سرمربی سابق تیم ملی تکواندو:

خلا بزرگی میان تیم‌های پایه و بزرگسالان تکواندو وجود دارد

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو ایران گفت: سال 87 تیم امیدی را تشکیل دادیم و در اولین مسابقاتی که این تیم را با تیم بزرگسالان تلفیق کردیم به قهرمانی رسید. برنامه‌ریزی که تا امروز نیز در حال استفاده از خروجی آن هستیم. باید قبول کنیم خلا بزرگی میان رده سنی نوجوانان و بزرگسالان داریم.

خلا بزرگی میان تیم‌های پایه و بزرگسالان تکواندو وجود دارد
کد خبر: 435098
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۰۸:۱۲:۰۵

اعتمادآنلاین| بیژن مقانلو در خصوص برگزاری اردوی تیم ملی تکواندو اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم که بالاخره مجوز صادر شد و اعتقاد دارم تمرینات مستمر برای ملی‌پوشان مفید خواهد بود. محدودیت‌ها نباید در عملکرد ما تاثیرگذار باشد، بلکه باید باعث ایجاد انگیزه باشد تا زیرکانه به اهداف خود برسیم. این اتفاق به زبان راحت و در عمل سخت است، اما اگر یک مجموعه خوب، همدل و همسو باشد به این مهم می‌رسد.

وی در خصوص عملکرد تکواندو و ورزش ایران در روزهای کرونایی گفت: صحبتی دیدیم که اگر ورزشکاران در اردوها حضور داشته باشد کنترل بهتری روی آنها وجود خواهد داشت که به نظر من حرف درستی است. وقتی ورزشکار در اردو باشد کنترل روی ورود و خروج آنها نسبت به زمانی که در خارج از اردو حضور دارد و برای تمرینات از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده و هر روز در یک باشگاه حضور دارد، بیشتر است.

مقانلو تصریح کرد: اگر پروتکل‌ها در اردوها به خوبی رعایت شود و سازماندهی خوبی داشته باشیم از ورزشکاران بهتر مراقبت خواهیم کرد. اینکه چه محدودیت‌هایی وجود داشت که وزارت ورزش و وزارت بهداشت روی ورزش سخت‌گیری بیشتری انجام داد را نمی‌دانم، اما به نظرم چون پروتکل‌ها را خوب تعریف نکردیم دست به عصا جلو رفتیم. اگر هر رشته‌ای نسبت به شرایط پروتکل‌ها را تعریف کند، شرایط برای استارت فعالیت‌های آن مهیا خواهد شد.

وی در خصوص انتخاب فدراسیون تکواندو به عنوان فدراسیون برتر جهان اظهار داشت: خیلی خوشحالم که فدراسیون تکواندو ایران بعد از سال‌ها حق خود را گرفت. ایران تنها کشور دنیا غیر از کره‌جنوبی‌ است که دو بار قهرمان جهان شده و در آسیا نیز چندین بار به مقام قهرمانی رسیده است.

در رده‌های سنی نیز قهرمان جهان و آسیا شده است و این سیکل را ادامه و چشم‌انداز خوبی داشته است. قطعا کار بدون برنامه‌ریزی به نتیجه نمی‌رسد و این عنوان جای تبریک دارد و خوشحالم که فدراسیون تکواندو به حقش رسید.

سرمربی سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کرد که کشورهای دیگر نیز زحمت می‌کشند و اگر ما چشم‌اندازی برای المپیک 2024 پاریس نداشته باشیم صددرصد به مشکل خواهیم خورد. ما در رده‌های نونهالان و نوجوانان موفق بودیم، اما در ترانسفر کردن این قهرمان به رده بزرگسالان موفق نبودیم. تیم نوجوانان ما در سالیان گذشته در مکزیک به قهرمانی جهان رسید، اما هیچ کدام از نفرات آن تیم به تیم ملی بزرگسالان نرسید یا در دروه اخیر هیچ کدام از 7 قهرمان جهان رده سنی نوجوانان را حفظ نکردیم.

مقانلو افزود: سال 87 با تصمیم پولادگر تیم امیدی را تشکیل دادیم که حسین تاجیک، رضا نادریان، فرزاد عبداللهی، میثم باقری، مسعود حجی‌زواره و سجاد مردانی در آن حضور داشتند و در اولین مسابقاتی که این تیم را با تیم بزرگسالان تلفیق کردیم به قهرمانی آسیا رسید. برنامه‌ریزی که تا امروز نیز در حال استفاده از خروجی آن هستیم و هنوز سجاد مردانی در تیم ملی حضور دارد. باید قبول کنیم خلا بزرگی میان رده سنی نوجوانان و بزرگسالان داریم.

وی با اشاره به مشکلات تکواندو ایران بعد از المپیک گفت: در گذشته ما در هر وزن المپیکی 2 نماینده برای حضور در رقابت‌های گرندپری داشتیم، اما بعد از المپیک توکیو آیا ما بازیکنی را داریم که در گرندپری عرضه اندام کند؟ اگر قرار است این خلا را پر کنیم نیازمند کسی هستیم که شش‌دانگ باشد و این خلا را پر کند. مربیان پایه ما در حد توان در حال تلاش هستند و در حد توان نیز جلو می‌آیند، اما مربی حرفه‌ای باید دیدگاه متفاوت داشته و از پتانسیل‌ها حداکثر استفاده را برده و خلاها را پر کند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو تصریح کرد: نباید فکر و ذکر ما فقط المپیک باشد و سایر رویدادها را فراموش کنیم و بعد از المپیک نیز باید ساختار داشته باشیم و این خلا موضوعی است که به من و خانواده تکواندو اضطراب می‌دهد. زمانی ما ایده‌پرداز بودیم و کشورها دیگر ما را الگو می‌کردند، اما در حال حاضر کپی کار شدیم و تا زمانی که مجددا تفاوت نداشته باشیم نمی‌توانیم حرف اول را بزنیم.

مقانلو در خصوص اینکه راهکار برطرف کردن این خلا را تشکیل مجدد تیم امید می‌داند، گفت: تیم امید را چه کسی می‌خواهد هدایت کند، چرا که این مهم است. یک ایده، طرح می‌شود و طرح ارائه می‌شود، اما هدایت کردن این طرح مهم است. اگر این طرح موفق نباشد به خاطر این خواهد بود که آدمی که آنجا قرار داشته این کاره نبوده است. طرح‌های زیادی در ذهنم است که حداقل می‌توانیم آنها را از استان‌ها شروع کنیم. ممکن است در تکواندو اختلاف نظرهایی داشته باشیم، اما کسی با کسی دشمن نیست و همه قدرت تکواندو ایران را می‌خواهیم.

وی در پاسخ به این سوال که درصورت پیشنهاد فدراسیون حاضر به همکاری خواهد بود، اظهار داشت: به شرطی که شرایطی که می‌خواهم لحاظ شود. فقط به دنبال بودن نیستم و مهم پیاده شدن طرح‌ها است. شرایط مدنظرم سخت نیست و به نفع خانواده تکواندو است. تا زمانی که ایران باشم حاضر به همکاری هستم و به عنوان یک ایرانی دوست دارم که به کشورم کمک کنم. اگر زمانی کنار رفتم می‌خواستم خیلی چیزها را دیگران امتحان و ببینند شرایط با آنچه مطرح می‌کردند متفاوت است.

بهترین مربی بیست و دومین دوره مسابقات جهانی در پایان گفت: در همان گرندپری‌هایی که مدال می‌گرفتیم و به اعتقاد برخی وظیفه بود، کسب مدالش برای ما تبدیل به رویا شد. شاید زمان حضور در تیم ملی برخی می‌گفتند که بیژن بد اخلاق است، اما هرچه می‌خواستم برای اقتدار تکواندو بود و اصول را رعایت می‌کردم. بازیکنانی آن سال‌ها در حال حاضر با من در ار تباط هستند و تازه متوجه شدند چه چیزهایی را از دست دادند. برای تکواندو ایران آرزوی بهترین‌ها را دارم و عزت تکواندو ایران عزت ماست.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها