کد خبر: 437533
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۶ ۱۵:۳۹:۳۸
| |

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ نخستین فستیوال جهانی در تقدیر از مدافعان سلامت

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در راستای رسالت هنر سینما در تقدیر از کادر درمان در دوران همه‌گیری کرونا به عنوان نخستین فستیوال جهانی اقدام به برگزاری بخشی تحت عنوان «مدافعان سلامت» کرد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛ نخستین فستیوال جهانی در تقدیر از مدافعان سلامت
کد خبر: 437533
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۶ ۱۵:۳۹:۳۸

اعتمادآنلاین| شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نخستین فستیوالی بود که در سطح جهانی برگزار شد و در آن بخشی تحت عنوان «مدافعان سلامت» با تمرکز بر فیلم‌هایی که درباره فداکاری‌های کادر درمان در دوران همه‌گیری کرونا ساخته شده مورد داوری قرار داد.

به گزارش اعتمادآنلاین، در این بخش از جشنواره بیش از یکهزار و 500 اثر از سراسر دنیا در کمتر از 4 ماه بعد از اعلام فراخوان دریافت شد و در نهایت در بخش‌های «پویانمایی، نماهنگ، موشن‌گرافی»، «مستند» و «داستانی کوتاه» رقابت نزدیکی بین آثار شکل گرفت.

از ویژگی‌های مهم بخش «مدافعان سلامت» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت حضور سینماگران سرشناس در بخش داوری آن بود که می‌توان به هنرمندان سرشناسی چون ابوالفضل جلیلی، هادی نائیجی، فریبا کوثری، پوران درخشنده، روانبخش صادقی، گیتی خامنه، انسیه شاه‌حسینی و برخی از پژوهشگران مطرح اشاره کرد.

نکته قابل توجه دیگر درباره برگزاری این بخش از جشنواره، علاوه بر حضور نزدیک به 2 هزار فیلم، آن بود که تمامی هنرمندان و فیلمسازانی که در بخش «مدافعان سلامت» فیلم ارسال کرده بودند اجازه دادند آثارشان در پلتفرم «نمافیلم» به صورت اینترنتی برای عموم مردم دنیا نمایش داده شود تا با این اقدام به نوعی قدردانی خود از کادر درمان را اعلام و رشادت‌های پزشکان و پرستاران را در معرض دید عموم مردم دنیا قرار دهند.

اما پس از رقابت نزدیک، نامزدهای بخش‌های مختلف اعلام شد که در بخش کوتاه داستانی فیلم‌های «نگران نباش» ساخته مانا پاک‌سرشت، «ملاقات آخر» به کارگردان محمد مهدی فکریان و «خط شکن» ساخته امیرمسعود اصلاح از ایران در کنار فیلم کوتاه «Gratitude - کارگزاری» به کارگردانی خورخه سالگادو پونس از کشور مکزیک در کنار دو فیلم «Mask - ماسک» به کارگردانی سوئتا کومارداش و «My Mom - مادر من» ساخته راکش مویرانگتم از کشور هند رقابت کردند.

در این بخش محسن مشرقی تهیه‌کننده «ملاقات آخر» تندیس بهترین فیلم کوتاه مدافعان سلامت را از آن خود کرد.

فیلم‌های مستند کوتاه «داوطلب» ساخته نسرین گودرزی، «در خلوت شب» به کارگردانی مهدی امینی و جواد یقموری و «بلوک 65» ساخته سیدوحید حسینی‌نامی از کشور ایران در کنار «Italy lockdown: how the coronavirus has foreve changed our lives - قرنطینه در ایتالیا: ویروس کرونا چگونه زندگی ما را برای همیشه تغییر داد» به کارگردانی مشترک کارلا فالزون، ساچا بیازو، سیمون ژیانکریستوفارو وکارمین بنینسارا از کشور ایتالیا و «From the window - از پشت پنجره» ساخته آنژلیکا گریگورییوا از کشور فرانسه نیز بهه عنوان نامزدهای این بخش از سوی داوران اعلام شدند.

در این بخش نیز «در خلوت شب» به کارگردانی مهدی امینی و جواد یقموری دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه را از آن خود کردند.

هیات داوران سه بخش پویانمایی، موشن‌گرافیک و نماهنگ نیز نامزدهای این سه بخش را اعلام کردند که در بخش پویانمایی «سنگ‌های سپید» ازایران، «The Saviour - مُنجی» و «Don't Panic, Man - نترس مَرد) از کشور هند نامزد شدند و در نهایت آرجون موخرجی برای پویانمایی «The Saviour - مُنجی» از کشور هند برگزیده شد.

کاندیداهای بخش موشن گرافیک نیز سه اثر «مجموعه با _هم _ رعایت _ کنیم (کرونا)»، «مجموعه موشن گرافیک کرونا» و «پاندمی2020» بودند که حامد بارئی طبری و پویا رئیسی برای کارگردانی «مجموعه موشن گرافیک کرونا» تندیس این بخش را از آن خود کردند.


در بخش نماهنگ نیز سه اثر «یه روزی دوباره» و «شب قدر» از ایران در کنار نماهنگ «FRAGILE - شکستنی» از کشور ایتالیا نامزد شدند که تندیس این بخش نیز به مهاجر توحیدپرست برای نماهنگ «یه روزی دوباره» اهدا شد.

مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «فیلم به معنای مطلق»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی، برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها