کد خبر: 439528
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۰۸:۴۰:۳۶
| |

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

آتش‌بس در قره‌باغ با دخالت آمریکا نقض شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با تثبیت و استمرار آتش‌بس در قره باغ گفت: زمانی آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان برقرار می‌شود و نقض نمی‌شود که کشورهای بیگانه از این منطقه خارج شوند و طرفین درگیر به توافق پایدار برسند.

آتش‌بس در قره‌باغ با دخالت آمریکا نقض شد
کد خبر: 439528
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۰۸:۴۰:۳۶

اعتمادآنلاین| «شهریار حیدری»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، که به دنبال تشدید تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان در قره باغ و اصابت چند خمپاره از این درگیری به مناطق مرزی کشورمان، به خداآفرین سفر کرده است، در واکنش به نقض آتش‌بس در قره باغ از سوی طرفین درگیری و افزایش تنش‌ها در این منطقه گفت: برقراری آتش‌بس براساس توافق دو کشور صورت می‌گیرد. در واقع دخالت مستقیم کشورها و گروه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند آمریکا، داعش و رژیم صهیونیستی در قضیه قره باغ، آتش‌بس در این منطقه را شکننده کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان برقرار می‌شود و نقض نمی‌شود که کشورهای بیگانه از این منطقه خارج شوند و طرفین درگیر به توافق پایدار برسند. در حال حاضر با پادرمیانی روسیه آتش‌بس برقرار شد اما با دخالت کشورهای فرامنطقه‎ای، آتش بس نقض شد.

حیدری در خصوص راه‌حل برقراری آتش‌بس در قره باغ تصریح کرد: راه حل اختلافات در قره باغ این است که آذربایجان و ارمنستان به واسطه کشورهایی نظیر روسیه و ایران به توافق برسند و آتش بس میان دو طرف برقرار شود. در حقیقت ایران و روسیه که به دنبال صلح و ثبات در قره باغ هستند، می‌توانند دوستان واقعی آذربایجان و ارمنستان باشند در حالی که فلسفه وجودی آمریکا، رژیم صهیونیستی و داعش در این منطقه افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها میان این دو کشور است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی ایران و روسیه در مورد مسئله قره باغ به این جهت است که این دو کشور در همسایگی محل مناقشه هستند و می‌توانند به عنوان طرف ثالث، با حفظ تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان بین طرفین صلح و آشتی برقرار کنند.

حیدری در مورد آسیب‌های اقتصادی تنش‌های قره باغ برای طرفین درگیر اظهار کرد: جنگ در هر نقطه‌ای که شکل بگیرد آسیب‌های مختلفی دارد، اولین آسیب جنگ متوجه اقتصاد کشورهای درگیر می‌شود، در حقیقت جنگ هزینه‌بر است و در حال حاضر طرفین در درگیر در قره باغ، هزینه پرداخت می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه ادامه تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان و اصابت خمپاره‌ها به ایران تا چه اندازه نگران‌کننده است؟ خاطرنشان کرد: قسمت‌هایی از منطقه محل مناقشه با مرزهای ایران مشترک است، محل درگیری در دوطرف رودخانه ارس قرار دارد، شمال این رودخانه که منطقه خداآفرین و اصلان دوست است مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی را دارد و اصابت گلوله‌ای سرگردان توسط هر دو کشور درگیر به آن منطقه، منجر به آسیب رساندن به کشاورزان بومی شده است. گلوله‌های که به این منطقه برخورد کردند زمین‌های کشاورزی و برخی از منازل روستایی را تخریب کرده‌اند.

حیدری در پایان یادآور شد: خطای گلوله با فاصله حدود یک کیلومتر قابل قبول نیست خطای گلوله با فاصله حدود 100 متر قابل توجیه است اما یک کیلومتر اصابت به خاک ایران قابل قبول نیست.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها