کد خبر: 438267
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

20 مهر؛ روز حافظ

20 مهر روز بزرگداشت خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی مشهور به لسان‌الغیب، غزلسرای شناخته شده شیرازی در قرن هشتم است.

حجم ویدیو: 1.97M | مدت زمان ویدیو: 00:00:47 دانلود ویدیو
کد خبر: 438267
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| 20 مهر روز بزرگداشت خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی مشهور به لسان‌الغیب، غزلسرای شناخته شده شیرازی در قرن هشتم است.

اشعار حافظ در زندگی ایرانیان به خصوص موسیقی سنتی، خوشنویسی و در مراسم مختلف از جمله عید نوروز و شب یلدا بسیار استفاده شده و تفال به دیوان او از سنت‌های دیرینه است.

کوروش کمالی سروستانی، پژوهشگر و زبان‌شناس، در سال 1375 پیشنهاد نام‌گذاری اول اردیبهشت و بیستم مهر را به عنوان روزهای سعدی و حافظ در انجمن ادبی «یاران یکشنبه» مطرح کرد.

کمالی سروستانی به فاصله یک سال بعد در بیستم مهرماه 1376 مراسم بزرگداشت روز حافظ را به صورت استانی برگزار کرد، اما پی‌گیری‌هایش منجر به ثبت این روز در تقویم رسمی شد.

هر ساله بسیاری از دوستداران حافظ در آرامگاه او «حافظیه» گرد هم می‌آیند هرچند امسال به دلیل کرونا برنامه‌های بزرگداشت روز حافظ به صورت مجازی برگزار می‌شوند.

محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران، نیز که روز 17 مهر درگذشت از جمله هنرمندانی بود که اجراهایی به یادماندنی در حافظیه شیراز برپا کرد.

بسیاری از علاقه‌مندان شجریان با شنیدن خبر درگذشت او سه روز مانده به روز حافظ به صورت خودجوش در حافظیه جمع شدند تا یاد استاد آواز ایران را در این محل زنده نگه دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها