معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری:

26 درصد جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند

محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از بهره برداری از پروژه‌های روستایی به ارزش 13 هزار میلیارد تومان همزمان با روز ملی روستا و با حضور رئیس جمهور خبر داد.

26 درصد جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند
کد خبر: 436692
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۱۲:۳۵:۴۶

اعتمادآنلاین| محمد امید در نشست خبری امروز شنبه در تشریح برنامه های روز روستا، گفت: در حال حاضر 26 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند که از این میان 39 هزار روستا بالای 20 خانوار و 23 هزار روستا زیر 20 خانوار هستند. به این ترتیب بیش از 97 درصد جمعیت روستایی کشور در روستاهای بالای 20 هزار خانوار ساکن هستند. مراسم روز روستا دوشنبه 14 مهر ماه با حضور رئیس جمهور پیش بینی شده که در آن دستگاه هایی که در حوزه روستاها پروژه هایی را در بخش های مختلف اجرایی کردند برگزار می شود.

وی افزود: 6750 پروژه عمرانی در این روز با اعتبار 3700 میلیارد تومان در حوزه های مختلفی همچون راه روستایی، ارتباطات و ... به بهره برداری می رسد. در کنار این پروژه های اشتغال زا نیز مجموعا 26 هزار و 512 پروژه در سطح کشور است که با اعتبار 3600 میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در حوزه واحدهای روستایی نیز 71 هزار واحد مسکونی برای روستاییان توسط نهادها و از محل تسهیلات بانکی با اعتبار حدود 5600 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد. به این ترتیب حدود 13 هزار میلیارد تومان پروژه در روز دوشنبه 14 مهر ماه در آستانه روز روستا به بهره برداری خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه ویژگی اصلی همه این پروژه ها قرارگیری آنها در روستاهاست، افزود: امسال با توجه به شیوع کرونا ویروس امکان برگزاری همایش با حضور مسئولین، مقدور نبود. لذا مقرر شد که بهره برداری از پروژه ها با حضور رئیس جمهور انجام شود اما علاوه بر این به فاصله 10 تا 15 روز از برگزاری این مراسم معاون اول رئیس جمهور در سفر به یکی از استان های کشور پروژه های روستایی دیگری را نیز افتتاح خواهند کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح آمار زیرساخت های روستایی کشور گفت: در حال حاضر 99.5 درصد جمعیت روستایی به شبکه سراسری برق متصل هستند و در حوزه آب آشامیدنی سالم نیز 90 درصد روستاها به شبکه لوله کشی متصل هستند. همچنین در مدیریت امور روستا که حرکت جدیدی محسوب می شود 95 درصد روستاهای کشور امروز دارای مدیریت دهیاری هستند که اعتبارات خوبی نیز در این حوزه پیش بینی شده است.

وی افزود: در حال حاضر 80 درصد اعتبارات حوزه دهیاری ها از سال 82 به بعد که به دهیاری ها تخصیص پیدا کرده در دولت تدبیر و امید انجام شده است. امروز 94 درصد روستاهای کشور به شبکه اطلاعات کشور متصل هستند و در حقیقت اینترنت دارند. این در حالیست که تا پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید این میزان کمتر از 20 درصد بود. کار ارزشمندی که تاثیر بسزایی در حوزه روستاها داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه خانه های بهداشت روستایی نیز امروز 96 درصد روستاها از این خدمات بهره مند هستند. 90 درصد روستاهای کشور دارای مدرسه هستند، هر چند که برخی از آنها سازه های مناسبی ندارند و بازسازی آنها در اولویت کار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است. همچنین در حوزه گازرسانی روستایی امروز بیش از 88 درصد روستاهای کشور به شبکه گازرسانی متصل هستند. این در حالیست که تا قبل از دولت تدبیر و امید این میزان 15 درصد بوده که به این ترتیب بیش از 70 درصد افزایش در این حوزه را شاهد هستیم.

به گفته امید، با ارائه این خدمت در حقیقت کمک بزرگی به محیط زیست نیز انجام شده است. دولت تصمیم دارد که تا پایان دولت میزان گازرسانی در روستاها را به 100 درصد افزایش دهد.

وی تاکید کرد: در حوزه راه های روستایی نیز 95 درصد راه های روستایی آسفالت هستند که امیدواریم مابقی آنها نیز تا پایان کار دولت آسفالت شوند. در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی نیز تا به امروز 45 درصد خانه های روستایی مقاوم سازی شده است و ادامه کار نیز در دستور کار قرار گرفته است.

امید با اشاره به اینکه علی رغم توسعه زیرساخت ها در روستاهای کشور پس از انقلاب و تلاش همه دولت ها در این حوزه اما دولت تدبیر و امید در برخی شاخص ها به صورت ویژه رشد چشمگیری را رقم زده است، افزود: اشتغال روستاییان مختص این دولت بوده که از سال 96 پروژه اشتغال زایی آغاز شده و تا به امروز حدود 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده است. به این ترتیب سهم اشتغال روستایی کشور از پنج درصد گذشته و به 30 درصد افزایش پیدا کرده که کار ارزشمندی است و در کنار این نرخ بیکاری روستایی نیز از 8.7 درصد به 7.3 درصد رسیده که 1.4 درصد کاهش نرخ بیکاری روستایی را رقم زده است.

وی ادامه داد: از سال 76 تا پایان سال گذشته تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس در روستاها را شاهد هستیم که یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تجلیل از خادمین و خیرین روستاها اشاره کرد و افزود: بعد از مراسم روز روستا کسانی که در زمینه های مختلف در روستاها منشأ اقدامات خیرخواهانه بزرگ بودند مورد تجلیل قرار می گیرند که بنا داریم این برنامه با هدف تشویق خیرینی که در روستاها کار می کنند تثبیت شود و هر ساله این کار انجام شود. یکی از توفیقات حاصل شده در سال جاری راه اندازی شورای عالی عشایر و توسعه روستاها بوده که به عنوان کار ارزشمندی با هدف انسجام بخشی و هم افزایی خدمت در روستاها انجام شده است.

وی در خصوص بیمه روستاییان نیز گفت: بیمه پایه درمانی روستاییان رایگان است اما مجموعه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر تا کنون 1.2 میلیون نفر از روستاییان را بیمه اجتماعی کرده که در پایان این افراد می توانند از مستمری بازنشستگی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر امسال و در روز برگزاری مراسم روستا 1.4 میلیون نفر دیگر را بیمه می کند که به این ترتیب 2.6 میلیون نفر از این مزایا برخوردار می شوند. 1.4 میلیون نفری که امسال اضافه می شوند 1300 میلیارد تومان برای سال اول اعتبار نیاز است که دولت به صورت کامل این مبلغ را پرداخت خواهد کرد.

امید در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص برنامه های آینده معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به چهار محور اساسی اشاره کرد و افزود: در حوزه زیرساخت ها دولت تصمیم دارد در سه بخش ارتباطات، خانه های بهداشت و شبکه گازرسانی زیرساخت های روستایی را به صورت 100 درصدی تکمیل کند.

وی افزود: همچنین در برنامه پنج ساله هفتم کشور که سال آینده آغاز می شود در پیش نویس آن همراهی های لازم را خواهیم داشت تا بسیاری از مسائل روستاییان از جمله اشتغال و تامین زیرساخت هایی همچون راه، مراکز آموزشی و ورزشی در برنامه دیده شوند. همچنین سیاست های کلی توسعه روستایی و عشایری نیز با همکاری کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تنظیم است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها