جای خالی جایزه‌ا‌ی به نام بزرگان

حمیدرضا نوربخش، رضا خرم و فاطمه بسطامی از اهمیت راه اندازی یک جایزه ملی در موسیقی ایران می‌گویند.

جای خالی جایزه‌ا‌ی به نام بزرگان
کد خبر: 439803
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۰۸:۵۴:۳۳

اعتمادآنلاین| موسیقی در ایران از تنوع شنیداری بسیاری برخوردار است و در ژانرهای مختلف همچون موسیقی‌های ردیف - دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی، پاپ و تلفیقی تعریف می‌شود. اما دراین میان موسیقی دستگاهی (سنتی) و نواحی (اقوام) علاوه بر قدمتی کهن از بزرگانی در این عرصه بهره‌مند بوده‌اند که هر یک شیوه‌ای نوین و منحصر به فرد از خود برجای گذاشته‌اند اما متاسفانه نام این بزرگان تنها در تاریخچه فرهنگ و هنر ایران زمین خلاصه شده و طی این سال‌ها برای یادآوری هنر و نقش این بزرگان، مسئولان فرهنگی جایزه یا جشنواره‌ای به اسم آنان در نظر نگرفته‌اند و بار این مسئولیت یا ادای احترام به آنان، به بخش خصوصی واگذار شده و تنها با حمایت و اشتیاق خانواده این هنرمندان یا اهالی فرهنگ و هنر، جوایز یا جشنواره‌هایی برگزار می‌شود.

ایرج بسطامی، نوای خرم (همایون خرم)، جایزه پرویز مشکاتیان، جشنواره جایزه رضا سقایی (در استان لرستان)، جایزه موسیقی محمد نوری، جشنواره «جایزه فرهاد» بخشی از جوایز یا جشنواره‌های خصوصی است که برخی از آنها بنا به دلایلی پس از یک یا دو دوره متوقف شده‌اند.

اهمیت بار معنوی جایزه


به گفته حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی اهدای جوایز الزاماً به معنای کمک مالی نیست: «بر این نظرم که بخش معنوی این جوایز از اهمیت بیشتری برخورداراست. به طور مثال با نگاه به جوایز و جشنواره‌های بین‌المللی مانند کن، برلین، اسکار، گرمی و... خواهید دید بُعد معنوی این جوایز از بُعد مالی آن پررنگ‌تر بوده است.»


او درباره حمایت‌های دولتی از جایزه- جشنواره‌های خصوصی چون نوای خرم، بسطامی و... گفت: «وقتی جشنواره یا جایزه‌ای از سوی بخش خصوصی یا به کمک خانواده این بزرگان برگزار می‌شود دارای ارزش هنری بسیاری است و همان طور که اشاره شد، وجه معنوی آن از اهمیت بیشتری برخوردار بوده چرا که اهدای چنین جوایزی نشان از برجستگی یک کار یا اثر هنری است و باید به این موضوع توجه بیشتری شود. این نشان‌ها از سوی جامعه هنری یا یک مرکز هنری معتبر اهدا می‌شود و همین امر دال بر اهمیت این موضوع است.»


نوربخش در پاسخ به این سؤال که آیا در موسیقی ایران جایزه ارزشمندی تعریف شده است، بیان کرد: «متأسفانه در موسیقی بخش جوایز ارزنده کمتر مورد توجه بوده و جای آن خالی است. من در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر جایزه باربَد را طراحی کردم، تندیسی که به برگزیدگان این جشنواره اهدا می‌شد و سه دوره هم تداوم داشت و می‌توانست ادامه داشته باشد و امیدوارم همچنان استمرار پیدا کند. در سینمای ایران جایزه سیمرغ قرار دارد که به لحاظ اعتباری دارای اهمیت بسیاری است و این جایزه توانسته جایگاه خود را همچنان حفظ کند، در موسیقی هم جایزه باربد می‌توانست همین نقش را داشته باشد.»

حمایت اصل مهم


رضا خرم، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی نوای خرم، بیان کرد: «دولت باید از جشنواره‌هایی که با نام بزرگان موسیقی برگزارمی شود حمایت‌های لازم را داشته باشد. اگر خانواده همایون خرم با همکاری بخش خصوصی تلاش کرده تا جشنواره نوای خرم را برگزار کند و همچنان این جشنواره پابرجا مانده، تنها به شوق و عشق پدر بوده است و اگر در تمامی این سال‌ها کم و بیش بخش خصوصی حامی ما بوده تا این جشنواره متوقف نشود کافی نیست و باز هم تأکید می‌کنم نیاز است دولت هم حمایت کند این درحالی است که با گذشت شش سال از برگزاری این جشنواره تنها در یک دوره پول سالن‌ها را از ما دریافت نکردند.»


به گفته فرزند زنده‌یاد استاد همایون خرم، سیاستگذاری‌های یک جشنواره باید از سوی برگزارکنندگان آن انجام بگیرد:«نامی که برای یک جشنواره انتخاب می‌شود، باید در جهت همان نام و اهداف حرکت کرد. به عنوان مثال اگر من جشنواره‌ای برای پدرم برگزار می‌کنم به حرکت و نقشی که استاد همایون خرم در موسیقی انجام داده است، اشراف کامل دارم و بعد من نیز مشاورانی در این جشنواره دارم که از شاگردان پدر هستند و به شیوه و اهداف ایشان در موسیقی آشنا بوده و می‌دانند مسیر جشنواره چه باید باشد، بخش دولتی می‌تواند در بخش حمایتی در کنار برگزار کنندگان جشنواره قرار بگیرد.»

انتظار حمایت بیشتر


اما یکی از جشنواره‌هایی که به علت نبود حمایت مالی در حال حاضر متوقف شده، جشنواره ایرج بسطامی است که سال 96 سومین و شاید آخرین دوره آن برگزار شد و همچنان مسکوت مانده است. فاطمه بسطامی، خواهر زنده‌یاد استاد ایرج بسطامی دراین باره گفت: «برگزاری چنین جشنواره‌هایی نیاز به حمایت دارد اما متأسفانه این نگاه حمایتی بسیار کم دیده می‌شود. البته در این سال‌ها اهالی موسیقی همچنان در کنار ما بوده و هستند اما این نگاه حمایتی بیشتر از مسئولان دولتی انتظار می‌رود.»


به گفته او، انتخاب یک جایزه در موسیقی ایران می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد به شرط آنکه برنامه‌ریزی‌های اصولی و پشتوانه‌های حمایتی در آن دیده شود. ‌

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها