نشست چهارجانبه امان با موضوع صلح خاورمیانه

نشست چهارجانبه امان با موضوع روند صلح خاورمیانه امروز(پنجشنبه) با مشارکت وزرای خارجه مصر، فرانسه، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا در پایتخت اردن آغاز به کار کرد.

نشست چهارجانبه امان با موضوع صلح خاورمیانه
کد خبر: 434874
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۳ ۱۳:۲۹:۲۶

اعتمادآنلاین| به نوشته پایگاه مصری بوابه الاهرام ، شرکت کنندگان در این نشست شامل سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، ایمن الصفدی، همتای اردنی وی، جان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و نیز سوزانا ترستال، نماینده اتحادیه اروپا در امور صلح هستند.

این منبع افزود، جلسه چهار جانبه وزارتی بر تبادل نظر در مورد وضعیت فعلی روند صلح خاورمیانه و پیامدهای آن متمرکز خواهد بود. در این نشست همچنین راه‌های پیشبرد و از سرگیری روند صلح و حمایت از دستیابی به حل و فصل سیاسی جامع و عادلانه برای مسئله فلسطین بر اساس اصل راهکار تشکیل دو کشوری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه فرانسه در این نشست با حمایت از توافقات صلح اخیر میان بحرین و امارات و اسرائیل

تاکید کرد، این توافقات موجب ثبات می شود. وی گفت: تعلیق الحاق اراضی فلسطین باید به تصمیم نهایی بدل شود.

ماس در کنفرانس خبری بعد از این نشست ضمن استقبال از توافقات صلح اخیر میان اسرائیل و امارات و بحرین گفت، می توان از توافقات صلح برای حل منازعات فلسطینی- اسرائیلی استفاده کرد. وی گفت: توافقات صلح اخیر برای تحقق ثبات در منطقه بسیار مهم است.

وی گفت، جایگزینی جز راهکار تشکیل دو کشوری برای حل درگیری فلسطینی- اسرائیلی وجود ندارد.

شکری نیز در کنفرانس خبری بعد از برگزاری نشست چهارجانبه گفت: دو توافقنامه صلح امارات و بحرین با اسرائیل تحول مهمی برای دستیابی به صلح جامع در منطقه است.

وی گفت: ما اعتقاد داریم اهمیت این نشست، یافتن ابزارهای مناسب برای پیشبرد تلاش‌های صلح جهت نزدیک کردن دیدگاه‌ها، گشودن کانال‌های ارتباطی میان دو طرف درگیری [فلسطین و اسرائیل] و تلاش برای دستیابی به فرمول‌هایی است که منجر به دستیابی به راه حلی برای این درگیری طولانی مدت می‌شود.

وزیر امور خارجه اردن نیز با ابراز نگرانی کشورش نسبت به "وضعیت بن بست سیاسی در مذاکرات فلسطین و اسرائیل" خاطرنشان کرد، آنها بر "چگونگی همکاری با یکدیگر برای یافتن چشم انداز واقعی جهت دستیابی به صلح فراگیر متمرکز شدند.

وی گفت، مسئله فلسطین جوهره درگیری و حل آن شرط دستیابی به صلحی عادلانه و فراگیر است و این تنها با حل درگیری فلسطین و اسرائیل بر اساس راه حل تشکیل دو کشوری حاصل می شود . الصفدی تاکید کرد "متوقف کردن الحاق اراضی کرانه باختری یک تحول مهم است و ما با همه طرف‌ها در تلاش هستیم تا به صلح جامع دست یابیم".

وزارت خارجه اردن روز چهارشنبه تاکید کرد: این سومین نشست از این دست است، اولین نشست فوریه 2020 در شهر مونیخ آلمان برگزار و نشست دوم ژوئیه گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها