کد خبر: 438602
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۰۷:۰۴:۰۷
| |

پیش‌بینی رکورد فروش گاز در سال پیش رو

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش جدیدی پیش بینی کرد که با وجود بهبود مصرف در ماههای اخیر، تقاضای جهانی برای گاز طبیعی امسال بزرگترین کاهش مشاهده شده تاکنون را خواهد داشت.

پیش‌بینی رکورد فروش گاز در سال پیش رو
کد خبر: 438602
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۰۷:۰۴:۰۷

اعتمادآنلاین| در گزارش "بازبینی امنیت گاز جهانی 2020" آژانس بین المللی انرژی آمده است: تقاضا برای گاز در سال 2020 به میزان سه درصد معادل 120 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا خواهد کرد که بزرگترین کاهش سالانه در تاریخ بازارهای گاز طبیعی به شمار می رود.

آژانس بین المللی انرژی چهار ماه قبل پیش بینی کرده بود که تقاضای جهانی برای گاز طبیعی امسال چهار درصد معادل 150 میلیارد متر مکعب کاهش پیدا می کند و در آن زمان گفته بود این رقم دو برابر میزان افت تقاضا در زمان بحران مالی سال 2008 است. تقاضای جهانی برای گاز در همه مناطق کاهش پیدا خواهد کرد اما بزرگترین کاهش در بازارهای توسعه یافته در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و اوراسیا ملموس خواهد بود و حدود 75 درصد از کاهش تقاضا برای گاز در سال 2020 مربوط به آنها می شود.

آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود، دورنمای تقاضا برای سال 2020 را اندکی بالاتر برده اما همچنان انتظار دارد کاهش تقاضایی که امسال مشاهده می شود بزرگترین کاهش در تاریخ بازارهای جهانی گاز باشد.

اما انتظار می رود تقاضا برای گاز طبیعی در سال آینده سه درصد در مقایسه با سال 2020 رشد کند اما ابهامات فزاینده بر این دورنما سایه افکنده اند. افزایش موارد ابتلا به کووید 19 و دورنمای طولانی شدن پاندمی ابهامات بیشتری را در خصوص روند احیا در سال 2021 ایجاد کرده و باعث تجدیدنظر نزولی نسبت به گزارشهای قبلی شده است.

بازارهای برخوردار از رشد پرشتاب در آسیا، آفریقا و خاورمیانه از روند احیای تقاضای جهانی برای گاز در سال 2021 حمایت خواهند کرد.

آژانس بین المللی انرژی هشدار داده که روند احیای تقاضا برای گاز طبیعی در بازارهای توسعه یافته آهسته تر خواهد بود و تقاضا ممکن است تا سال 2022 یا به مدت طولانیتر به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنگردد.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اظهار کرد: تقاضای جهانی برای گاز از ژوئن به تدریج پیشرفت کرده و این پیشرفت تحت تاثیر تقاضا در بازارهای نوظهور بوده است. با این حال این به معنای عادی شدن کسب و کار نیست زیرا بحران فعلی پیامدهای بلندمدتی دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین شرکت گازپروم روسیه هم پیش بینی کرد اشباع عرضه گاز در بازار اروپا به این زودی برطرف نخواهد شد و در سال 2021 هم ادامه پیدا می کند. اشباع عرضه در بازار گاز طبیعی اروپا در پی افت تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا در اوایل سال و کاهش فعالیت اقتصادی به وجود آمد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها