کد خبر: 435838
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۰۹:۵۱:۲۴
| |

محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتمادملی در یادداشتی نوشت:

از سر بی‌احتیاطی، دور از تدبیر

عضو حزب اعتمادملی نوشت: سرمقاله آقای شریعتمداری از سر بی‌احتیاطی و دور از تدبیر بوده است و امیدوارم با تذکری که دریافت کرده‌اند، از این پس بیشتر مراقبت کنند تا روزنامه‌ای که با پول مردم و بیت‌المال اداره می‌شود، هزینه‌ای بر زندگی مردم وارد نکند.

از سر بی‌احتیاطی، دور از تدبیر
کد خبر: 435838
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۰۹:۵۱:۲۴

اعتمادآنلاین| محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتمادملی در یادداشتی با اشاره به سرمقاله اخیر روزنامه کیهان به وسیله حسین شریعتمداری نوشت: اخیرا آقای حسین شریعتمداری در روزنامه «کیهان» سرمقاله‌ای به چاپ رساند که به نظر من باید درمورد آن به چند فاکتور و شاخص توجه کرد. نخست اینکه طبیعتا اگر بحث آزادی بیان را در مواجهه با این مطلب مورد استناد قرار داده و از آن دفاع کنیم، نباید فراموش کنیم که آزادی بیان مرزی نمی‌شناسد. همچنین اگر در کشورهایی که آزادی مطبوعات شناخته و نهادینه شده‌، چنین یادداشتی به چاپ می‌رسید، می‌توانستیم با این توجیه آن را تحلیل کنیم. برای نمونه در امریکا یک روزنامه‌نگار می‌تواند بالاترین مقام کاخ سفید را در همه حوزه‌ها نقد کند یا روابط و اسنادی را افشا کند و البته از برخورد و بازداشت و بازخواست هم واهمه‌ای نداشته ‌باشد؛ کما اینکه این رویه در کشورهای اروپایی چون فرانسه یا انگلستان نیز دیده می‌شود و برای مثال همان‌طورکه می‌توان نخست‌وزیر انگلستان را نقد کرد، می‌توان پاپ یا اسقف مذهبی را هم مورد انتقاد قرار داد بنابراین آزادی بیان و مطبوعات رویه‌ای شناخته‌شده است اما امروز ما در مورد جغرافیایی به نام ایران صحبت می‌کنیم.

بضاعت آزادی مطبوعات در ایران آن اندازه‌ای نیست که تصور کنیم یک روزنامه‌نگار آزاد نقدی بر رفتار یک مرجع تقلید نوشته است؛ چون اساسا امکان نقد در بسیاری از حوزه‌های قدرت وجود ندارد که تحت لوای آن این رویکرد و نقد کیهان را توجیه کنیم. بنابراین با توجه به اینکه آیت‌الله سیستانی مرجعی شناخته‌شده و گرانقدر برای شیعیان هم در ایران و هم عراق است و در هر دو کشور پیروانی دارد، واکنش‌ها به این مقاله دور از انتظار نبود و نیست. نکته دوم که در این میان باید مورد اشاره قرار گیرد، این است که مقاله یا نقد مطرح‌شده توسط چه ‌کسی نوشته یا توسط چه روزنامه‌ای منتشر شده است. جایگاه امروز روزنامه «کیهان» قابل قیاس با سایر روزنامه‌ها نیست بنابراین نمی‌توان همسان‌سازی کرد و آن را هم‌تراز سایر رسانه‌ها دانست. در واقع هر روزنامه و رسانه‌ای نسبت‌ها و گرایش‌های روشنی دارد. برای نمونه نسبت «همشهری» با شهرداری تهران، نسبت روزنامه ایران با دولت، نسبت روزنامه «جام‌جم» با صداوسیما و... مشخص است؛ بنابراین و باتوجه به اینکه آقای شریعتمداری منصوب رهبر معظم انقلاب است، روزنامه «کیهان» نیز از موقعیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

اگر سوگیری و موضع‌گیری- چه در حوزه سیاست خارجی چه در حوزه سیاست داخلی - مشاهده شود، به نوعی پیامی از جانب حاکمیت جمهوری اسلامی تلقی خواهد شد. امروز «کیهان» به عنوان یک روزنامه عادی تلقی نمی‌شود؛ بنابراین طبیعی است که چنین مطلبی حساسیت‌هایی ایجاد کند. دلیل ایجاد این حساسیت را باید در دو حوزه بررسی کرد. اول اینکه «کیهان» یک روزنامه عادی نیست و دوم و مهم‌تر آنکه این مطلب توسط شریعتمداری که دارای شخصیت حقوقی هم هست، نوشته شده است؛ مدیر مسوولی که منصوب رهبری است و شاید این نگرانی را ایجاد کند که حاکمیت ایران پیامی را از این طریق مخابره می‌کند، شاید نوعی هشدار و اخطار تعریف شود و شاید نوعی دخالت در حوزه داخلی کشورها. شاید اگر چنین موضعی از سوی سفیر ایران در یک ملاقات خصوصی مثلا با وزیر خارجه این کشور مطرح می‌شد برای کشور دوست و همسایه ما حساسیتی ایجاد نمی‌شد اما وقتی به‌صورت موضع علنی یک روزنامه و در قالب سرمقاله، آن هم نه به قلم یک نویسنده معمولی، بلکه به قلم حسین شریعتمداری نوشته می‌شود، برداشت متفاوتی صورت می‌گیرد؛ بنابراین طبیعی است که حتی چهره‌های عراقی نزدیک به ایران همچون مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق هم به این سرمقاله واکنش نشان دهد.

البته چنین رویکردی را از آقای شریعتمداری در موارد عدیده‌ای شاهد بوده‌ایم. حتی ایشان درمورد کشورهای حوزه خلیج فارس هم مواضعی اتخاذ کرده‌ بود که ممکن بود تبعاتی برای منافع ملی داشته‌باشد. به هر روی عذرخواهی حسین شریعتمداری نشان داد که این سرمقاله آثاری در پی داشته و نگرانی‌هایی ایجاد کرده که منجر به تذکر جدی به شریعتمداری شده‌ و ایشان را وادار به عذرخواهی کرده است. انتظار نمی‌رود در این هنگامه که کشور در موقعیت خطیری قرار دارد، ‌برخی داخل کشور، دچار چنین اشتباهاتی شوند. به خصوص آنکه روابط ما با عراق استراتژیک و جایگاه آیت‌الله سیستانی نه‌تنها در میان شیعیان عراق، بلکه نزد شیعیان ایران و حتی اهل تسنن و کردها در این دو کشور نیز جایگاهی رفیع است و ایشان به‌لحاظ گستردگی مقلدینی که دارند، به عنوان مرجع اول شیعیان جهان شناخته می‌شوند؛ بنابراین سرمقاله آقای شریعتمداری از سر بی‌احتیاطی و دور از تدبیر بوده است و امیدوارم با تذکری که دریافت کرده‌اند، از این پس بیشتر مراقبت کنند تا روزنامه‌ای که با پول مردم و بیت‌المال اداره می‌شود، هزینه‌ای بر زندگی مردم وارد نکند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها