گزارش «اعتمادآنلاین» از تصمیم جدید وزارت بهداشت در مورد کنترل کرونا:

آغاز محدودیت‌های تردد در کشور / راهی برای کنترل کرونا در تعطیلات

با بالا رفتن آمار کرونا در کشور در آستانه شروع تعطیلات، مسئولان تصمیم گرفته‌اند محدودیت‌های جدید جاده‌ای اعمال کنند.

آغاز محدودیت‌های تردد در کشور / راهی برای کنترل کرونا در تعطیلات
کد خبر: 438999
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در روزهای گذشته آمار شیوع، مرگ‌ومیر و ابتلا به ویروس کرونا مدام در حال رکورد زدن است. در چنین شرایطی شروع تعطیلات آخر هفته سبب شده مجدداً مسئولان نگران سفرهای جاده‌ای مردم شوند. در نتیجه تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محدودیت تردد و رفت‌وآمد در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه که آمار شیوع بالای ابتلا به کرونا دارند در سه روز تعطیلات پیش رو خبر داد.

سعید نمکی با اعلام این خبر گفت: «با توجه به جهش ویروس کرونا و زنگ خطر گسترش بیشتر آن هیچ راهی جز اعمال محدودیت بیشتر و اعمال جرایم برای افرادی که اصول بهداشتی را مراعات نمی‌کنند نداریم زیرا این افراد حقوق شهروندی و سلامت دیگران را تهدید می‌کنند.»

او ادامه داد: «دیروز نامه‌ای را خدمت رئیس‌جمهوری تقدیم و از ایشان خواهش کردم در پنج شهر مهم که میزان شیوع بیماری کووید-19 در آنها بالاست و گرفتاری مردم بیشتر است، شامل تهران، کرج، مشهد، اصفهان و ارومیه، در سه روز تعطیلات آخر این هفته محدودیت تردد و رفت‌وآمد اعمال شود و رئیس‌جمهوری نیز بلافاصله موافقت کردند و دستور آن را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کردند. امیدواریم در این سه روز با این اقدام جدید و کاهش تردد، گام موثری در راستای کاهش شیوع بیماری در کشور برداریم.»

نمکی همچنین توضیح داد: «کرونا در موج جدید شیوع قسمت‌های مختلف کشور را گرفتار کرده است و با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم مشخص شد ویروس کرونا دچار تغییرات، جهش و موتاسیون شده است و گرچه هنوز افزایش میزان شدت بیماری آن مشخص نیست، اما سرعت انتشار ویروس شدت یافته و تعداد افراد بیشتری را گرفتار می‌کند. علاوه بر این ویروس سرعت عمل بیشتری پیدا کرده و این زنگ خطری است که در همه کشور به صدا درآمده است.»

او اضافه کرد: «تنها راه کنترل این وضعیت افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده بیشتر از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش تردد و اجتماعات است. در این راستا استراتژی‌های جدیدی تدوین کرده‌ایم و علاوه بر اینکه محدودیت‌های تازه‌ای اعمال می‌شود، بر اساس خطری که در هر منطقه کشور برآورد می‌کنیم، سرمایه‌گذاری سنگین‌تری را برای افزایش تست و بیماریابی انجام خواهیم داد که این اقدام با همکاری سازمان بسیج و سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌هایی که در موج اول کرونا همکار وزارت بهداشت بودند انجام می‌شود.»

مشاور وزیر بهداشت: قرنطینه اجرا نمی‌شود

علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت هم با اشاره به ابعاد مختلف این خبر عنوان کرد: «تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند. این خودروها مجاز به خروج از شهر نیستند. خودروهای با پلاک شهر دیگر که قصد ورود داشته باشد تنها با ارائه کارت ملی و احراز سکونت می‌توانند وارد شوند. قرنطینه در داخل شهر اعمال نخواهد شد.»

تاثیر مستقیم سفرهای مردمی بر آمار کرونا

علیرضا سلیمی رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌بینی وضعیت بیماری پس از تعطیلات پیش رو گفت: «هر اتفاقی مانند یک تعطیلات طولانی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر آمار مبتلایان به کرونا داشته باشد. معمولاً بازتاب این رفتارها 2 تا سه هفته بعد در آمار مشخص می‌شود. ما در حال حاضر از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنیم و جایی برای افزایش این ظرفیت نداریم. از هم‌میهنان خود می‌خواهیم بحث را جدی بگیرند و نگذارند همه‌گیری کرونا برایشان عادی شود. در این زمینه بهتر است از رفتارهای پرخطر و سفرهای غیرضروری خودداری کنند.»

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت هم جزئیات محدودیت تردد از مبدأ و مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه را تشریح کرد: «همان‌طور که بارها به اطلاع رسانده‌ایم، میان افزایش تردد وسایل نقلیه در جاده‌های کشور با شروع پیک بیماری کرونا رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به تعطیلات پیش رو و اهمیت پرهیز از هرگونه سفر در شرایط حساس همه‌گیری بیماری در کشورمان با پیشنهاد وزیر محترم بهداشت و موافقت و ابلاغ رئیس‌جمهور محترم، ممنوعیت هر نوع سفر از مبدأ یا به مقصد شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ارومیه از ساعت 24 امشب اعمال خواهد شد.»

او افزود: «سفر از این شهرها یا به این شهرها تا ظهر یکشنبه هفته‌ آینده ممنوع خواهد بود. لازم به توضیح است محدودیت ارتباطی مربوط به مسافرت‌های درون‌شهری نیست و اعمال محدودیت قانونی فقط مربوط به سفرهای بین‌شهری از مبدأ یا مقصد این شهرهاست.»

لاری تاکید کرد: «با توجه به شرایط بیماری در کشورمان ممکن است این محدودیت شامل شهرها و استان‌های دیگر شود. درخواست‌مان از هموطنان‌مان این است که از هرگونه اقدام به سفر در تعطیلات پیش رو خودداری کنند تا با رعایت حداکثری پروتکل‌ها شاهد توقف شیوع گسترده بیماری در کشور باشیم.»

جاده‌های شمال یک‌طرفه نمی‌شود

علاوه بر این، جاده‌های شمالی کشور در این آخر هفته یک‌طرفه نخواهد شد.

پلیس راهور ناجا اعلام کرد: «با توجه به شرایط خاص کرونایی در کشور و ضرورت همکاری بیش از پیش مردم عزیز در این وضعیت، به آگاهی می‌رساند جاده‌های شمالی کشور در اواخر این هفته و اوایل هفته آینده شامل چهارشنبه الی دوشنبه (99/07/23 الی 99/07/28) یک‌طرفه نخواهند شد و تردد به صورت 2طرفه در جریان خواهد بود.


پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ضمن دعوت از هموطنان عزیز به پرهیز جدی از سفرهای غیرضروری، بدون اغماض با هرگونه تخلف اعم از انحراف به چپ یا استفاده از شانه خاکی جاده‌ها و سایر تخلفات رانندگی، با کنترل‌های محسوس و نامحسوس و گشت‌های هوایی برخورد و ضمن اعمال جریمه نسبت به توقیف وسیله نقلیه اقدام خواهد نمود.

بنابراین رعایت بیش از پیش قوانین و مدیریت زمان در جاده‌های مذکور در این ایام بسیار حائز اهمیت خواهد بود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها