کد خبر: 436618
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۰۹:۴۴:۴۶
| |

هشت ماه دیگر قوه مقننه 290 نفره می شود

6 کرسی بهارستان همچنان خالی است که برای تکمیل آن انتخاباتی در روز جمعه 28 خردادماه سال 1400 برگزار می‌شود، اما چه شد که این 6 کرسی مجلس خالی ماند؟

هشت ماه دیگر قوه مقننه 290 نفره می شود
کد خبر: 436618
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۰۹:۴۴:۴۶

اعتمادآنلاین| یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تکمیل شدن اعضای 290 نفره اش باید هشت ماه صبر کند تا مردم با حضور در پای صندوق های رای، تکلیف نمایندگان 6 حوزه انتخابیه دیگر را تعیین کنند.

10 نماینده دیگر به ترکیب مجلس یازدهم افزوده شد؛ 21 شهریور ماه مردم 10 حوزه انتخابیه نماینده خود را برای حضور در قوه مقننه و پیگیری خواسته های به حق شان برگزیدند و چهارشنبه 9 مهرماه اعتبارنامه این 10 نماینده به تایید مجلس شورای اسلامی رسید، اما همچنان ترکیب مجلس یازدهم تکمیل نیست.

6 کرسی بهارستان همچنان خالی است که برای تکمیل آن انتخاباتی در روز جمعه 28 خردادماه سال 1400 برگزار می شود، اما چه شد که این 6 کرسی مجلس خالی ماند؟

پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان صلاحیت منتخب مردم تفرش و آشتیان را رد کرد، شورای نگهبان با اسنادی که در اختیار داشت و با وجود اتمام انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد مدرک تحصیلی سینا کمالخانی جعلی است. طبق قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی افرادی می توانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند که حداقل مدرک تحصیلی آنها کارشناسی ارشد باشد اما، مدرکی که کمالخانی از موسسه ای گرفته بود مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات فناوری نبود.

شیوع بیماری کرونا جان سه نفر از نمایندگان مجلس را گرفت، پیش از تشکیل مجلس یازدهم، فاطمه رهبر منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و محمدعلی رمضانی، منتخب مردم آستانه اشرفیه به بیماری کوید 19 مبتلا شدند و به دلیل داشتن بیماری های زمینه ای فوت کردند. با تشکیل مجلس و تایید اعتبارنامه ها، تعداد دیگری از نمایندگان به کرونا مبتلا شدند اما عیسی جعفری نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در برابر این بیماری شکست خورد و درگذشت.

در جریان رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان، که ابتدای آغاز هر دوره مجلس انجام می شود، تعدادی از نمایندگان به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون از حوزه انتخابیه گچساران اعتراض کردند پس از بررسی این اعتراض در شعبه مربوطه، کمیسیون تحقیق و صحن علنی، نمایندگان با رای منفی به اعتبارنامه این منتخب، تاجگردون را از ادامه حضور در مجلس یازدهم محروم کردند.

قرار بر این بود که در حوزه انتخابیه میانه نیز انتخابات مرحله دوم برگزار شود و از بین دو کاندیدا که بیشترین رای را کسب کرده اند یک نفر به مجلس راه پیدا کند و 2 نماینده حوزه انتخابیه «میانه» مشخص شوند، سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور توضیح داد: به دلیل اینکه صلاحیت یکی از کاندیداهای این حوزه انتخابیه از سوی شورای نگهبان رد شد، انتخابات این حوزه در 1400 برگزار خواهد شد.

بنابراین مجلس یازدهم شورای اسلامی 28 خرداد ماه سال 1400 با برگزاری انتخابات میان دوره ای در حوزه انتخابیه "آستانه اشرفیه"، "تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس"،"تفرش"، "بهار و کبودرآهنگ"، "گچساران" و "میانه" تکمیل می شود و با قدرت و قوت هر چه تمام تر در حوزه قانونگذاری و نظارت اقدام می کند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها