کد خبر: 438852
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۰۸:۲۳:۴۷
| |

کامبیز نوروزی، حقوقدان در یادداشتی نوشت:

مردمان گناهکارانند و حکمرانان بی‌گناه

یک حقوقدان نوشت: حجت‌الاسلام صدیقی نکته تازه‌ای نگفته است. ایشان فقط مضمونی را به زبان آورده است که سال‌هاست به آن عمل می‌شود. مردمان گناهکارانند و حکمرانان بی‌گناه.

مردمان گناهکارانند و حکمرانان بی‌گناه
کد خبر: 438852
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۰۸:۲۳:۴۷

اعتمادآنلاین| کامبیز نوروزی، حقوقدان درباره اظهارات اخیر کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نوشت: سخنان امام جمعه موقت تهران که پیدایش کرونا را ناشی از گناهان مردم دانسته بود، موجب انتقادات زیادی شد که چرا همه مشکلات را متوجه مردم می‌کند. این نوع سخن بی‌سابقه نیست. چند سال پیش هم وقوع زلزله مرتبط با عدم رعایت حجاب دانسته شده بود و باز تقصیرها به گردن مردمان بود. اما فقط حجت‌الاسلام صدیقی نیست که با این سبک سخن، مردمان و رفتار مردمان را اسباب و موجبات مشکلات می‌دانند. حالا ایشان به صراحت به زبان آورده است. اما مگر سنت مدیریت بر ایران مبتنی بر همین نیست که کلا همه مشکلات ناشی از مردم است و حکمرانان از هر خطایی مبرا هستند؟ اوضاع کشور بسامان نیست. وضعیت اقتصاد و فرهنگ و سیاست پرتلاطم و پرآشوب است. آمار دعواهای مردم در دادگستری روزافزون است. تعداد جرایم بالا می‌رود. شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی سال‌هاست زیان می‌دهند. جمعیت زندانی‌ها چندین برابر گنجایش زندان‌هاست. وضعیت قیمت ارز و سکه و مسکن به فاجعه شبیه است. مشکلات زیادند. اما تاکنون چند مورد بوده است که یک‌بار یک مدیر یا یک مقام مسوول قبول مسوولیت کرده باشد و گفته باشد که کار من خراب بوده. یا کی بوده است که مقام مافوق یک مقام مسوول به صراحت گفته باشد مدیر زیر دست من کارش بد بوده و او باعث فلان مشکل و مساله بوده است؟ کی بوده است که مقام مسوول آمده باشد و به خاطر خطایش از مردم پوزش خواسته باشد و به خاطر خطایش استعفا کرده باشد؟ مدیران همگی مسوول و متعهدند و همه بی‌گناه و بی‌تقصیر. آنها هر چه کرده‌اند درست و بی‌نقص بوده است. آن‌قدر که هر مدیر وقتی از کاری بیکار می‌شود، فی‌الفور در جای دیگر بر مسند قدرت می‌نشیند. آقای صدیقی درست گفته است. گناه از مردم است. مردمند که تورم می‌سازند. مردمند که بیکاری می‌سازند. مردمند که خود را به باتوم می‌زنند. مردمند که خودشان را فقیر می‌کنند. مردمند که خودشان را مریض می‌کنند تا دربه‌در دنبال دارو و درمان بگردند. مردمند که در شستا و خودروسازی و خصوصی‌سازی فساد می‌کنند. مردمند که خانه‌های نجومی به دیگران واگذار می‌کنند. مردمند که با اشتباهات‌شان ذخایر اقتصادی و انسانی کشور را هدر می‌دهند. مردمند که پول بیت‌المال را خرج تبلیغات سیاسی خودشان می‌کنند.

مردمند که کاری کرده‌اند صدا و سیمای مملکت بیننده و شنونده‌ای نداشته باشد. مردمند که کاری کرده‌اند که قیمت‌ها به آسمان هفتم سربکشد. مردمند که زمینه‌ساز اعتیاد و قاچاق موادمخدر شده‌اند. مردمند که دوست دارند بهره در بهره به بانک‌ها نزول بدهند و بانک‌ها فربه‌تر شوند. مردمند که دوست دارند در هزارتوی نظام اداری له شوند. مردمند که دوست دارند کتاب‌های‌شان سانسور شود. مردمند که نمی‌فهمند... مردمند .... مردمند .... مردمند.... مقصر مردمند با این رفتارها و اخلاق‌شان وگرنه هیچ مدیری کمترین نقش و تقصیری در مسائل کشور نداشته است. آنها بی‌گناهند.


حجت‌الاسلام صدیقی نکته تازه‌ای نگفته است. ایشان فقط مضمونی را به زبان آورده است که سال‌هاست به آن عمل می‌شود.
مردمان گناهکارانند و حکمرانان بی‌گناه.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها