مخالفت وزارت ورزش با فعالیت زنان در ورزش زورخانه‌ای

وزارت ورزش‌و‌جوانان با در‌خواست فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای برای فعالیت زنان در این رشته مخالفت کرد.

مخالفت وزارت ورزش با فعالیت زنان در ورزش زورخانه‌ای
کد خبر: 435100
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۰۸:۱۷:۲۳

اعتمادآنلاین| وزارت ورزش‌و‌جوانان با در‌خواست فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای برای فعالیت زنان در این رشته مخالفت کرد. همان روزی که مهین فرهادی‌زاد، معاونت بانوان این وزارتخانه با اظهارنظر تندش، زنان را ریحانه خطاب کرد و گفت در این ورزش ملی و مذهبی اشاره‌ای به زنان نشده، معلوم بود که رغبتی برای حضور بانوان ایرانی در این عرصه ندارد. او حتی حالا هم که درخواست فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای در این خصوص رد شده است، نخواسته که خودش رسما این خبر را اعلام کند. این خبر را مهدی علی‌نژاد، معاونت قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش‌و‌جوانان، نزدیک‌ترین فرد به وزیر ورزش می‌دهد.

علی‌نژاد روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح دو سالن ورزشی مجموعه صدر مشهد، گفت: «بررسی درزمینه فعالیت بانوان در ورزش زورخانه‌ای انجام شد و موضوع به تأیید نرسید، اما بوکس در حال بررسی بیشتر است، پاورلیفتینگ نیز به تأیید رسید». اختلاف‌نظرها بر سر فعالیت زنان و دختران ایرانی در ورزش باستانی چندی پیش بود که با تجمع پیش‌کسوتان ورزش‌های زورخانه‌ای، طلاب و نیروهای مسلح در واکنش به حمایت‌های مسئولان فدراسیون این رشته از زنان علنی شد. اعطای حکم پهلوانی به ژاله فرامرزیان، معاونت مالی توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش‌و‌جوانان، باعث برانگیخته‌شدن این جمع شد تا مخالفت خود را با حضور بانوان در این عرصه به‌طور جدی اعلام کنند.


مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای، آن زمان با اهدای نشان مروج فرهنگ پهلوانی، به رسم زورخانه از اقدامات و حمایت‌های فرامرزیان در راستای توسعه همگانی این رشته ملی تقدیر کرده بود. ‌این حرکت جوهری بهانه‌ای شد تا تعدادی از مخالفان حضور زنان در ورزش‌های زورخانه‌ای یکشنبه 18 خرداد در مقابل زورخانه «شهید عراقی» تهران تجمع کنند. اما تنها چند روز بعد از این موضوع، ورود دو نفر از بانوان علاقه‌مند و محجبه این رشته، به‌همراه یک دختربچه هشت‌ساله به زورخانه شهر قدس، جنجال بزرگ‌تری به راه انداخت تا مسئولان فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای به‌شدت مورد نقد منفی مخالفان قرار بگیرند.

این جمع زنانه در‌حالی با اجازه مسئول زورخانه وارد گود شدند که تنها برای ساعتی قصد تمرین‌کردن در این محل را داشتند. بانوان حاضر در زورخانه از حرکات تمرینی و نمایشی خود فیلم و عکس تهیه و در همان روز آن را در فضای مجازی منتشر کردند؛ موضوعی که باعث شد تنش بر سر فعالیت بانوان در ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بدتر از قبل شود، به‌طوری‌که حکم به ممنوعیت کامل ورزش بانوان در زورخانه بدهند!‌ از آن زمان تا‌کنون فعالیت بانوان در رشته پهلوانی و زورخانه‌ای کاملا تعطیل شده و حتی زورخانه‌دارهایی هم که تا پیش از این نگاه مثبتی به این قضیه داشتند، ترجیح داده‌اند که احتیاط کنند و فعلا زمانی را برای تمرین زنان در گود اختصاص ندهند.‌

معاونت بانوان وزارت ورزش‌و‌جوانان در‌حالی در چند سال اخیر زمینه را برای آغاز به کار بانوان در رشته‌هایی مانند کشتی و وزنه‌برداری که عموما مردانه نامیده می‌شوند، فراهم کرده که هیچ چراغ‌سبزی در رابطه با ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نشان نداده است. بعد از تنش‌هایی که به وجود آمد، قرار بر این شد که مقامات ارشد وزارتخانه دراین‌باره تصمیم‌گیری کنند و نشستی را با مسئولان فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای داشته باشند که تا به الان این نشست برگزار نشده است.

جوهری در واکنش به خبر رد‌شدن فعالیت بانوان در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای می‌گوید: «هنوز این خبر را به ما اعلام نکرده‌اند. من این خبر را از شما می‌شنوم. قرار بر این بود که روی درخواست ما بحث و بررسی شود. ضمن اینکه در جلسه‌ای با مسئولان وزارتخانه بنشینیم و دراین‌باره صحبت کنیم که تا به الان این جلسه تشکیل نشده است. نمی‌دانم بر چه اساسی با این درخواست مخالفت شده است. وقتی می‌گویند مخالفت شده، قطعا قابل اجراست». رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای در واکنش به این سؤال که آیا اتفاقات شهر قدس بر تصمیم‌گیری مسئولان وزرات ورزش‌و‌جوانان اثر‌گذار بوده یا نه، گفت: «احتمالا تأثیر داشته است».

سال‌هاست تبعیض جنسیتی درباره ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای که اصالتی کاملا ایرانی دارد، پابرجاست و برخی تعصبات اجازه نمی‌دهد تا بانوان وارد گود شوند. اختلاف‌نظرها بر سر ورود زنان ایرانی به ورزش باستانی به قدری تند بوده که برخی از منتقدان ادعا می‌کنند حضور زنان در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، تقدس گود زورخانه را از بین می‌برد.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها