سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

مجلس در حال نهایی کردن طرحی برای سامان‌دهی بازار خودرو است

حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس طرحی برای سامان‌دهی حوزه خودرو چندین ماه است که در دست دارد و تقریبا هم آماده شده و برای اینکه از نظرات سایر بخش‌ها مانند دولت، وزارت صمت، خودروسازان، مجموعه قطعه‌سازان استفاده کنیم جلساتی را برگزار کردیم و در حال نهایی کردن طرح مذکور هستیم تا با کمترین ایراد و اشکال به صحن بیاوریم.

مجلس در حال نهایی کردن طرحی برای سامان‌دهی بازار خودرو است
کد خبر: 438278
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۲:۳۴:۵۷

اعتمادآنلاین| حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره افزایش و چند برابر شدن قیمت خودرو طی روزهای اخیر و اینکه چرا علیرغم ادعاهایی که از سوی نهادها و ارگان‌هایی مانند دولت و مجلس مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه بر بازار خودرو نظارت وجود دارد اما هر روز یک قیمت در بازار برای خودروها عنوان می‌شود، گفت: ما نمی‌توانیم یک علت را برای گرانی خودرو در نظر بگیریم و بگوییم همین یک علت وجود دارد و برایش درمانی پیدا کنیم؛ چراکه در حال حاضر در بخشی از پشت پرده گرانی خودرو بحث دلالی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با یک رصد در بازار خودرو می‌توان متوجه شد، قیمت‌هایی که در بازار مطرح می‌شود بسیاری از اوقات معامله نمی‌شود و فقط برای ایجاد جو روانی است، اظهار داشت: دلال قیمتی را مطرح می‌کنند، بر پایه آن گمانه زنی‌هایی صورت می‌گیرد اما خرید و فروشی را مشاهده نمی‌کنیم؛ همین کار اثر روانی خود را بر بازار می‌گذارد!

وی تاکید کرد: اگر رصد کنیم متوجه این مطلب می‌شویم که چند خودرو با قیمتی که دلالان اعلام می‌کنند خرید و فروش می‌شود.

نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از فضاسازی‌ها خیلی واقعی نیستند، عنوان کرد: معتقدم برخی از جوسازی‌ها واقعی نیستند و حتی می‌توانم بگویم برخی از عوامل بیرونی برای ناامید کردن مردم و برای اینکه جوی در جامعه ایجاد کنند و اوضاع را نا‌به‌سامان جلوه دهند و مردم را تحریک کنند، دست به این قیمت سازی‌ها می‌زنند.

وی بیان این‌که در کنار مسائل اجتماعی، روانی، سیاسی و اقتصادی بحث نقدینگی در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار است، گفت: اگر بخواهیم از بعد تخصصی به این مشکل بپردازیم، بحث نقدینگی در بازار مطرح است؛ امروز مشاهده می‌کنیم نقدینگی در کشور خوب مدیریت نمی‌شود و هر روز به یک بازار سرازیر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر یادتان باشد حدود 2 ماه پیش بیشتر نقدینگی در کشور به سمت حوزه بورس و سهام رفت و امروز به سمت حوزه خودرو می‌رود و قطعا در آینده نه چندان دور به بازارهای دیگر خواهد رفت! از همین روز یکی از مهم‌ترین کارهایی که دولت باید انجام دهد مدیریت نقدینگی است و باید به گونه‌ای اقدام کند که به سمتی نرود که تورم زا باشد و یا اثرات تورمی‌اش کمتر باشد.

وی با بیان این‌که مبحث بعدی که خودروسازان مطرح می‌کنند و اتفاقا مطلب بسیار مهمی هم هست، تامین مواد اولیه و قطعات است، گفت: خودروسازان مجبورند مواد اولیه خودشان مانند ورق‌های فولادی و دیگر اقلام را از بورس کالا خریداری کنند که آن هم باتوجه به نوساناتی که در حوزه فولاد اتفاق افتاده است، دست‌خوش تغییر قیمت شده است که طبیعتا روی قیمت‌ها اثرگذار است.

نمانیده فسا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت اجازه افزایش آنچنانی قیمت خودرو را به کارخانجات خودروسازی نداد و به نوعی آن را مدیریت کرد اما نمی‌توان اثر بازار آزاد را نادیده گرفت چرا که بخشی از قطعات خودرو از بازار آزاد تهیه می‌شود.

وی تاکید کرد: گران شدن قطعات خودرو قطعا روی قیمت خودرو اثرگذار است و ما نمی‌توانیم این مهم را نادیده بگیریم، شما نگاه کنید امروز افرادی که خودرو دارند و می‌خواهند قطعه‌ای از آن را تعویض کنند مشاهده می‌کنند نسبت به گذشته چقدر قیمت قطعات یدکی افزایش قیمت پیدا کرده است! بنابراین نباید این مهم را نادیده بگیریم و تنها عواملی را مطرح کنیم که عینیت دارد و مابقی پنهان هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش نهادهای نظارتی در افزایش و یا کاهش قیمت‌ها، بیان کرد: بخشی از این موضوع به نظارت‌ها بازمی‌گردد که معتقدم آن مجموعه‌های نظارتی که در حوزه خودور و سایر اقلام نظارت می‌کنند، کارکردهای موثری ندارند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تعادل عرضه و تقاضا بهم خورده است، عنوان کرد: بر اساس اطلاعات آماری که وجود دارد نیاز سالانه ما برای خودرو حدود یک میلیون دستگاه در سال است اما امروز نگاه می‌کنیم هر فراخوانی که خودروسازها برای فروش فوری می‌دهند تا بخواهند بازار را تنظیم و از التهاب بیرون بیاورند، چند میلیون نفر ثبت نام می‌کنند که در حقیقت نیازهای واقعی جامعه نیست بلکه از سر سرگردانی نقدینگی است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تقاضاها هم باید مدیریت شود چراکه بخشی از آنها با مدیریت نقدینگی و بخشی از آن با نوع شیوه‌های ثبت‌نام یا مدیریت ثبت نام خودرو در ارتباط است، ما باید بتوانیم نقدینگی را به گونه‌ای هدایت کنیم که تورم در تقاضا ایجاد نشود زیرا تورم بر تقاضا اثر اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال هنگامی که خودروی پژو پارس هزار عدد عرضه می‌شود و 500 هزار نفر ثبت نام می‌کنند، خود این امر یک اثر روانی روی قیمت‌ها دارد و می‌تواند باعث افزایش سایر قیمت‌ها هم شود.

فیروزی با اشاره به نقش قیمت ارز در افزایش و کاهش قیمت‌ها بیان کرد: بخشی از بازار خودرو ارزبر است و باید قطعاتشان از بیرون تامین شود که افزایش نرخ ارز باعث می‌شود در قیمت خودرو تغییراتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: مجموعه این عوامل در کنار هم باعث شده است وضعیت بازار خودرو غیرقابل تحمل و غیرقابل دفاع باشد.

نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود مجلس در قضیه افزایش قیمت خودرو گفت: پرسیده می‌شود آیا مجلس به قضیه افزایش قیمت خودرو ورود پیدا می‌کند؟ بله قطعا به این مسئله ورود می‌کند.

وی ادامه داد: مجلس طرحی برای سامان‌دهی حوزه خودرو را چندین ماه است که در دست دارد و تقریبا هم آماده شده و برای اینکه از نظرات سایر بخش‌ها مانند دولت، وزارت صمت، خودروسازان و مجموعه قطعه‌سازان استفاده کنیم، جلساتی را برگزار کردیم و در حال نهایی کردن طرح مذکور هستیم تا با کمترین ایراد و اشکال آن را به صحن بیاوریم.

فیروزی بیان کرد: در این طرح بعضی از اقدامات جرم‌انگاری شده است یعنی به گونه‌ای است که اگر خلافش اتفاق بیفتد، جرم تلقی می‌شود و اگر اجرایی شود می‌تواند بخشی از بازار را مدیریت کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها