کد خبر: 437962
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۹ ۰۹:۳۰:۳۲
| |

جوان 19 ساله لهستانی تنیس تاریخ‌سازی می‌کند؟

تلفظ نام خانوادگی‌اش مثل تلفظ نام اکثر لهستانی‌ها خیلی سخت است اما او به سادگی موفق شد در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات تنیس رولان گاروس فرانسه نادیا پودوروسکای آرژانتینی را شکست دهد و به فینال برسد.

جوان 19 ساله لهستانی تنیس تاریخ‌سازی می‌کند؟
کد خبر: 437962
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۹ ۰۹:۳۰:۳۲

اعتمادآنلاین| تلفظ نام خانوادگی‌اش مثل تلفظ نام اکثر لهستانی‌ها خیلی سخت است اما او به سادگی موفق شد در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات تنیس رولان گاروس فرانسه نادیا پودوروسکای آرژانتینی را شکست دهد و به فینال برسد. این جوان 19 ساله لهستانی حالا باید مقابل سوفیا کنین امریکایی قرار بگیرد؛ کسی که چندان مسن‌تر از ایگا اشویاتک نیست.


در حالی که اشویاتک در نیمه‌نهایی موفق شد در 2 ست پیاپی و با نتایج قدرتمندانه 6 بر 2 و 6 بر یک حریفش را شکست دهد صعود حریف امریکایی‌اش به مراتب پیچیده‌تر بود. کنین 21 ساله در نیمه‌نهایی برابر پترا کویتووا از جمهوری چک بخت هفتم قهرمانی قرار گرفت و موفق شد 2 بر صفر برنده شود. کنین در ست نخست با نتیجه 6 بر 4 و در ست دوم با نتیجه نزدیک 7 بر 5 به پیروزی دست پیدا کرد و به دیدار نهایی رسید. نتیجه‌ای که تا به اینجای کار رقم خورده یعنی صعود 2 تنیسوری که روی هم 40 سال سن دارند، نشان می‌دهد در سال‌های آتی مسابقات گرانداسلم شاهد تغییرات بزرگی خواهد شد و این دو نفر نبردهای زیادی را به چالش خواهند کشید. سوفیا کنین که امسال را با قهرمانی در اوپن استرالیا آغاز کرد و اشویاتک هم نخستین فینال زندگی‌اش را تجربه می‌کند.


البته این دو تنیسور علاوه بر جوان و تازه‌کار بودن یک ویژگی مشترک دیگر هم دارند. کنین از خانواده‌ای روس و مهاجر متولد شده و نزدیک است به جایی که تنیسور لهستانی از آنجا می‌آید. شهر کوچک راشین در نزدیکی ورشو! البته امکانات اشویاتک قابل مقایسه با باشگاه‌هایی که کنین در آن تمرین می‌کرده ندارد اما هر دو شور و اشتیاق زیادی برای موفقیت نشان می‌دهند.


متس ویلاندر برنده 7 گرانداسلم دنیای تنیس در میان بسیاری از تنیسورهای نوظهور متقاعد شده که تنیسور جوان لهستانی خاص است. او در گفت‌وگو با یورو اسپرت گفت: «من واقعا فکر می‌کنم ایگا می‌تواند نامبر وان باشد. او هیچ نقطه ضعفی ندارد. حتی یکی!» شماره یک سابق انگلیسی سم اسمیت هم در آی‌تی‌وی گفت: «من بازی او را دوست دارم. او کمی متفاوت است. مثل شخصی در دهه 1980 با سلیقه موسیقی مختص به خودش.»


در مسابقات تنیس اوپن فرانسه خیلی چیزها مخصوصا در بخش زنان باعث شد تصورات به‌هم بریزد. از لنگ زدن سرنا ویلیامز در دور دوم مسابقات که موجب شد خیلی زود کنار بکشد تا جایی که در دور چهارم همین ایگا توانست سیمونا هالپ بخت نخست قهرمانی را چنان مقهور کند که کسی باورش نشود. هالپ با نتایج سنگین 6 بر یک و 6 بر 2 بازی را واگذار کرد! از همان زمان چراغ‌ها شروع کردند به چشمک زدن و وقتی ایگا اشویاتک توانست در یک‌چهارم تنیسور فرانسوی و در نیمه‌نهایی تنیسور آرژانتینی را هم مغلوب کند مشخص شد چه اتفاقی در حال وقوع است.


اشویاتک و پودورسکا از سال 1983 به این سو نخستین تنیسورهایی هستند که به مرحله نیمه‌نهایی یک گرانداسلم رسیده‌اند بدون اینکه در سیدبندی ابتدایی مسابقات قرار گرفته باشند. در سال 1983 جو دیوری و میما جائوسووک به نیمه نهایی رسیدند و جو برنده شد. پودورسکا به عنوان نفر 131 جهان از همان شهری آمده که لیونل مسی می‌آید. او البته می‌تواند با توجه به حذف زودهنگام هالپ به خودش بابت رسیدن به نیمه‌نهایی دلداری بدهد اما او هم مثل تنیسور رومانیایی مقابل ایگا شانسی نداشت.


صدای اشویاتک می‌لرزد: «باور کردنش سخت است. من فکر می‌کنم بعد از مسابقات این به من ضربه می‌زند. چون الان در یک رویا زندگی می‌کنم.» فقط چند هفته پیش بود که او گفت ممکن است بی‌خیال مسابقات شود چون باید به دانشگاه برود. اما اکنون می‌گوید: «تصمیم‌گیری برای بازگشت به تحصیل سخت خواهد بود زیرا احساس می‌کنم می‌توانم به چیزهای بزرگی دست پیدا کنم. من فقط 19 سال دارم و در طول چند سال چیزهای زیادی می‌تواند تغییر کند. شاید من مشتاق دانش باشم اما فعلا تصمیم دارم روی تنیس تمرکز کنم. اگر قرار باشد به فینال چند گرانداسلم برسم مطالعه و تمرین مداوم تنیس با هم غیر ممکن است.»


حریف ایگا در فینال کنین است. ایگا در مورد فینال گفت: «همه‌ چیز در فینال متفاوت است، زیرا من می‌خواهم با یک بازیکن بسیار باتجربه روبه‌رو شوم. باید در یک سطح بالاتر قرار بگیرم.» کنین در نیمه‌نهایی کسی را شکست داد که 2 قهرمانی ویمبلدون و فینال اوپن استرالیا در 2019 در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد و حالا عزمی جزم دارد برای دومین گرانداسلم خود در یک فصل تنیس. بازی فینال این دو تنیسور امروز (شنبه) برگزار می‌شود. این دو تنیسور تا به حال با هم در هیچ رقابتی رودررو نشده‌اند.


تنها لهستانی که پیش از اشویاتک به فینال رولان گاروس راه یافته جادویگا جدزوفسکا در سال 1939 بود. مردم برای راحتی او را جید صدا می‌کردند. یک روز که چندان دور هم نیست مردم به اسم اشویاتک هم عادت می‌کنند و یاد می‌گیرند او را چطور صدا بزنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها