کد خبر: 438811
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۲۰:۰۵:۰۰
| |

چرا اصولگرایان از ضرغامی هراس دارند؟

«اصولگرایان علیه اصولگرایان» یا «اخراج ضرغامی از اردوگاه اصولگرایی» شاید ساده‌ترین توصیف‌ از آنچه باشد که این روزها در اردوگاه اصولگرایان در جریان است.

چرا اصولگرایان از ضرغامی هراس دارند؟
کد خبر: 438811
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ ۲۰:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته سایت دلواپس مشرق نوشت: «عزت‌ا... ضرغامی، فعال اصولگرا و رئیس اسبق سازمان صداوسیما به‌تازگی در اشاره‌ای تلویحی به انتخابات 1400 گفته است: اگر سال بعد تاییدصلاحیت نشوم به‌خاطر حضور آملی‌لاریجانی در شورای نگهبان است! او همچنین اظهار می‌کند: برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 آماده‌ام. حداقل یکسال است به‌طور مستمر جلسات اقتصادی برای اداره کشور دارم.» و از تیتر «شوخی خطرناک ضرغامی با شورای نگهبان»

استفاده کرده است. در بخشی از نوشتار این سایت تصریح شده است: «البته ما متوجه طنازی‌های آقای ضرغامی هستیم اما بهتر بود ایشان نیز متوجه حساسیت وظایف خطیر شورای محترم نگهبان باشند. چه اینکه در مقطع کنونی که دشمنان در جبهه‌ای چندوجهی مشغول حمله به شورای نگهبان هستند و امیدوارند که بتوانند کاندیداهای بدسابقه و فاقد کارنامه را تحمیل کنند؛ بعید است که لحن شوخی آقای ضرغامی در این اظهارات فهم شود! رای شورای نگهبان برای همه نامزدها نیز یک رای فردی نیست که خدای نکرده کسی به شوخی یا جدی علت ردصلاحیت خود را این یا آن عضو شورای نگهبان معرفی کند.

و البته همه کاندیداهای بالفعل و بالقوه باید به سازوکار قانونی انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ملتزم باشند و التزام خود را نیز رسما بیان کنند نه اینکه فضا را به سمت حواشی هدایت کنند که فرجام خاصی نخواهد داشت. التزام به قواعد انتخاباتی البته بیشتر برازنده نامزدها و رجال اصولگراست که به رعایت قانون و سر نهادن به قوانین موضوعه کشور شهره‌اند.» این سطور یک معنای دیگری هم می‌تواند داشته باشد که گویی ضرغامی دیگر در اردوگاه اصولگرایی دارای جایگاه قبلی نیست!

پایان خط‌قرمزهای اصولگرایی برای ضرغامی

نمی‌توان انکار کرد که ضرغامی عضوی از اردوگاه اصولگرایی است و در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 نامش در فهرست نامزدهای جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) بود؛ اما رای کافی نیاورد و خاطره تلخی از انتخابات ریاست‌جمهور در زیر چتر اصولگرایی برای او رقم خورد. به همین دلیل بود که ضرغامی مسیر خود را تغییر داد و اینگونه گفت: «سیاستمداران به مرد و نامرد تقسیم می‌شوند که در هر دو دسته‌ اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارند.»

ضرغامی اصرار داشت تفاوتش با آن روزها که حامی بی‌چون و چرای اصولگرایان بود به همگان اثبات شود به‌عنوان حاضر شد خط‌قرمز اصولگرایان را زیر پا بگذارد و بنویسد: «کوروش، مرد الهی و به احتمال زیاد همان ذوالقرنین است. او افتخار ملی ماست. باید بین عناصر مشکوک و ضد انقلاب با مردم علاقه‌مند به تاریخ و میراث فرهنگی کشور تمایز قائل شد.»

یا اظهارنظر او که همسو با اصلاح‌طلبان بود به مورد حساس سپنتا‌ نیکنام بازمی‌گردد. ضرغامی در این باره نوشت: «ضرورت احترام به افکار عمومی به‌‌ویژه مردم متعهد یزد (مسلمان و زرتشتی) که بر اساس نظامات قانونی و اعلامی قبلی به آقای سپنتا رای داده‌اند، بهترین دلیل در تایید عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد است...»

برخی اظهارات و نوشتارهای ضرغامی به نوعی حجت را بر دلواپسان برای رقیب فرض کردن او تمام کرد مانند آن روزی که تاکید کرد: «به من اشکال گرفتند که چرا یک موی چه‌گوارا را به هزار نماز شب‌خوان منحرف ترجیح داده‌ام. مرحوم آیت‌ا... منتظری می‌گوید، حضرت علی(ع) در جنگ نهروان 4هزار فتنه‌گر نماز شب‌خوان را گردن زد.» یا درباره حضور بازیگر پیش از انقلاب، ناصر ‌ملک‌مطیعی در صداوسیما نیز باوجود مواضع صریحش علیه جریان فیلمفارسی نوشت: «شرایط دهه اول سینمای بعد از انقلاب، مرزبندی‌هایی را بین هنرمندان سینما ایجاد کرد. این مرزبندی‌ها تا امروز هم ادامه دارد.

دلیل خاصی هم وجود ندارد که مثلا چرا فلان بازیگر قبل از انقلاب مجاز است و دیگری غیرمجاز! مدیران بعدی سینما و تلویزیون هم تا حدی مقهور این مرزبندی‌ها شدند.» روزی هم این اظهاراتش همه را شگفت‌زده کرد: «الان رئیس قوه قضائیه وقت یعنی آیت‌ا... آملی لاریجانی بگوید حالا این یک مدیر بوده که فساد کرده و به من ربطی ندارد، شاید در مواردی تا حدی قابل پذیرش باشد اما در این مصداق خاص، این سخن قابل قبول نیست.»

پیام همنشینی با اصلاح‌طلبان

ضرغامی برای اثبات تغیرات در مشی و مرام خود به ارسال توئیت‌های نوشتاری اکتفا نکرد و روزی با انتشار تصویری همه را شوکه کرد. او در کنار حسین کروبی فرزند شیخ مهدی کروبی مشغول نوشیدن چای بود. ضرغامی در توضیح این عکس می‌گوید: «آقای کروبی در دوره ریاست مجلس ششم به نیروهای تندروی مشارکتی اعتماد نداشت. از من خواسته بود تا مطالب مهم را مستقیما یا از طریق حسین آقا به ایشان اطلاع دهم، نه دفتر ریاست! به همین دلیل رابطه من با ایشان صمیمی و صریح است.»

ضرغامی را دیگر اصولگرا نمی‌دانند

به نظر می‌رسد ضرغامی دیگر مثل قبل جایگاهی در اردوگاه اصولگرایی ندارد و ادعاهای این روزها علیه او نشان‌دهنده این است که مدیر اسبق صداوسیما نه تنها در دایره اصولگرایی تعریف نمی‌شود بلکه یک رقیب سیاسی و منتقد جدی جریان اصولگرایی محسوب می‌شود که دلواپسان تکلیف خود می‌دانند به هر نحوی که امکان دارد او را از عرصه سیاست به‌ویژه کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری دور کنند. ماجرای چالش‌های ضرغامی با اصولگرایان کماکان ادامه دارد که اوجش در زمان انتخابات 1400 خواهد بود.

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها