامپ احترام نمی‌گذارند. وزیر امور خارجه پمپئو گفت که ایالات متحده از فروش سلاح روس‌ها و چینی‌ها به ایران جلوگیری خواهد کرد، اما من نمی‌دانم که چگونه آمریکا می‌تواند این کار را انجام دهد. به نظر من پمپئو به روسیه و چین می‌گوید که این اقدامات باعث عصبانیت آمریکا خواهد شد اما با این وجود من انتظار دارم که هر دو در صورت تمایل، چنین سلاح‌هایی را به ایران بفروشند، یعنی دیگر هیچ کشوری به این تهدیدها اهمیت نمی‌دهد.

بهترین راه در راستای کسب امتیاز برای ایران نشان دادن اعتدال است

دورسی در مورد تمایل ترامپ برای داشتن عکس یادگاری با سران ایران گفت: بهترین راه در راستای کسب امتیاز برای ایران نشان دادن اعتدال است. ترامپ یک عکس یادگاری برای قوی‌ترین حامیان خود لازم دارد، اما اگر جنگ آغاز شود، او عکسی می‌گیرد که ممکن است برای افراد بیشتری که در حال حاضر نمی‌دانند به چه کسی رای دهند، جذاب باشد. بسیاری از رهبران جهان نسبت به ترامپ که به نظر می‌رسد بدون دلیل مشخص نظر یا موضع خود را دائما تغییر می‌دهد، بسیار احتیاط می‌کنند.

هیچ یک از طرفین جنگ را نمی‌خواهد

این استاد دانشگاه در مورد احتمال جنگ گفت: جنگ کاملاً امکان‌پذیر است. اگر امروز انتخابات برگزار می‌شد، احتمالاً ترامپ شکست می‌خورد. او به طور کلی از جنگ دور مانده و از ارتش کمتر از روسای‌جمهور قبلی استفاده کرده است.

برای او بسیار آسان است که با تشدید تنش سعی در تغییر شرایط در مبارزات انتخاباتی داشته باشد یا اینکه فقط نشان دهد، سرسخت است. هیچ یک از دو کشور جنگ را نمی‌خواهند.

وی تاکید کرد: اگر جو بایدن در انتخابات پیروز شود، بهتر است که در مورد اختلافات بین دو کشور بحث گسترده‌ای آغاز شود. این واقعیت که بحرین و امارات اخیراً با اسرائیل معامله امضا کرده‌اند بیشتر مربوط به جلوگیری از نفوذ ایران است تا عشق آنها به اسرائیل!

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها