تومو مِلاسو، استاد دانشگاه تامپر فنلاند:

اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به آینده برجام وابسته است

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تامپر فنلاند تاکید کرد: اعضای برجام در اجرای تعهداتشان شهامت مخالفت با آمریکا را نداشتند اما رعایت قوانین توافق هسته‌ای از سوی ایران بسیار هوشمندانه است و ایران به دنیا نشان داد کشوری قابل احترام است و می‌توان روی حرفش حساب کرد.

اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به آینده برجام وابسته است
کد خبر: 435368
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ۰۹:۲۹:۱۹

اعتمادآنلاین| تومو مِلاسو (Tuomo Melasuo) استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه تامپر فنلاند است. وی سال‌ها در حوزه‌های تاریخ سیاسی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، اسلام سیاسی و جهان سوم تحقیق و تدریس کرده است. وی در گفت‌وگو به بیان نظرات خود در مورد تنش‌های میان ایران و آمریکا پرداخت:

اعتبار و اقتدار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به آینده برجام وابسته است

تومو مِلاسو در ابتدا در مورد برجام گفت: امروز، در آغاز پاییز سال 2020، آینده برجام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید با هم تجزیه و تحلیل شود، آنها با هم مرتبط هستند. از یک طرف، به ویژه اعتبار و اقتدار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به آینده برجام وابسته است.

استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه تامپر فنلاند یادآور شد: از طرف دیگر، آینده برجام همچنین بازیگران بزرگ بین‌المللی مانند سازمان ملل، اتحادیه اروپا، روسیه و چین را درگیر می‌کند. در حال حاضر ارزیابی نتایج مأموریت‌های آژانس انرژی هسته‌ای بسیار دشوار است.

برجام برای آینده همه ما مهم است

آمریکا نمی‌خواهد به هیچ بازیگری اجازه دهد که در سیاست این کشور تأثیر بگذارد

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت تلاش‌های نافرجام آمریکا برای نابودی توافق هسته‌ای و اعمال فشار حداکثری علیه ایران تاکید کرد: تا جایی که من فهمیدم دلایل آنها کاملا سیاسی است. ایالات متحده نمی‌خواهد به هیچ بازیگر دیگری اجازه دهد که در سیاست این کشور تأثیر بگذارد.

در طولانی‌مدت، این شیوه بسیار غیرمولد است. به همین دلیل بسیار مهم است که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به کارهای خود ادامه دهد و سایر شرکای برجام به توافقنامه 2015 احترام بگذارند. در واقع این توافق برای آینده همه ما مهم است.

سفر گروسی به دنیا نشان داد که آژانس و ایران می‌توانند کارهای زیادی با هم انجام دهند

این استاد دانشگاه در ادامه اشاره‌ای به سفر گروسی به ایران کرد و در این باره گفت: بسیار مهم است که رافائل گروسی به ایران سفر کرده و این دیدار به خوبی انجام شده است. این سفر علاوه بر نتایج مثبت خود، به جهانیان نشان می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایران می‌توانند کارهای زیادی را با هم انجام دهند.

اعضای برجام در اجرای تعهداتشان شهامت مخالفت با آمریکا را نداشتند

رعایت قوانین توافق هسته‌ای از سوی ایران بسیار هوشمندانه است

ایران به دنیا نشان داد کشوری قابل احترام است و می‌توان روی حرفش حساب کرد

وی در ادامه با انتقاد از بدعهدی دیگر اعضای برجام در قبال ایران گفت: درست است که بسیاری از کشورهای شریک برجام می‌توانستند از نظر سیاسی و حتی اخلاقی، اتحاد بیشتری داشته و تحریم‌ها را واقعاً کاهش دهند مانند آنچه در معاهده 2015 توافق شده بود. اما آنها آن شهامت این کار و مخالفت با ترامپ را نداشتند با وجود این بدعهدی‌ها رعایت محدودیت‌ها و قوانین برجام از سوی ایران بسیار هوشمندانه است. از این طریق ایران به دنیا نشان می‌دهد که کشوری قابل احترام است و ما می‌توانیم روی حرف آن حساب کنیم. این می‌تواند یک سرمایه‌گذاری برای آینده باشد.

آمریکا بدون احترام به توافق‌های بین‌المللی نمی‌تواند مدعی حقوق خود خود در معاهدات شود

این استاد دانشگاه در مورد فعال‌سازی اسنپ‌بک گفت: اکنون ایالات متحده حق استفاده از اسنپ‌بک را ندارد. برجام یک توافقنامه «کلی» است، شما همه آن را می‌پذیرید و مجاز به انجام تنها بخشی از آن نیستید. از مدت‌ها قبل ایالات متحده به معاهدات بین‌المللی، تعهدات قانونی، سیاسی، اخلاقی خود احترام نگذاشته است. ایالات متحده ابتدا باید به توافق‌ها احترام بگذارد و تنها پس از آن است که می‌توانیم در مورد حقوق آمریکا در توافق صحبت کنیم.

سران کاخ سفید به اصلاحات سیستمی احتیاج دارند

وی هم چنین در مورد ادعاهای ترامپ برای دیدار و مذاکره با سرن ایران گفت: متأسفانه من نسبت به جهت‌گیری‌های او بسیار بدبین هستم. سران کاخ سفید به اصلاحات سیستمی احتیاج دارند، من از آینده می‌ترسم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها