کد خبر: 438149
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۰۶:۰۴:۳۹
| |

درخواست بازرگانان ترک از عربستان: جلوی واردات را نگیرید

بازرگانان بزرگ ترکیه با با اشاره به تشدید اقدامات مقامات سعودی برای جلوگیری از واردات کالاهای این کشور، نسبت به آسیب دیدن زنجیره تامین جهانی هشدار دادند.

درخواست بازرگانان ترک از عربستان: جلوی واردات را نگیرید
کد خبر: 438149
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۰۶:۰۴:۳۹

اعتمادآنلاین| مدیران هشت گروه تجاری بزرگ ترکیه در بیانیه ای به شکایتهای شرکتهای سعودی مبنی بر این که مقامات کشورشان آنها را وادار کرده اند تعهدنامه ای برای عدم واردات کالاهای ترکیه امضا کنند و همچنین شکایت پیمانکاران ترکیه ای از محروم شدن از حضور در مناقصه های بزرگ اشاره کردند.

همچنین به هشدار ماه گذشته شرکت ای پی مولر مرسک - بزرگترین خط کانتینری جهان - که اعلام کرد محموله ها از ترکیه به بنادر سعودی ممکن است هدف ممنوعیت یا پروسه طولانی ترخیص از گمرک قرار گیرند و درخواست عجلان العجلان، رییس اتاق بازرگانی سعودی برای بایکوت کالاهای ترکیه ای، اشاره کردند.

در این بیانیه مشترک که به امضای سران صنعت، صادرکنندگان، پیمانکاران و اتحادیه های ترکیه رسیده، آمده است: این موضوع فراتر از روابط اقتصادی دوجانبه بوده و در حال تبدیل شدن به مشکلی برای زنجیره تامین جهانی است. هر ابتکار رسمی و غیررسمی برای مسدود کردن تجارت میان دو کشور، پیامدهای منفی روی روابط تجاری خواهد داشت و به ضرر اقتصادها و مردم دو کشور خواهد بود.

ترکیه شکایت به سازمان جهانی تجارت را منتفی نکرده است. عربستان سعودی پانزدهمین بازار بزرگ صادرات کالاهای ترکیه بوده و فروش کالاهایی شامل فرش، منسوجات، مواد شیمیایی، غلات، مبلمان و فولاد به این کشور در هشت ماه نخست سال به 1.91 میلیارد دلار بالغ شده است. با این حال رقم مذکور 17 درصد در مقایسه با سال 2019 کاهش نشان می دهد که به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی نسبت داده می شود. اما آمار سعودی حاکی از آن است که واردات ترکیه از سال 2015 هر سال کاهش داشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرکنندگان ترکیه شاهد آسیب دیدن تجارت از اختلافات سیاسی با سعودیها بوده اند. دو کشور در سالهای اخیر بر سر موارد مختلف درگیری پیدا کرده و روابطشان پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست و منتقد برجسته ریاض در سال 2018 در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، به سطح پایینی نزول کرد. بسیاری از اختلافات میان دو کشور پیرامون اسلام سیاسی است. حمایت اردوغان از محمد مرسی، رییس جمهور سابق مصر و جنبشهای الهام گرفته از اخوان المسلمین در منطقه باعث شد عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در یک صف متحد مقابل ترکیه قرار بگیرند. این امر ریاض و آنکارا را در لیبی و همچنین در اختلاف سیاسی میان قطر و چهار کشور عربی به سرکردگی عربستان سعودی، در دو جبهه مخالف قرار داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها