مرکل با تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس ملاقات می‌کند

رهبر اپوزیسیون بلاروس با اعلام اینکه امروز (سه‌شنبه) در جریان دیدار با صدراعظم آلمان برای انجام نشست‌های بیشتر اتحادیه اروپا تاکید خواهد کرد، گفت: تحریم‌هایی که این اتحادیه علیه 40 تن از مقام‌های بلاروسی وضع کرده یک پیروزی کوچک است و باید گسترش یابد.

مرکل با تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس ملاقات می‌کند
کد خبر: 437237
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ ۰۹:۰۰:۱۰

اعتمادآنلاین| سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس و رقیب الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور در انتخابات نهم اوت پس از شکست و در پی سرکوب پلیس، به لیتوانی گریخت.

لوکاشنکو تقلب در انتخابات را رد کرده اما رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه گذشته با اعمال تحریم‌هایی علیه 40 تن از مقام‌های بلاروسی دخیل در آنچه تقلب انتخاباتی و سرکوب معترضان به نتایج آن خوانده می‌شود، موافقت کردند.

تیخانوفسکایا پیش از دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که امروز (سه‌شنبه) در برلین برگزار می‌شود، گفت: این یک پیروزی کوچک است. من مطمئنم که لیست تحریم‌ها باید بلندتر باشد.

وی که دوشنبه برای دیدار با مرکل وارد برلین شده، خطاب به معترضان در کشورش تاکید کرد تا به مقابله با الکساندر لوکاشنکو ادامه دهند و افزود: این چالش ماست که نه فقط برای متحد کردن بلاروسی‌ها در کشور بلکه در سراسر جهان تلاش کنیم.

این رقیب پیشین لوکاشنکو افزود:‌ من پیشنهادهایی برای کمک از جانب مرکل دارم و فکر می‌کنم که ما می‌توانیم درباره آنها گفت‌وگو کنیم. آلمان کارهای زیادی انجام می‌دهد اما مطمئنم که می‌تواند بیشتر از این تلاش کند. قرار است در نشست امروز درباره اوضاع در بلاروس گفت‌وگو کنیم و می‌دانم که ما همیشه می‌دانیم که درباره چه چیزی باید حرف بزنیم.

رهبر اپوزیسیون بلاروس در جمع حامیانش در برلین گفت: امروز یاد گرفتم که بلاروسی‌ها در برلین و دیگر شهرهای آلمان تا پیش از آنکه در این تجمع حضور داشته باشند، یکدیگر را به ندرت می‌شناختند. ما نمی‌دانیم که این چالش چقدر طول می‌کشد اما ما به کمک شما نیاز داریم. دولت بلاروس برای 26 سال است که صدای ما را نشنیده و اکنون هم گوش شنوایی ندارد.

مرکل پس از انتخابات جنجالی ماه اوت بلاروس که به گفته او "نه آزاد و نه عادلانه" بود، تاکید کرد که کشورش نمی‌تواند نتایج را بپذیرد و خودش را یک میانجی‌گر اعلام کرد اما لوکاشنکو درخواست وی را برای تماس تلفنی رد کرد. تیخانوفسکایا که اخیرا با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز دیدار داشت،‌ مطمئن شد که لوکاشنکو کناره‌گیری می‌کند و انتخاباتی جدید،‌ آزاد و شفاف برگزار می‌شود.

رهبر اپوزیسیون بلاروس گفته است که ملاقات با مرکل برای او بسیار مهم است. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان گفته است ملاقات صدراعظم با رهبر اپوزیسیون بلاروس روز سه‌شنبه 15 مهر (6 اکتبر) راس ساعت 15 به وقت اروپا در دفتر صدراعظم در برلین انجام می‌گیرد.

مرکل و تیخانوفسکایا در این ملاقات درباره تحولات بعد از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در ماه اوت گفت‌وگو خواهند کرد. مرکل قصد دارد با این ملاقات حمایت خود را از گفتمان در بلاروس نشان دهد.

تیخانوفسکایا گفته است ملاقات با مرکل برای او اهمیت زیادی دارد و امیدوار است که فشار کشورهای غربی به رهبر بلاروس افزایش یابد. او همچنین گفته است آلمان قصد دارد میان اپوزیسیون و حاکمان بلاروس میانجی‌گری کند و از این جهت ملاقات با مرکل پیام خاصی به جهانیان دارد.

تیخانوفسکایا همچنین قرار است بعد از ملاقات با مرکل با نمایندگان حزب سبزها نیز دیدار کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها