حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

هضم نفوذ ایران در منطقه برای عربستان سخت است

حسن بهشتی‌پور گفت‌: عمده‌‌ترین دلیل رقابت ایران و عربستان این است که ایران در  کشورهایی مثل عراق، سوریه و یمن نفوذ بالایی دارد که هضم این برای عربستانی که داعیه پدرخواندگی خاورمیانه را دارد، سخت است.

هضم نفوذ ایران در منطقه برای عربستان سخت است
کد خبر: 436971
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دولت عربستان سعودی به تازگی تحرکات جدیدی علیه جمهوری‌اسلامی شروع کرده است تا بار دیگر اختلاف ایران و عربستان که یکی از مسایل حل‌نشده در خاورمیانه به شمار می‌رود، نمود پررنگی پیدا کند. حالا این سئوال قدیمی دوباره طرح شده است که با توجه به ارزش همکاری‌های دو کشور، تعامل ایران و عربستان چه شرط و شروط‌هایی را می‌طلبد؟

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: ایران و عربستان دو کشوری هستند که همکاری‌ احتمالی‌شان اهمیت زیادی دارد. واقعیت اما چیزی جز این نیست که این دو کشور در راستای تلاش برای تاثیرگذاری و همچنین نفوذ در منطقه، با یکدیگر در رقابت هستند و به همین دلیل عملا یکسری اختلاف‌‌هایی بین‌شان به وجود می‌آید. به هر حال نگاه عربستان نگاهی وهابی و نگاه ایران نگاهی شیعی است که این تفاوت اختلاف‌هایی را به خودی خود به وجود می‌آورد.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش گفت: عمده‌‌ترین دلیل رقابت ایران و عربستان این است که ایران در کشورهایی مثل عراق، سوریه و یمن نفوذ بالایی دارد که هضم این برای عربستانی که داعیه پدرخواندگی خاورمیانه را دارد، سخت است. این فضای مملو از چالش در حالی روز به روز چالشی‌تر می‌شود که تعامل احتمالی جمهوری‌اسلامی و دولت سعودی به وحدت در جهان اسلام می‌تواند کمک زیادی کند تا کشورهای اسلامی اجازه ندهند سلطه‌گران امکانات منطقه را به ورطه نابودی بکشند.

او همچنین تصریح کرد: آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها در راستای برنامه‌هایی که برای خاورمیانه در نظر دارند، سعی‌شان را به کار می‌‌گیرند تا به طریقی تضاد ایران و عربستان روز به روز پررنگ‌تر شود تا بتوانند سلاح بیشتری بفروشند. در همین راستا تلاش‌هایی را شروع کرده‌اند تا رابطه اسراییل و عربستان را نیز ترمیم کنند.

بهشتی‌پور در ادامه افزود: ایرانی‌ها و سعودی‌ها باید به این مهم برسند که رقابت هیچ تضادی با تعامل و همکاری ندارد‌. یعنی هر دو کشوری می‌توانند هم در حال رقابتی جدی باشند و هم همکاری‌ دوجانبه‌ را با هم تجربه کنند. مشکل اینجاست که عربستان فکر می‌تواند با همنشینی با آمریکا، ایران را خلع سلاح کرده و در خاورمیانه آقایی کند. اگر چنین فرمولی نتیجه می‌داد، حکومت محمدرضا که از حمایت‌های بی‌دریغ آمریکایی‌ها بهره‌مند بود سرنوشتی محتوم نداشت. در واقع همه کشورها باید بدانند که اساسا حکومت‌ها باید مردمی باشند تا بتوانند امور را به شکل مطلوبی پی بگیرند.

وی توضیح داد: با این تفاصیل، دولت سعودی همچنان مُجدانه در تلاش برای رویارویی با ایران و ضربه زدن به جمهوری‌اسلامی است تا این گره هزینه‌ساز ماندگار شود و دو کشور و البته منطقه بسیار استراتژیک خاورمیانه خسارت‌های زیادی را متحمل شوند. این مساله در حالی است که برای حل مشکل موجود،‌ هیچ‌یک از کشورهای منطقه قابلیت لازم برای ایفای نقش میانجی را ندارند که این هم یکی از دلایل‌ اصلی مانا بودن این تنازع دیرینه است.

حسن بهشتی‌پور در پایان گفت: تجادل امروز ایران وعربستان هیچ ربطی به نگاه شیعی و وهابی ندارد. چرا که این دو کشور در دوره‌هایی رابطه و همکاری‌های تنگاتنگی داشتند.

چکیده گفت‌وگو با حسن بهشتی‌پور

-تجادل امروز ایران و عربستان هیچ ربطی به نگاه شیعی و وهابی ندارد

-فضای مملو از چالش میان ایران و عربستان روز به روز چالشی‌تر می‌شود

-دولت سعودی مُجدانه در تلاش برای ضربه زدن به جمهوری‌اسلامی است

-کشورهای منطقه قابلیت لازم برای ایفای نقش میانجی ندارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها