«چهارراه خندق» محمود فرهنگ رونمایی شد

نمایشنامه «چهارراه خندق» از انتشارات بنیاد رودکی و به قلم محمود فرهنگ با موضوع زندگی سردار شهید عبدالحسین برونسی رونمایی شد.

«چهارراه خندق» محمود فرهنگ رونمایی شد
کد خبر: 435741
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۷ ۱۶:۲۰:۲۳

اعتمادآنلاین| آیین رونمایی از نمایشنامه «چهارراه خندق» امروز دوشنبه 7 مهر در تالار رودکی برگزار شد و در ابتدای این مراسم سردار حسنی از راویان دوران دفاع مقدس به بیان خاطراتی از این دوران پرداخت.

وی ضمن تشکر از انتشار این اثر با بیان فرمایشاتی از مقام معظم رهبری بر اهمیت روایت بدون تغییر و تحریف داستان های جنگ تاکید کرد.

در ادامه قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با بیان گوشه ای از خاطرات خود از دوران دفاع مقدس گفت: دشمن که در جنگ تحمیلی نتوانست ایران را شکست دهد، با شکل دادن داعش تلاشش را ادامه داد.

وی افزود: دشمن امروز هم به دنبال پیروزی بر ایران اسلامی است‌ و می بینیم که نقش شهدا اهمیت خودش را نشان می‌دهد.

محمود فرهنگ، نویسنده این نمایشنامه نیز گفت: من می خواستم زندگی شهیدی را به نمایشنامه تبدیل کنم که علاوه بر رشادت‌ها و فضایل اخلاقی اش، نور امام هشتم حضرت امام رضا (ع) نیز بر زندگی‌اش تابیده باشد. این رسالتی است که بر دوش من و همه هنرمندان است تا تلاش کنیم خاطرات و زندگی این بزرگان را زنده نگه داریم.

محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، دیگر سخنران این رویداد، سخنانش را با گرامی داشت ایام چهلمین سالگرد دفاع مقدس آغاز کرد و گفت: از برگزار کنندگان و دست اندرکاران چاپ این نمایشنامه تشکر می‌کنم. من همشهری شهید برونسی هستم. وقتی زندگینامه شهید برونسی را خواندم دیدم که قصه‌های بسیاری برای گفتن دارد. رسالت ماست که زندگی مشاهیر و قهرمانانمان را به زبان جهانی ترجمه و تعریف کنیم و از انواع هنرها در این راه بهره بگیریم.

در انتهای این مراسم نمایشنامه «چهارراه خندق» به قلم محمود فرهنگ با حضور نویسنده و مسئولان هنری رونمایی شد.

در این رویداد، محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی، قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، عباس عظیمی، رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، سید محمد طباطبایی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بابایی، یداله وفاداری، احمد جولایی و محمد حمزه زاده (هیأت انتخاب دهمین دوره تئاتر صاحبدلان)، مهرداد رایانی‌مخصوص نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر کشور و از فعالان تئاتر دفاع مقدس و کریم اکبری مبارکه بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون حضور داشتند.

نمایشنامه «چهارراه خندق» با موضوع زندگی شهید برونسی به قلم محمود فرهنگ تازه‌ترین اثر از این نویسنده است که به دوران کودکی، جوانی و شهادت شهید می‌پردازد. به دلیل تاثیر بسزایی که امام هشتم (ع) در زندگی این سردار خط شکن دوران دفاع مقدس داشته بخشی از نمایشنامه به زندگی امام رضا (ع) نیز اشاراتی دارد.

نام نمایشنامه «چهارراه خندق» برگرفته از حضور شهید برونسی در یکی از عملیات های دفاع مقدس و حماسه‌سازی این شهید در خندق در عملیات بدر بود.

شهید برونسی در تاریخ 23 اسفند سال 1363 با مسئولیت فرماندهی تیپ 18 جوادالائمه (ع) در منطقه عملیاتی بدر به شهادت رسیده و پیکرش در منطقه عملیات بر جای می ماند. سال‌ها بعد در جریان تفحص شهدا پیکر ایشان شناسایی و در تاریخ هفدهم اردیبهشت 1390 در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در بهشت رضا (ع) در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها