کد خبر: 438477
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۱ ۱۱:۲۶:۲۰
| |

رئیس کمیته ملی المپیک:

المپیک قطعی برگزار می‌شود / پرداخت پاداش یک میلیون دلاری پای سکو در المپیک توکیو

نشست خبری رضا صالحی امیری با خبرنگاران صبح دوشنبه به صورت آنلاین برگزار شد.

المپیک قطعی برگزار می‌شود / پرداخت پاداش یک میلیون دلاری پای سکو در المپیک توکیو
کد خبر: 438477
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۱ ۱۱:۲۶:۲۰

اعتمادآنلاین| صالحی امیری در ابتدای این نشست بیان کرد: تعدادی از رشته‌ها اردوهای خود را آغاز کرده‌اند. توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک با نخست‌وزیر ژاپن ملاقات داشت و برگزاری المپیک را قطعی اعلام کرد. دو شیوه برگزاری المپیک پیش‌بینی شده اول این که برگزاری با واکسن باشد و دوم این که بدون واکسن. 90 درصد فکر می‌کنم تا پایان 2020 واکسن را خواهیم داشت حداقل برای کسانی که المپیک خواهند رفت. از آذرماه نیز رویدادهای کسب سهمیه المپیک آغاز می‌شود.

صالحی امیری ادامه داد: برخی از فدراسیون‌ها اردوهای خود را شروع کرده‌اند و در حال فعالیت هستند. ما هم از این فرصت اسفاده کردیم و زیرساخت‌های آکادمی ملی المپیک را بازسازی کردیم و تجهیزات جدیدی را در حال خرید هستیم.

باید تمام ظرفیت‌مان را برای حضور در المپیک بسیج کنیم

او در پاسخ به این پرسش که تیم‌ها با وقفه‌ای که به وجود آمده می‌توانند برای المپیک آماده شوند؟ تصریح کرد: سه دسته اقدام تا به امروز انجام شده است. دسته اول آموزش مجازی بود که کمپ آموزش مجازی را فعال کردیم تا ورزشکاران آمادگی جسمانی داشته باشند. دوم، تجهیزات تهیه کردیم و به منازل ورزشکاران ارسال کردیم و سوم از ستاد مقابله با کرونا مجوز شروع اردوها برای 20 رشته گرفته شد. زمان برای رسیدن ورزشکاران به اوج آمادگی مناسب است و دغدغه‌ای وجود ندارد. اگر خسارتی وارد شد برای همه جهان اتفاق افتاد. کرونا قطعا آسیب‌های جدی را برای ما داشت و ورزشکاران افت داشتند و توقفی در راه کسب سهمیه المپیک برای ما ایجاد شد. از الان باید همه ظرفیت خود را برای آمادگی در المپیک بسیج کنیم.

برنامه‌ای برای تغییر رییس آکادمی نداریم

صالحی امیری در مورد انتقادات از عملکرد قراخانلو در آکادمی ملی المپیک و احتمال تغییر در ریاست آکادمی گفت: اصل و فرع آن شایعه است. ما به هیچ وجه وارد حاشیه نشده و نخواهیم شد. آقای قراخانلو به همراه نخبگان ورزشی مدت زیادی وقت گذاشت و طرحی را به نام برنامه راهبردی 10 ساله آکادمی ملی المپیک تدوین کرده است. این طرح قرار است پس از بررسی در مجمع عمومی دی‌ماه تصویب شود. ما در جلسه هیات اجرایی بحث کارشناسی انجام دادیم و نمی‌دانم این مساله را چگونه مطرح کرده‌اند. در هیات اجرایی در مورد سیاست 10 ساله آکادمی ملی المپیک بحث شد و این که این آکادمی مکان علمی است یا فقط برای جایی برای تمرین تیم‌هاست. نظر من این بود 50 درصد ظرفیت آکادمی ملی المپیک باید در اختیار فدراسیون‌ها باشد و 50 درصد دیگر ظرفیت باید کارهای علمی انجام شود. جمع‌بندی هم این شد که این طرح را با 53 فدراسیون به اشتراک بگذاریم و نقطه نظرات آن‌ها را بگیریم و در نهایت در مجمع دی‌ماه به تصویب برسد. ما هیچ برنامه‌ای برای تغییر ریاست آکادمی ملی المپیک نداریم و این صحبت‌ها حاشیه است.

امکان تغییر اعضای هیات اجرایی تا پایان دوره وجود ندارد

رییس کمیته ملی المپیک در مورد اعضای هیات اجرایی که بدون فدراسیون هستند و آیا قرار است تغییر کنند یا خیر؟ نیز گفت: طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک عضویت اعضای هیات اجرایی تا پایان دوره است و چیزی به نام تغییر در میان دوره پیش‌بینی نشده است. بنابراین ما امکان تغییری تا پایان دوره نداریم و خارج از چارچوب اساسنامه نمی‌توانم کاری انجام دهیم.

او در مورد حضور نداشتن مجید کیهانی در جسلت هیات اجرایی گفت: اگر عزیزی استعفا بدهد، در مجمع بعدی انتخابات برگزار می‌کنم تا عضو جایگزین مشخص شود اما تا به امروز کسی به من استعفا تقدیم نکرده است.

صالحی امیری در مورد این که در اساسنامه در مورد غیبت‌های طولانی اعضا هیات اجرایی چه چیزی عنوان کرده است، تصریح کرد: اگر کسی غیبت غیر موجه بیش از شش ماه داشته باشد مستعفی تلقی می‌شود اما تاکنون چنین چیزی وجود نداشته است. اگر کسی به شما گفته است که نمی‌آید بگویید به ما استعفا تقدیم کنند تا نیروی تازه نفس بیاد.

برای کسب کرسی در IOC باید ظرفیت لازم را ایجاد کنیم

رییس کمیته ملی المپیک درباره انتخابات IOC و برنامه ایران برای کسب کرسی، تصریح کرد: ما موقعی می‌توانیم مدعی کرسی باشیم که ظرفیت لازم را در داخل و خارج ایجاد کرده باشیم. کسب کرسی در IOC ممکن است اما پروژه سختی است که به 3 دسته فعالیت نیاز دارد؛ مجموعه ورزش ایران اراده‌ای برای کسب کرسی داشته باشد، ظرفیت مجموعه ملی از جمله وزارت خارجه به کمک بیایند و حمایت کنند، میزان تعامل ما با IOC و نهادهای مشابه در این مسیر کمک می‌کند. در فضای فعلی با شرایطی که هست این پروژه را سخت می‌کند.

برگزاری جلسه حل اختلاف ملی پوشان تیراندازی با فدراسیون در کمیته ملی المپیک

صالحی امیری در مورد مشکلات ملی پوشان تیراندازی و قهر سرمربی تیم ملی بیان کرد: آخرین پیگیری من در مورد تیراندازی ساعت 10 شب گذشته بود. واقعیت این است بین نگاه رییس فدراسیون و سرمربی اختلاف جدی وجود دارد و این اختلاف ناشی از نگاه عزیزان به مساله است. دادگر ملاحظاتی را به لحاظ مدیریتی مطرح می‌کند که قابل توجه است. تیراندازان هم صحبت‌هایی دارند که باید شنیده شود. ارزیابی من این است در چند جلسه ابعاد مساله بررسی شود. تغییرات و اختلاف باعث خسارت می‌شود. سیاست‌های ما این است که جلسه‌ای را در کمیته ملی المپیک بگذاریم و مسیر حل اختلاف در پیش بگیریم. اطلاع دارم فرهادی‌زاد امروز با خانم هاشمی جلسه‌ای داشته باشند و خانم طاهریان هم قرار است جلسه ای با خانم هاشمی داشته باشند. بخشی از اقداماتی که عزیزان در فدراسیون انجام دادند قابل تایید من نیست. برخی عزیزان تقاضاهای غیر قابل تامین دارند. این که گفته می‌شود باید فشنگ آلمانی تهیه شود باید مسیر سفر به آلمان و آوردن فشنگ باز شود. بخشی از اقداماتی که در فدراسیون انجام شده قابل تایید من نیست. اطلاعات و مستنداتی دارم که بعضی از عزیزان تقاضای غیرقابل تامین دارند. مثلا تا سال 1400 ساچمه تهیه و دپو شده اما درباره تهیه فشنگ از عهده فدراسیون خارج است. باید ملزومات سفر به آلمان و تهیه فشنگ‌ها فراهم شود. ما برای تامین منابع ریالی فشنگ و تجهیزات فشنگ مشکلی نداریم اما امکان‌پذیری آن مطرح است. وقتی عزیزی می‌گوید تا فشنگ آلمانی نباشد کار نمی‌کنم باید این مسیر باز شود تا در قالب اعزام به آلمان حجمی از فشنگ را تهیه کنیم.

کمک 200 میلیونی کمیته ملی المپیک برای خرید تپانچه و تفنگ

او هم‌چنین یادآور شد: موضوع بعدی تپانچه - تفنگ و نیازهای قهرمانان است. ما به آقای دادگر گفتیم تا سقف 200 میلیون تومان کمک می‌کنیم تجهیزات تهیه شود اما برای تهیه آن شرایط تحریم مطرح است. سفری صورت نمی‌گیرد اما اگر بتوانند این کار را انجام می‌دهند. من برای نجمه خدمتی احترام قائل هستم و با او صحبت کردم. او گفت مشکل اصلی سلاح است، به او 5 هزار دلار دادیم تا سلاح تهیه کند. من از نزدیک همه فدراسیون‌ها را رصد می‌کنم و برخی از مشکلات در اختیارات رییس فدراسیون تیراندازی نیست. این گونه نیست که دادگر نخواهد. اگر اعزامی داشته باشیم حمایت ارزی می‌کنیم تا عزیزان فشنگ تهیه کنند. باید با این واقعیت‌ها زندگی کنیم و دوستان هم ما را همراهی کنند. رییس فدراسیون هم باید شنونده نقطه نظرات قهرمانان و مربیان باشد و اعمال نظر کند.

بگذارید حدادی در فضای آرام تمرین کند

رییس کمیته ملی المپیک در مورد این که احسان حدادی به راحتی در ورزش ایران مانور می‌دهد و هر کاری می‌خواهد را انجام می‌دهد، تصریح کرد: نقدهای خود را به من داشته باشید و بگذارید در فضای آرام تمرین کند. او از امیدهای ما در المپیک است و اجازه بدهید حدادی وارد فضای جدید نشود. معتقد هستم قهرمانان ما کسب سهمیه کرده‌اند یا در حال کسب سهمیه هستند، باید در فضای آرامش باشند. من تخصص پزشکی ندارم که در مورد مساله احسان حدادی دخالت کنم. مساله او مالی نیست بلکه تشخیص پزشکی است که بر عهده فدراسیون پزشکی ورزشی است. فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد چون مرحله اول عمل جراحی در آلمان بود باید مرحله دوم در آلمان باشد و این خدایی نکرده تبعیض یا قهرمان سالاری نیست. من در مورد دیسک سهراب مرادی یا خارپاشنه حدادی قضاوت نمی‌کنم چون تخصص پزشکی ندارم و اگر تصویب شود ما آمادگی کمک به اعزام داریم و این نگاه من هم دفاع از ورزش قهرمانی است. در مورد رفتارهای فردی هم خودم را می‌گویم که همه موظف به پاسخگویی هستیم.

صالحی‌امیری در مورد عمل نادرستی که روز گذشته احسان حدادی با خبرنگاران داشت، گفت: همه ما موظف هستیم پاسخگو باشیم و حریم و حرمت خبرنگاران را رعایت کنیم و هر رفتار غیراخلاقی و خارج از نزاکت در مورد خبرنگار را نمی‌پذیرم.‌ مخاطب این موضوع هم خودم هستم نه حداد و هیچ کسی دیگر.

برای کسب کرسی کشتی ظرفیت‌ها بسیج شدند

رییس کمیته ملی المپیک درباره کسب کرسی‌های مهم بین‌المللی و همین طور وزنه‌برداری و این که کمیته چقدر ورود می‌کند؟ گفت: برای سوریان لابی‌هایی داشتیم و مذاکراتی صورت گرفت. با نناد لالوویچ صحبت کردیم، ظرفیت‌ها بسیج شد تا یک کرسی جهانی برای فدراسیون کشتی داشته باشیم. ما 3 مسیر را دنبال می‌کنیم؛ اول رایزنی‌های رسمی یعنی مکاتباتی که من با کمیته‌های المپیک کشورها داشتم. دوم لابی‌هاست، رابطه من با لالوویچ خوب است و با او چند دیدار داشتم که مثبت بود.

صالحی‌امیری افزود: در وزنه‌برداری علی مرادی به دلیل سابقه و تجربه مدیریتی‌اش چهره شناخته شده‌ای در جهان است. نقش ما حمایتی است اما فدراسیون هم باید رایزنی کند. ما امیدوار هستیم برای سوریان هم بتوانیم این جایگاه را کسب کنیم.

آخرین وضعیت لباس کاروان ایران در المپیک

او در مورد انتخاب لباس کاروان ایران در بازی‌های المپیک گفت: ما هفته قبل جلسه‌ای را در این مورد داشتیم و قرار شد در یکی، دو هفته آتی نمونه‌هایی که انتخاب شدند مجددا در سالن فارسی به نمایش گذاشته شوند و قهرمانان و مدیران از میان نمونه‌ها، طرح‌هایی را برای المپیک، آسیایی و ساحلی آسیا انتخاب کنند و پس از آن فراخوان بدهیم که اسپانسر جذب کنیم و لباس‌ها را به تولید انبوه برسانیم.

پرداخت پاداش یک میلیون دلاری پای سکو در المپیک توکیو

صالحی امیری در مورد گلایه ورزشکاران از مبلغ پرداخت پاداش‌های‌شان بیان کرد: من سلام گرمی به تمام قهرمانان ایران دارم و آن‌ها باعث عزت ایران هستند. هزینه اعزام و پاداش پای سکو بر عهده کمیته ملی المپیک است و پاداش‌های ریالی بر عهده وزارت ورزش است و این تقسیم کار از گذشته وجود داشته است. ما تا امروز 100 درصد تعهدات خود را انجام داده‌ایم و پرداخت پاداش‌های خود را در صحنه انجام داده‌ایم. پیش‌بینی ما برای پاداش پای سکو المپیک حداقل یک میلیون دلار و برای کل رودیداهای 1400 حداقل دو میلیون دلار است. اگر کسی پاداش پای سکو یا دیگر تعهدات ما را تا امروز وصول نکرده است بیاید و اعلام کند.

اساسنامه کمیته ملی المپیک قانونی و لازم الاجراست

او در مورد آخرین وضعیت تایید اساسنامه کمیته ملی المپیک در شورای نگهبان گفت: ما ایرادات را در قالب 24 محور و در 7 صفحه نوشته و رسما به شورای نگهبان پاسخ دادیم. نکته‌ای وجود دارد و این که معاون حقوقی رییس‌جمهور معتقد است ارسال اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی آماتوری و کمیته ملی المپیک به دلیل اصل 85 به شورای نگهبان ضرورت ندارد. اصل 85 می‌گوید دولت موظف است اساسنامه‌های دولتی را به شورای نگهبان ارسال کند اما اشاره‌ای به نهادهای عمومی ندارد. بنابراین کمیته و فدراسیون‌ها مشمول اصل 85 نیستند. نکته دیگر این که مجلس می‌گوید اصلاحات اساسنامه باید به تصویب دولت برسد.از نظر ما اساسنامه با طی مراحل قانونی که آخرین آن تصویب در هیات دولت بود لازم الاجرا و قانونی است. آن چیزی که وظیفه داشتیم انجام دادیم و نباید وارد مجادله حقوقی بین معاون حقوقی رییس‌جمهور و شورای نگهبان شویم و این بر عهده دولت است.

موضع گیری مثبت نوبخت باعث ایجاد امید و آرامش در فدراسیون‌ها شد

صالحی امیری در مورد دستاوردهای حضور محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در کمیته ملی المپیک تصریح کرد: آقای نوبخت برای آگاهی از مسائل فدراسیون‌های ورزشی حضور پیدا کرد و در مجموع شش ساعت در کمیته ملی المپیک حضور داشت. فدراسیون‌ها مشکلات خود را مطرح کردند و نوبخت عنوان کرد آن چیزی که مطرح شد را به حق می‌داند و جبران می‌کند. فدراسیون‌ها سه مساله را در دیدار با نوبخت عنوان کردند که مساله اول بحث ساختاری بود. مبنی بر این که فدراسیون‌ها در ایران نهاد عمومی و مدنی هستند و نباید در چارچوب ساختارهای رسمی، تحت فشار باشند و تقاضای اصلاح ساختاری در اساسنامه فدراسیون‌ها را داشتند. مساله دوم تامین تجهیزات و سخت افزار و مساله سوم، افزایش سرسام آور هزینه‌ها از جمله هزینه‌های اعزام بود.

او ادامه داد: افزایش قیمت ارز بر فدراسیون‌ها سایه افکنده است و نگرانی جدی را ایجاد کرده است. حدود شش رییس فدراسیون به نمایندگی از فدراسیون‌ها صحبت کردند. جمع‌بندی توسط من انجام شد و در نهایت آقای نوبخت عنوان کرد تمام آن چه را که مطرح شد قبول دارد و جبران می‌کند. موضع‌گیری مثبت او امید و آرامشی را در فدراسیون‌ها ایجاد کرد تا دغدغه کم‌تری برای حضور در رویدادها داشته باشند.

نوبخت در بهترین زمان دعوت شد

رییس کمیته ملی المپیک در مورد علت دعوت نوبخت به کمیته ملی المپیک در مهرماه، تصریح کرد: معمولا در مهرماه بخشنامه بودجه سال بعد ابلاغ می‌شود و دولت در آبان‌ماه بودجه سال آینده را تدوین و در آذر لایحه را به مجلس تقدیم می‌کند. بنابراین بهترین زمان همین مهر 1399 بود. تقریبا فدراسیون‌ها از رویکرد نوبخت امیدوار شدند. تجربه همکاری‌های مختلف من با آقای نوبخت نشان می‌دهد که او اهل عمل است. سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع بودجه ورزش ایران فراتر از انتظار عمل کرد. در شش ماه گذشته تخصیص 50 درصدی بودجه به ما را داشتند در حالی که اطلاع دارم برای سازمان‌های دیگر کم‌تر بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها