نعمت احمدی:

توهین به رئیس جمهور، توهین به همه مردم است

« نعمت احمدی»، حقوق‌دان، در رابطه با جایگاه حقوقی رئیس‌جمهور و اینکه از منظر حقوقی هر فردی می‌تواند به رئیس‌جمهور اهانت کند؟ به  گفت:  در اینجا بحث شخص رئیس‌جمهور به عنوان یک فرد معمولی و عادی نیست، بحث این است که توهین و اهانت به رئیس‌جمهور باید در جامعه باشد یا خیر.

توهین به رئیس جمهور، توهین به همه مردم است
کد خبر: 438781
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۱۵:۲۳:۳۲

اعتمادآنلاین| یک حقوق‌دان گفت: جرم اهانت به رئیس‌جمهور در حیطه جرائم عمومی قرار دارد چراکه رئیس‌جمهور نماینده همه مردم است و به همین دلیل اینگونه می‌توان استنباط کرد که توهین به رئیس جمهور به معنای توهین به همه مردم است و در اینجا دادستان باید ورود پیدا کند.

« نعمت احمدی»، حقوق‌دان، در رابطه با جایگاه حقوقی رئیس‌جمهور و اینکه از منظر حقوقی هر فردی می‌تواند به رئیس‌جمهور اهانت کند؟ به گفت: در اینجا بحث شخص رئیس‌جمهور به عنوان یک فرد معمولی و عادی نیست، بحث این است که توهین و اهانت به رئیس‌جمهور باید در جامعه باشد یا خیر. باید جایگاه و حرمتی را برای مقامات داشته باشیم و اینکه بین نقد با تخریب و نقد با توهین تفاوت قائل شد. باید به این سمت حرکت کنیم که نقد صورت بگیرد چراکه اگر در یک جامعه به دلیل اینکه رئیس‌جمهور جایگاه دارد، نقد صورت نگیرد آن جامعه به سمت انحطاط می‌رود، لذا نقد باید صورت بگیرد اما نباید تخریب شود.

این وکیل دادگستری افزود: رئیس جمهور جزو مقاماتی است که در قانون مجازات اسلامی برای توهین، افترا و اتهاماتی که از نظر کلامی از طرف افراد متوجه رئیس‌جمهور و روسای قوا می‌شود، به صراحت قانون وجود دارد. در حال حاضر تاختن به رئیس‌جمهور به عنوان یک امتیاز برای افراد محسوب می‌شود که روی خوشی، ندارد.

احمدی در توضیح مجازات در نظر گرفته برای اهانت‌کنندگان به رئیس جمهور تصریح کرد: در قانون مجازات اسلامی به صراحت ذکر شده که برای اهانت به مقامات از جمله رهبری و رئیس‌جمهور جدای از قانون عادی، قانون خاصی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر در رابطه با تفکیک مفهوم نقد و تخریب اختلاف اساسی میان مردم با دستگاه قضا وجود دارد. همچنین در دادگاه جرم سیاسی هم که تشکیل شده و دیروز (یکشنبه) اولین جلسه آن برگزار شد، بحث بر سر این است که آیا نقد و نظر افرادی که تحت‌ تعقیبی قرار گرفتند، اصلاح‌گرایانه است یا تخریبی و به عبارتی، انگیزه آنها چیست.

این کارشناس مسائل حقوقی ادامه داد: البته در گذشته هم این اتفاق افتاده است، وقتی به پایان ریاست رئیس‌جمهوری نزدیک می‌شدیم، به دلیل اینکه او در دور بعد نمی‌‎توانست کاندیدا شود این تخریب‌ها شروع می‌شد. به عنوان مثال خاتمی که یکی از رؤسای جمهور محبوب بود، چند ماه پایان دوره دوم خود برخوردهای نامناسبی با او در دانشگاه تهران صورت گرفت و یا اینکه در دوره دوم هاشمی، جامعه تقسیم‌ بندی شد و عده‌ای تاختن به او را جزو افتخارات خود و انقلابی‌گری می‌دانستند. لذا بخشی از این رفتارهای تخریب‌گرایانه نهادینه شده است. به این ترتیب که افراد جامعه تصور می‌کنند به دلیل اینکه دوره فردی برای ریاست جمهوری به اتمام رسیده است و عنقریب این اتفاق خواهد افتاد، حمله کردن به رؤسای جمهور را جزو افتخارات خود می‌دانند. نکته حائز اهمیت این است که تخریب هیچ فردی، حتی فرد عادی هم از منظر حقوقی و شرعی، درست نیست.

حق آموزش برای هر فرد مقدمه تمامی حقوق است


احمدی ضمن تاکید بر اینکه غیر از رئیس جمهور می‌توان رؤسای سایر قوا را هم نقد کرد، خاطرنشان کرد: غیر از خداوند همه را می‌شود نقد کرد. اگر نقد نباشد نمی‌شود عملکرد افراد را در کفه ترازو قرار داد اما در اینجا بحث تخریب و توهین را داریم.

این حقوق‌دان در مورد ورود مدعی‌العموم به قضیه اهانت به رئیس‌جمهور یادآور شد: جرم اهانت به رئیس‌جمهور در حیطه جرائم عمومی قرار دارد چراکه رئیس‌جمهور نماینده همه مردم است و به همین دلیل اینگونه می‌توان استنباط کرد که توهین به رئیس جمهور به معنای توهین به همه مردم است و در اینجا دادستان باید ورود پیدا کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها