سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر ارشاد؛

جشنواره جوان راوی گذشته و حال موسیقی است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از اهمیت برگزاری و استمرار این رویداد موسیقایی سخن گفت.

جشنواره جوان راوی گذشته و حال موسیقی است
کد خبر: 439038
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۳ ۱۶:۲۰:۳۶

اعتمادآنلاین| سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت معرفی و ایجاد زمینه پیشرفت و تداوم فعالیت‌های جوانان در موسیقی گفت: جشنواره‌ها می‌توانند بستر گفتگو یا استعدادیابی باشند و یا هر دو رویکرد را داشته باشند. اگرچه محور اصلی جشنواره ملی موسیقی جوان استعدادیابی است، اما در آن فرصت مغتنم گفتگو و ارتباط جوانان با استادان نامدار موسیقی فراهم می‌شود.

وی افزود: جشنواره موسیقی جوان از سویی بیانگر گذشته و حال جریان موسیقی است؛ از این نظر که اقبال و استعداد نوجوانان و جوانان به فعالیت در موسیقی، نتایج وضعیت آموزش‌های موسیقی را تا اندازه‌ای بیان می‌کند و از سویی دیگر و مهم‌تر از آن، نشانه‌هایی از آینده موسیقی ایران را می‌توان در این جشنواره دید.

جشنواره موسیقی جوان نشان می‌دهد نوجوانان و جوانان کشور به موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک گرایش دارند و با چه مقدار جدیت در آن عرصه تلاش می‌کنند، آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره و علاقه‌مندی ایشان فرصت مطالعاتی خوبی برای شناخت ابعاد مختلف موضوع برای برنامه ریزان است.

حسینی اظهار کرد: بی‌تردید ایجاد زمینه‌ای برای تداوم فعالیت جوانان مستعد این جشنواره و پیشرفت آنان که در آینده موسیقی کشور تعیین‌کننده است ضرورت دارد، اما در این مسیر همراهی و تعامل نهادهای مختلف لازم است. جشنواره موسیقی جوان فرصتی را فراهم می‌کند تا در یک رویداد تخصصی با حضور داورانی که هنرمندان شاخص کشور هستند، استعدادها شناسایی می‌شود و ظرفیت و توان نهادهای فرهنگی و هنری با توجه به وظایفی که دارند، در کنار هم می‌تواند به تداوم و تقویت فعالیت‌های جوانان کمک کند. نهادهایی مانند صدا و سیما با پرداختن به موسیقی ملی و نواحی و همچنین آموزش و پرورش نیز با فراهم‌کردن فضایی برای آشنایی آینده‌سازان با هنرهای اصیل و برآمده از فرهنگ ارزشمند کشور می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه‌ریزی برای تقویت جشنواره گفت: یکی از مسائل ضروری در شرایط امروز، بازنگری در جشنواره‌های هنری است که جشنواره‌های ضروری و مهمی که در جریان هنر اهمیت دارند، تقویت شوند و متناسب با شرایط و تحولات امروز هنر به نحو مناسب ایفای نقش کنند.

جشنواره موسیقی جوان از رویدادهایی است که بر ضرورت و اهمیت این جشنواره اتفاق نظر وجود دارد و می‌تواند از نظر تخصصی اعتبار آن تقویت شود.

بی‌تردید از نظر اعتبار و بودجه نیز اگر نه در حد مطلوب اما متناسب با نیازهای جشنواره افزایش داشته است. جشنواره بین جامعه موسیقی و با توجه به حضور داوران شاخص از هنرمندان برجسته آن اعتبار و جایگاه دارد و می‌توان با نگاه کیفی‌تر و با استفاده از تجربه‌های گذشته که هنرمندان شاخصی از بستر رویدادهای مشابه معرفی شده‌اند، دوره‌های آینده را برنامه‌ریزی کند.

وی در مورد نقش جشنواره در جریان آینده موسیقی ایران توضیح داد: گرچه جشنواره موسیقی جوان پنجره‌ای به فردا و آینده موسیقی ایران می‌گشاید و می‌تواند امید به آینده موسیقی را نوید دهد، اما از یک سو تصویری از وضعیت، سیاست‌ها و چگونگی آموزش موسیقی در کشور نیز ارائه می‌کند.

این جوانان در جریان آموزش هنر موسیقی پیش آمده‌اند و تا حدودی نقاط قوت و ضعف و داشته‌ها و نیازهای حوزه آموزش موسیقی را می‌توان در این جشنواره دید. اینکه چه سازهایی اقبال بیشتری دارد و با چه کیفیتی نواخته می‌شود یا جوانان از چه بستر فرهنگی و آموزشی به جشنواره آمده‌اند، در این جشنواره قابل تأمل است.

در واقع پیشینه این جوانان اهمیت دارد و آینده و حرکت آنان برای پیشرفت در هنر موسیقی و آینده آنان نیز اهمیت بسیاری دارد. جشنواره موسیقی جوان رویدادی است که ضرورت آن برای جریان موسیقی و فرهنگ کشور اثبات شده است و از نگاه کارشناسان و استادان موسیقی رویدادی مؤثر است.

جشنواره موسیقی جوان نمادی از تعامل و همراهی جدی هنرمندان مختلف با یک رویداد است که نتایج آن به تدریج در گذر سال‌ها بیشتر دیده می‌شود.

حسینی در باره اهمیت توجه به استعدادهای موسیقی در معرفی و شناسایی هنر و موسیقی امروز ما در جهان عنوان کرد: موسیقی ایران آینه‌ای است از ویژگی‌های فکری و فرهنگی کشور عزیزمان، ایمان‌داری، حماسه‌های تاریخی و رشادت‌ها، مقاوت و پایداری فرهنگی توجه به اصالت‌ها و در عین حال بروز خلاقیت‌ها بر بستر سنت، اخلاق‌مداری و وفاداری یک ملت در آینه هنر قابل مشاهده است.

موسیقی ایرانی در میان انواع موسیقی‌ها، دارای تشخص و اعتبار ویژه و تاریخی قابل توجه است. لذا توجه به پرورش صحیح استعدادهای درخشان این حوزه نقش مؤثر و بسزایی در نشان‌دادن تصویر روشن و واقعی از کشورمان را دارد و از زبان مستغنی از ترجمه موسیقی می‌توان در صحن فرهنگ جهان به نقش کشورمان توجه داد، هنر ایران منبع الهام ارزشمندی برای جهان است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها