رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

قیمت مسکن با کاهش کمیسیون مشاوران املاک پایین نمی‌آید

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که کاهش کمیسیون مشاوران املاک دستور معاون اول رئیس جمهوری است، گفت: با این کار قیمت مسکن کاهش نمی یابد.

قیمت مسکن با کاهش کمیسیون مشاوران املاک پایین نمی‌آید
کد خبر: 435932
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۱۴:۲۲:۴۹

اعتمادآنلاین| مصطفی قلی خسروی در واکنش به کاهش نرخ کمیسیون مشاوران املاک، اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حق الزحمه مشاوران املاک یک درصد بود که سال 70 اعلام شد برای معاملات تا 20 میلیون تومان نیم درصد، 20 تا 100 میلیون تومان نیز یک چهارم درصد کمیسیون دریافت شود. برای معاملات بالای 100 میلیون تومان نیز کمیسیون دریافت نشود تا قیمت مسکن افزایش نیابد.

وی با طرح این پرسش که آیا با این اقدام قیمت مسکن افزایش نیافت، ادامه داد: 20 تیرماه امسال جلسه ای به همراه وزیر راه و شهرسازی در کاخ ریاست جمهوری با معاون اول رئیس جمهوری داشتیم. آقای جهانگیری از وزیر راه و شهرسازی وضعیت بازار مسکن را پرسید که وی در این باره توضیح داد. از بنده نیز وضعیت را جویا شد که این کار را کردم.

وی افزود: در این جلسه معاون اول رئیس جمهوری گفت چون قیمت مسکن افزایش یافته است، باید کمیسیون مشاوران املاک کاهش یابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان " این چه منطقی است" اضافه کرد: بارها اعلام کرده ایم که حدود صنفی بنگاه های املاک مشخص شود تا ما بتوانیم صلاحیت فردی متقاضیان ورود به این شغل را بررسی کنیم. هر صخی برای دریافت مجوز به اتحادیه بیاید و حرف می زند ما متوجه می شویم که این کاره است یا خیر. طرف در شغلی بوده و در آن را شرارت کرده و آمده مجوز بنگاه می خواهد.

خسروی گفت: مشکل ما در کشور بیکاری و تورم بالاست. الان مهندس عمران، مهندس کشاورزی، مهندس آی تی از بیکاری مشاور املاک شده اند. یا بازنشسته ها که حقوق آنها کفاف گذران زندگی را نمی دهد وارد شغل مشاور املاکی شده اند. اینها آپارتمان خود را می فروشند و مغازه ای خریداری کرده و مشاور املاک می شوند.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها، تصریح کرد: فلان مسئول می گوید مشاوران املاک زیرمیزی می گیرند، برای حل این معضل راهکار بدهید مگر ما می توانیم دوربین بگذاریم تا جلوی زیرمیزی را بگیریم؟

مُسکن های زودگذر دولت

وی با بیان " بیم آنرا داریم با مصوبه کمیسیون نظارت تهران تخلفات مشاوران املاک افزایش یابد" افزود: اینها مُسکن های زودگذر است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.

وی با یادآوری این که در کشورهای پیشرفته کمیسیون مشاوران املاک یک درصد است که از فروشنده دریافت می شود، اظهار کرد: ما این پیشنهاد را بارها مطرح کرده ایم که کمیسیون از فروشنده دریافت شود، چراکه خریدار تمام هست و نیست خود را جمع کرده حتی فرش و قابلمه خود را هم فروخته و نباید از او کمیسیون دریافت شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: کاهش حق الزحمه کمیسیون مشاوران املاک دستور معاون اول رئیس جمهور بوده است.

خسروی خواستار اصلاح قانون نظام صنفی برای افزایش تنبیهات مشاوران املاک در صورت بروز تخلف شد و افزود: تنبیهات صف مشاوران املاک ماند تخلفات صنف بلورفروشان است. اگر در این صنف فروشنده ای به خریدار جنس ناقصی تحویل دهد یک هفته مغازه را پلمب می کنند. تنبیهات مشاور املاکی که دار و ندار مردم در دست اوست و با یک تخلف آنها خانه خراب می شوند در واقع هیچ چیزی نیست.

بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق 22 گانه تهران طی شهریور ماه امسال به 24 میلیون و 200 هزار تومان رسیده که در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته 91.7 درصد افزایش یافته است. حال باید دید بازار مسکن از دستور معاون اول رئیس جمهوری طی مهرماه و ماه های بعد از آن پیروی می کند یا خیر ؟

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها