کد خبر: 435342
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ۰۸:۲۷:۵۲
| |

علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا:

ترامپ به تنها چیزی که فکر می‌کند ابقاء در کاخ سفید است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: در صورت اعتراض رئیس‌جمهوری آمریکا به نتایج، او می‌تواند شکایت خود را به کمیته قضایی سنای آمریکا ارائه کند و سپس پرونده به دیوان عالی کشور می‌‌رود و دیوان باید قبل از 20 ژانویه نتیجه نهایی را اعلام کند.

ترامپ به تنها چیزی که فکر می‌کند ابقاء در کاخ سفید است
کد خبر: 435342
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ۰۸:۲۷:۵۲

اعتمادآنلاین| علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به مواضع جدید ترامپ در مورد عدم تعهد به انتقال دموکراتیک قدرت پس از انتخابات 2020 آمریکا اظهار کرد: مسأله عدم تعهد ترامپ به انتقال دموکراتیک قدرت پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، موضوعی نیست که برای بار اول مطرح شده باشد، بلکه او خودش علناً اعلام کرده که برای کناره‌گیری از قدرت وارد انتخابات نشده است. ترامپ برای اولین بار در مصاحبه خود اعلام کرده که موضوعی به عنوان انتقال قدرت در کاخ سفید وجود ندارد، بلکه او برای ادامه قدرت وارد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

این اظهارنظر او به خوبی نشان می‌دهد ترامپ به تنها چیزی که فکر می‌کند ابقاء در کاخ سفید است، نه کناره‌گیری از قدرت. اظهارات رئیس جمهور آمریکا در حالی بیان می‌شود که اخیراً در کمپین انتخاباتی‌اش که در ویرجینیا برگزار شد به صورت مستقیم به رأی‌گیری پستی حمله کرد و در نهایت معتقد است که این مدل از رأی‌گیری به نوعی از سوی دموکرات‌ها طراحی شده تا او را از قدرت کنار بزند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که رأی‌گیری پستی در انتخابات 2020 میلادی صرفاً برای اولین بار در آمریکا مورد استفاده قرار نمی‌‌گیرد، بلکه این مسأله قرن‌ها پیش اجرایی شده است. به عنوان مثال در سال 1776 میلادی که اعلامیه استقلال آمریکا صادر شد، به دلیل فاصله‌های زیاد شهرها و همچنین عدم وجود امکان برای تردد سهل و آسان، از همین مدل رأی‌گیری استفاده شد و به همین دلیل نمی‌توان رأی‌گیری پستی را آنگونه که ترامپ می‌گوید یک موضوع جدید به حساب آورد. به همین دلیل احساس می‌کنم ترامپ در حال حمله به دموکراسی آمریکا و همچنین ساختار قانونی و سیاسی این کشور است و باید متوجه بود که رئیس‌جمهوری آمریکا در حال حمله به دموکرات‌ها برای آرام کردن جو روانی و هدایت آن به نفع خود است.

اگر دونالد ترامپ در انتخابات پیروز نشود و معتقد باشد که در روند رأی‌گیری تقلب به وقوع پیوسته، ساختار قانونی ایالات متحده به او اجازه می‌دهد تا از نتایج مذکور شکایت کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجه داشته باشید که از سوم نوامبر 2020 که رأی‌گیری انجام می‌شود تا 20 ژانویه که براساس قانون، رئیس‌جمهوری پیروز باید وارد دفتر کارش شود، فرصت حل اختلاف در مورد اعتراض به نتایج وجود دارد. در این فاصله ترامپ می‌تواند شکایت خود را به کمیته قضایی سنای آمریکا ارائه کند و پس از آن پرونده‌اش به دیوان عالی کشور خواهد رفت که دیوان عالی می‌بایست قبل از روز 20 ژانویه نتایج مورد اعتراض او را اعلام کند. اینکه می‌بینید ترامپ یک قاضی محافظه‌کار را برای جایگزینی یکی از قضات فوت شده دیوان عالی آمریکا انتخاب کرده است، نشان می‌دهد که او در حال چیدمان جدید نهاد قضایی ایالات متحده به نفع خود است. لذا اینکه گفته می‌شود اگر او پیروز انتخابات نباشد، جنگ داخلی در آمریکا به راه می‌افتد یا ساز و کار را به طوری طراحی می‌کند که قدرت را تحویل رقبایش ندهد، یک تحلیل غیرکارشناسانه و خارج از ساختار قضایی ایالات متحده است.

بیگدلی افزود: بسیاری معتقدند براساس نظرسنجی‌های اعلام شده از سوی موسسات آمریکایی، فاصله ترامپ و بایدن با یکدیگر زیاد شده است و حتی شکست رئیس جمهور فعلی آمریکا را محتمل دانستند اما باید توجه داشت که هیچکدام از این نظرسنجی‌ها درست نیستند. به یاد داریم که در سال 2016 بزرگ‌ترین و قوی‌ترین موسسات نظرسنجی اعلام کرده بودند که پیروز قاطع انتخابات ریاست جمهوری، هیلاری کلینتون است اما به وضوح دیدیم که تمام این تحلیل‌ها اشتباه از آب در آمد و ترامپ وارد کاخ سفید شد. به همین دلیل معتقدم که نباید روی نظرسنجی‌ها قمار کنیم. مسأله اصلی این است که هسته اصلی جمهوری‌خواهان بدون تردید به ترامپ رأی خواهند داد و همین مسأله موجب می‌شود که فاصله او با جو بایدن آرام آرام کم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مقابل، بایدن هم سن و سال بالایی دارد اما تجربه نظامی‌گری و همچنین حضور در مجلس سنا به عنوان سناتور به علاوه اینکه معاون اوباما بوده است، می‌تواند کارنامه خوبی برای او دست و پا کند ولی مسأله اینجاست که ترامپ از لحاظ مانور روانی و رسانه‌ای بسیار جلوتر و قوی‌تر از بایدن به حساب می‌آید. این در حالیست که هشتم مهرماه اولین مناظره میان بایدن و ترامپ برگزار می‌شود و ظاهر ترامپ به علاوه کلامِ گیرای او می‌تواند بایدن را با مشکلات زیادی در حین مناظره مواجه کند و به همین دلیل معتقدم که ترامپ در مناظره‌ها بایدن را به چالش می‌کشد. او سعی می‌کند در این مناظره مسائل داخلی و خصوصاً اقتصاد و افزایش شاخص‌های بورس بعد از همه‌گیری کرونا را مطرح کند که در ادامه این روند، محافظه‌کاران هم در حال حمایت از ترامپ هستند. به همین دلیل معتقدم ترامپ در ابتدا مسائل داخلی و سپس مسائل سیاست خارجی را مورد نظر قرار می‌دهد اما باید دید که چه کسی قابلیت دریافت 270 کارت الکترال را خواهد داشت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها