کد خبر: 437129
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۴:۲۶:۱۵
| |

تکذیب تلف شدن یک یوز آسیایی در اثر سانحه تصادف

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: انتشار عکس وخبر مربوط به تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی بر اثر تصادف در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی جعلی است و صحت ندارد.

تکذیب تلف شدن یک یوز آسیایی در اثر سانحه تصادف
کد خبر: 437129
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۱۴:۲۶:۱۵

اعتمادآنلاین| ‌ امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار عکسی از یوزپلنگ تلف شده در بخشی از جاده تهران- مشهد در محدوده میاندشت عباس آباد موجی از نگرانی را بین دوست داران حیات وحش ایجاد کردند که بر اساس بررسی شواهد، چنین ادعایی صحت ندارد و عکس منتشر شده مربوط به سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: به منظور مطمئن شدن از انتشار خبر دروغ تلف شدن یوزپلنگ آسیایی بر اثر تصادف علاوه بر بررسی میدانی تمام مسیر رفت و برگشت در محدوده عباس‌آباد- میاندشت میامی، عکس منتشر شده برای رئیس پارک ملی توران و رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ارسال شد و این کارشناسان تایید کردند این عکس مربوط به سال‌های گذشته است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن بر اساس بررسی انجام شده هیچ‌ گونه تماسی با پاسگاه منطقه مبنی بر تصادف خودرو و تلف یوزپلنگ گرفته نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان گفت: حصار کشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به 80 کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران را به صفر رساند.

عبدوس ابراز داشت: هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های 1389 تا 1397 در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند، اما حصار کشی و کاهش سرعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران را به صفر رساند.

یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.


منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و 470 هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته بود و روزگاری بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها