بلای کرونا بر سر موسیقی و کنسرت‌ها

کرونا با گذشت 9 ماه از شیوع در کشورمان همچنان با اقتدار در حال یکه تازی است و زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییر کرده است. هنوز هم مشخص نیست که این موجود ذره بینی چه زمان کاملا دست از سر انسان ها برمی دارد و زمین را ترک می کند تا بتوان با خیال راحت به عادت های خوب قدیمی بازگشت؛ عادت هایی مثل لذت تماشای دست جمعی یک فیلم در سینما، تماشای یک اجرای کنسرت یا تئاتر در یک تالار و رفتن بی دغدغه به یک نمایشگاه هنری.

بلای کرونا بر سر موسیقی و کنسرت‌ها
کد خبر: 439764
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۰۶:۳۸:۵۳

اعتمادآنلاین| از بهمن ماه سال گذشته که شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام رسمی شد، تقریبا کلیه فعالیت‌های جمعی از جمله رویدادهای فرهنگی و هنری به تناوب تعطیل شدند. در اوایل هنوز امیدی برای پایان زودهنگام کابوس کرونا وجود داشت ولی رفته رفته این امید از بین رفت تا بشر به مرور به وضعیت پیش آمده عادت کند و به اجبار به شرایط جدیدش تن دهد.

تعطیلی کنسرت‌ها و کلاس‌های آموزشی در مدت 9 ماه، اهالی موسیقی را به یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در ایام کرونا بدل و مسیرهای اصلی کسب درآمد این افراد را مسدود کرد.

در بدو امر برگزاری کنسرت‌های آنلاین رایگان، کلاس‌های آموزشی مجازی و اجرا در پشت بام‌ها و یا در کنار پنجره خانه ها راهی برای شکستن این سکوت موسیقایی بود اما با پایان موج اول کرونا تا حد زیادی از وجه احساسی این فعالیت‌های خودجوش کاسته شد و به مرور برخی از اجراهای آنلاین به سمت پولی شدن رفتند. همچنین در بستر اجرای فرم آنلاین موسیقی، وجه دیگری نمایان شد که امکان جولان اسپانسرها را فراهم می کرد و در حقیقت با نگاه ابزاری به هنر، منافع اقشار خاصی را فراهم می‌ساخت. اجرای موسیقی آنلاین در شب اعیاد فطر که توسط یک گروه حرفه‌ای و به واسطه اسپانسر شدن یکی از شرکت‌های بزرگ تجاری از آن صورت گرفت، نمونه بارز این اتفاق بود.

البته در این میان نهادهایی مانند وزارت ارشاد یا شهرداری هم بودند که تلاش کردند با برگزاری رایگان این کنسرت‌ها و پرداخت دستمزد به هنرمندان به گونه‌ای تعداد بیشتری از افراد جامعه را از فضای موسیقی بهره‌مند و اجراهای موسیقی کلاسیک ایرانی، کلاسیک و نواحی را هم وارد گود کنند.

در لابه لای این اتفاقات و در شرایطی که وضعیت شیوع کرونا در کشور روند نسبتا بهتری را طی می کرد، بحث بازگشت کنسرت ها هم مطرح شد. قرار بود کنسرت‌ها از عید سعید فطر، از سر گرفته شوند ولی این تاریخ به یکم تیر موکول شد؛ هرچند پیش بینی گران شدن قیمت بلیط ها بسیاری را نگران کرده بود اما مدیرکل دفتر موسیقی در این خصوص اطمینان خاطر داده بود که «توافق شده سالن‌ها برای اجاره بهای خود نسبت به سال گذشته تا 50 درصد تخفیف قائل شوند و هیچ‌گونه افزایش قیمت بلیط نداشته باشند تا مردم در شرایطی که هم بیماری کرونا هست و هم در مضیقه اقتصادی هستند، برای حضور در کنسرت انگیزه داشته باشند.»

با این حال وقتی نام چهار خواننده وارد سایت بلیط فروشی شد، قیمت بلیط هر اجرا از 70 هزار تومان آغاز و تا سقف 265 هزار تومان ادامه داشت!

ساعاتی بعد مدیر یکی از سایتهای بلیط فروشی این اتفاق را سوءتفاهمی از سمت تهیه‌کنندگان موسیقی خواند؛ چراکه وزارت ارشاد اجازه افزایش قیمت بلیط‌ها را برای بعد از ایام محرم و صفر صادر کرده بود ولی این اقدام پیش از موعد بود.

و اینگونه بود که در حالی که تا اواسط ظهر روز 9 تیر ماه امکان خرید بلیط دو کنسرت وجود داشت، کنسرت یک خواننده به طور کلی از صفحه سایت بلیط فروشی برداشته شد و اجرای دیگر نیز به لیست رویدادهای «به زودی» پیوست.

مدیر کل دفتر موسیقی در توضیح این کنسلی ها گفته بود: با فرا رسیدن تیر و آغاز موج دیگری از کرونا و ایجاد محدودیت‌های هفتگی برای فعالیت‌های جمعی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، شرکت‌های برگزار کننده کنسرت‌ها این نگرانی را داشتند که سالن‌ها با وجود تبلیغات گسترده شهری، تا ظرفیت 50 درصد نیز پر نشود و از لحاظ اقتصادی ضرر کنند. در همین راستا نامه‌هایی مبنی بر کنسلی اجراهای صحنه‌ای به دفتر موسیقی واصل شد.»

با منتفی شدن دوباره اجرای کنسرت ها، اجراهای آنلاینی از کیهان کلهر، وحید تاج و سیروان خسروی را شاهد بودیم و همچنین اولین دوره کنسرت های آنلاین موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی ایران در مرداد ماه برگزار شدند. با رسیدن ایام عزاداری محرم و صفر هم موسیقی نمایش «علمدار» تنها رویدادی بود که در این حوزه شکل گرفت.

اکنون با پایان ماه های عزاداری، بار دیگر علامت سوال هایی درباره برگزار شدن یا نشدن کنسرت ها در ذهن هنرمندان و علاقه مندان موسیقی ایجاد شده است که البته موج سوم شیوع کرونا در کشور و تمدید محدودیتها، فرضیه برگزاری را تا حدودی منتفی می کند. با این حال یکی از سایت های بلیط فروشی به تازگی از برگزاری دو کنسرت خبر داده است که در فضای باز و در شهر کیش برگزار می شوند! اتفاقی که اگر تهدیدی برای سلامت حاضران هم نباشد، برای اغلب شهرهای کشور از جمله پایتخت به لحاظ وضعیت آب و هوایی غیر ممکن است و البته از همین حالا این پرسش را به طور جد ایجاد می کند که اصلا کسی از این کنسرت ها استقبال خواهد کرد؟

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها