قیمت خوراک دام و طیور در بازارهای جهانی افزایش یافت/ ایران امسال گندم وارد می‌کند

قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی افزایش یافت و زنگ هشداربرای مسئولان داخل است که در تأمین نیاز دامداران و مرغداران حساس‌تر باشند.

قیمت خوراک دام و طیور در بازارهای جهانی افزایش یافت/ ایران امسال گندم وارد می‌کند
کد خبر: 435419
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ ۱۱:۳۷:۱۲

اعتمادآنلاین| جدیدترین قیمت محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت خوراک‌ دام، دانه‌های روغنی و شکر است. اما محصول گندم کاهش بی‌سابقه‌ای داشته و قیمت انواع دام هم با کاهش قیمت مواجه شده است.

در بازارهای جهانی قیمت هر بوشل ذرت که عمدتاً به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود 1.75 دلار افزایش یافت و به قیمت 365.25 دلار معامله شد. دانه‌های روغنی هم از قافله افزایش عقب نماندند به طوری که سویای خوراکی 2.5دلار در هر بوشل افزایش یافت. سویای روغنی هم رشد 41 سنتی داشت.

در این میان دیگر محصول روغنی مانند کانولا هم با افزایش زیاد 7.3 دلار مواجه شد. در بازارهای جهانی قیمت شکر هم با افزایش همراه بود. اما قیمت دام زنده 87 سنت و دام پرواری 2.2 دلار کاهش داشتند.

فساد در توزیع نهاده

ایران بیش از 70 درصد نیاز خوراک دام و طیور را وارد می‌کند. هرگونه نوسان در بازارهای جهانی بر قیمت داخلی هم تأثیر می‌گذارد، اگرچه دولت با اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی و در حقیقت پرداخت یارانه به دنبال ایجاد ضربه‌گیر برای مقابله با این افزایش‌ها است.

در چند ماه گذشته تأمین خوراک دام و طیور در کشور مشکلاتی داشت که بخشی از آن به عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و بخش دیگر به دلیل وجود فساد در توزیع نهاده‌ها بود به طوری که قیمت کنجاله بیش از پنج برابر قیمت مصوب در بازار سیاه عرضه می‌شود.

ایران امسال گندم وارد می‌کند

امسال وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده بود 10 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود، اما این رقم از 8.4 میلیون تن فراتر نرفت. تقریباً سال گذشته هم همین میزان از کشاورزان داخلی خریداری شده بود، اما دولت 3 میلیون تن گندم وارد کرد و این سؤال مطرح است که آیا امسال نیز همین میزان دولت گندم وارد می‌کند؟

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها