کد خبر: 435201
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۵:۰۰:۰۰
| |

روایت فیاض‌ زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، از روزهای جنگ ایران و عراق در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

سنکوپ سرباز عراقی از هیبت غواص ایرانی / جانفشانی‌های دفاع مقدس باید زنده بماند

فیاض زاهد گفت: جانفشانی‌ها و ازخودگذشتگی‌هایی که در طول هشت سال دفاع مقدس انجام گرفت باید برای همیشه در اذهان مردم زنده بماند.

سنکوپ سرباز عراقی از هیبت غواص ایرانی / جانفشانی‌های دفاع مقدس باید زنده بماند
کد خبر: 435201
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۰۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فیاض‌ زاهد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: در سال‌های نزیک به پایان جنگ، با یک تیم غواصی علیه یکی از اسکله‌های عراق اقدام کردیم. آن روز با سیستم کپسول‌های بسته‌ از قایق به داخل آب رفتیم که در این سیستم کسی اگر داخل قایق باشد و به پایین نگاه کند،‌ متوجه حضور غواصان در زیر آب نمی‌شود. در آن اثنا قرار بر این شد، که یکی 2 نفر از ما به اسلکه بروند و سربازهای عراقی را خلع سلاح کنند و با خنجر غواصی آنها را بزنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: یکی از رفقای اصفهانی که شاید راضی به مطرح شدن اسمش نباشد، تعریف می‌کند تصمیم گرفته بود سرباز عراقی را در حالی که روی صندلی نشسته بود دستگیر و با سرنیزه سرش را بی‌سروصدا از تنش جدا کند. اما وقتی به او نزدیک شده بود، سرباز در خواب بود و به همین دلیل از کشتنش در حالت خواب منصرف شد. رفیق ما روبه‌روی سرباز می‌ایستد تا بعد از بیدار شدن او را بکشد. اما سرباز عراقی وقتی چشم‌هایش را باز کرده، از هیبت غواص ایرانی به قول معروف سنکوپ کرده بود. رفیق ما هم خدا را شکر کرده بود که برای کشتن سرباز عراقی نیازی نشده از خنجرش استفاده کند.

او توضیح داد:‌ یکی دیگر از خاطراتم به عملیات والفجر 10 ربط پیدا می‌کند. من رئیس لشکر مهندسی بودم که ماموریت‌مان زمینه‌سازی برای ایجاد جاده و سنگرهای دفاعی و تخلیه میدان مین بود. من با یکی از دوستانم شهید مهرداد فهمانی که اهل رشت بود عازم خط شدیم تا شرایط را بعد از عملیات بررسی کنیم. در مسیر گرمک و لری که نزدیک سلیمانیه است، در یک بعدازظهر، پشت سر من، یک هواپیمای عراقی در مسیر ماشین ما در حرکت بود. این صحنه به قدری ترسناک بود و در من ایجاد شک کرد که برای چند ثانیه نتوانستم مهرداد را از موضوع مطلع کنم. فقط یک لحظه به صورت غریزی با سرعت ماشین را کنار زده و فریاد زدم: «مهرداد، خودت را بینداز بیرون!» چند ثانیه بعد هواپیما به بالای ماشین رسید که البته فقط ترکش‌ها به ماشین اصابت کرد.

فیاض‌ زاهد در پایان گفت:‌ جانفشانی‌ها و از خودگذشتگی‌هایی که در طول هشت سال دفاع مقدس انجام گرفت باید برای همیشه در اذهان مردم زنده بماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها