کد خبر: 435799
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۰۸:۲۵:۰۱
| |

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه:

مکرون به دنبال عقب‌نشینی حزب‌الله است

یک تحلیل‌گر مسائل لبنان گفت: سعد حریری می‌خواهد در شرایطی نخست وزیر شود که خواسته‌های خود را در لبنان دنبال کند.

مکرون به دنبال عقب‌نشینی حزب‌الله است
کد خبر: 435799
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۰۸:۲۵:۰۱

اعتمادآنلاین| «قاسم محبعلی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره وخامت شرایط لبنان گفت: لبنان کشوری است که کماکان مورد مداخله قدرت‌های خارجی قرار می‌گیرد، از طرفی نیروهای داخلی این کشور هم به نوعی با یک قدرت خارجی متحد هستند. به عنوان مثال مارونی‌ها و میسیحیان عمدتا با فرانسه و اهل تسنن با عربستان سعودی متحد هستند.

این تحلیل‌گر مسائل لبنان افزود: بنابراین این‌گونه دخالت‌ها در لبنان پذیرفته شده است. مسئله لبنان برای فرانسه تنها از نظر سیاست خارجی اهمیت ندارد، به دلیل اینکه لبنان یکی از مستعمره‌های فرانسه بوده و فرانسوی‌ها در شکل‌گیری دولت در این کشور، نقش داشتند و از طرفی گروه‌های داخلی لبنان با گروه‌های داخلی فرانسه پیوند دارند، لذا مسئله لبنان از منظر داخلی هم، برای فرانسه اهمیت دارد.

محبعلی ادامه داد: مکرون در فرصت پیش آمده ناشی از کاهش نفوذ آمریکا و وضعیتی که ترامپ دارد، به دنبال این است از طریق لبنان نفوذ خود را در خاورمیانه احیا کند.

این کارشناس مسئله خاورمیانه با بیان اینکه فرانسه از گروه‌هایی که با حزب‌الله زاویه دارند حمایت می‌کند، تصریح کرد: در حقیقت فرانسه با مسیحی‌های لبنان و گروه 14 مارس به رهبری سعد حریری که مخالف حزب الله هستند، در ارتباط است.

از طرفی در حال حاضر شرایط لبنان به نحوی است که اگر حزب الله از نخست وزیر پیشنهادی حمایت نکند، تشکیل دولت امکان‌‌پذیر نیست، اما در عین حال فرانسوی‌ها و 14 مارس نمی‌خواهند، دولت تحت حمایت حزب الله تشکیل شود، بنابراین با تحت فشار گذاشتن حزب‌الله خواهان عقب‌نشینی آن هستند. در واقع فرانسه به دنبال این است که نظام طائفه‎ای را تغییر دهد که این با منافع برخی از گروه‌های داخلی این کشور، نمی‌خواند.

محبعلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش صحبت‌های اخیر سعد حریری که گفت نخست وزیر نمی‌شود، خاطرنشان کرد: سعد حریری در گذشته به دلیل اینکه احساس می‌کرد اکثریت پارلمانی دست جناح 8 مارس است و نمی‌تواند شرایط را مدیریت کند، استعفا داد. او می‌خواهد در شرایطی نخست وزیر شود که خواسته‌های خود را دنبال کند.

بنابراین در شرایط فعلی به دلیل اینکه همچنان در اقلیت قرار دارند، تلاش می‌کند که شرایط را تغییر دهد و سپس به نخست وزیری برسد، لذا به دنبال نخست وزیری در شرایط مدنظر خود است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها