بهروز مینایی، مشاور مدیرحوزه‌های علمیه:

سامانه‌های هوشمند حوزوی دستیار کارآمد مراجع تقلید خواهد شد / هوش مصنوعی تحول بزرگی در فقه ایجاد می‌کند

مشاور مدیرحوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی با بیان اینکه هوش مصنوعی تحول بزرگی در فقه ایجاد می‌کند، گفت: سامانه‌های هوشمند حوزوی به عنوان دستیار کارآمد برای صدور فتوا در اختیار مراجع تقلید قرار خواهد گرفت.

سامانه‌های هوشمند حوزوی دستیار کارآمد مراجع تقلید خواهد شد / هوش مصنوعی تحول بزرگی در فقه ایجاد می‌کند
کد خبر: 438307
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۰ ۱۴:۱۱:۵۳

اعتمادآنلاین| بهروز مینایی، مشاور مدیرحوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی، امروز در گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن به تبیین نقش فناوری نوین در فرایند تولید علوم اسلامی و تولید علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: سامانه نجف برای تتبع فقه و اصول و پژوهش های دینی طراحی شده که 70 نفر از دانشگاهیان و حوزویان در حال طراحی این سامانه هستند.

دبیر علمی همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی بیان کرد: سامانه تحریر در این زمینه به شکل خاص طراحی و در اختیار حوزویان و پژو هشگران دینی قرار گرفته و همچنین تمام درس های سطح عالی و خارج بزرگان حوزه و مراجع عظام تقلید به سامانه سحاب جمع آوری شده و قابلیت اتصال به کتابخانه فقهی را دارد.

مینایی بیان کرد: سامانه تحریر نیز برای جستجوی معنایی طراحی شده است و فضای بزرگی میراث معنایی فقهی و فقه اسلامی در این سامانه بار گذاری شده است.

وی با اشاره به پیشینه استفاده از هوش مصنوعی در کشور، گفت: دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران و دانشگاه قزوین در عرصه رباتیک موفقیت ها و مقام هایی را در جهان کسب کردند؛ اما این موفقیت ها در عرصه سخت افزاری بوده و همچنین در زمینه های مختلف همچون بورس، ارز دیجیتال و بهینه سازی انرژی و مصرف آب، برق و گاز این سامانه های هوشمند مفید هستند.

مینایی با بیان اینکه در عرصه علوم انسانی سامانه های هوشمندی تولید و طراحی شده است، گفت: در این زمان سامانه هوشمند سازی قوه قضائیه به وجود آمده است و همچنین سامانه جامع هوشمند نجف در عرصه پژوهش، مدیریت، قضاوت و حکومت داری و نظام سازی و نیز ارتباط مردم با حوزویان و پاسخگویی کارشناسان دینی به سؤالات دینی و عقیدتی در حال طراحی است.

مشاور مدیرحوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی تحول نوین بزرگی در عرصه علوم انسانی، پژوهش های فقهی، معارفی و عقیدتی به وجود خواهد آورد و این امکان را در اختیار مراجع عظام تقلید و پژوهشگران حوزوی قرار خواهد داد تا آنها را در مسیر فقاهت و صدور فتوا راهنمایی کنند.

مینایی ابراز داشت: سامانه هوشمند نجف در تشخیص مسائل محدثه و نوین فقهی به روز جامعه کارایی بالایی خواهد داشت و این سامانه دارای دنیای سرور قوی مجهز است که تمام تاریخچه فقه حدیث و تفسیر از آن قابل استخراج خواهد بود و همچنین در این سامانه هوشمند تمام ناشران جهان اسلام می توانند آثار و کتاب های خود خود را عرضه کنند و حق مالکیت معنوی و ‌مادی آنها در این سامانه حفظ خواهد شد.

مشاور مدیرحوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی ابراز داشت: دروس خارج اساتید و مراجع به کل حوزوی با حضور تعداد محدودی با رعایت پروتکل ها در حال برگزاری است و بیشتر دروس حوزوی به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شود.

وی درباه چالش و پیامدهای استفاده از سامانه های آموزشی آنلاین و به گارگیری هوش مصنوعی ابراز داشت: متأسفانه در این زمان بازی های یارانه ای و موبایل در جامعه فراگیر شده است و اکنون در صدد رفع چالش ها و آسیب های آنها هستیم؛ اما ما در ابتدا به اثرات و پیامدهای منفی و مشکلات سامانه های هوشمند، آنلاین و مجازی را ارزیابی خواهیم کرد تا این امر به شکل مطلوب در اختیار حوزویان و طلاب قرار گیرد.

دبیر علمی همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی بیان کرد: درس خارج فقه هوش مصنوعی در حوزه های علمیه راه اندازی می شود تا این این مسأله از منظر اخلاقی، عقیدتی و فقهی مورد ارزیابی و کاوش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این سامانه های هوشمند علوم انسانی و حوزوی به عنوان دستیار هوشمند در اختیار فقیه و حوزویان قرار خواهد گرفت، گفت: در نهایت صدور فتوا در مساله خاص با نظر فقیه و مراجع تقلید صورت می گیرد و این سامانه های هوشمند به هیچ وجه نخواهند توانست فرآیند ذهنی و تصمیم گیری به جای فقیه و مراجع تقلید داشته باشند.

مینایی با بیان اینکه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی در 27 مهر امسال در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد، گفت: این همایش با همکاری دانشگاه علم و صنعت، جامعه المصطفی(ع)، مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز کامپیوتری نور صورت می گیرد و در این همایش مقالات مختلفی در زمینه به کارگیری هوش مصنوعی در علوم انسانی و فقهی ارائه خواهد شد.

مشاور مدیرحوزه های علمیه در زمینه هوش مصنوعی ابراز داشت: مراکز مختلفی به صورت پراکنده و جزیره ای در زمینه هوش مصنوعی به ویژه در علوم‌انسانی فعالیت می کنند و هدف از برگزاری این همایش اطلاع مدیران این مراکز از فعالیت های همدیگر و جلوگیری از موازی کاری در این زمینه‌ است.

منبع: رسا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها