کد خبر: 439985
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۱۸:۰۴:۴۴
| |

عون در گفت‌وگو با پمپئو بر حفظ حقوق لبنان در مذاکره با اسرائیل تاکید کرد

پمپئو امروز طی تماس تلفنی با عون، ‌درباره روابط لبنان و آمریکا و تحولات اخیر از جمله موضوع ترسیم مرزهای دریایی در جنوب این کشور با فلسطین اشغالی گفت‌وگو کرد.

عون در گفت‌وگو با پمپئو بر حفظ حقوق لبنان در مذاکره با اسرائیل تاکید کرد
کد خبر: 439985
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۱۸:۰۴:۴۴

اعتمادآنلاین| میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات ترسیم مرزهای جنوبی با رژیم صهیونستی بر حفظ حقوق و حاکمیت لبنان در خشکی و دریا تاکید کرد.

به گزارش تارنمای ریاست‌جمهوری لبنان،‌ پمپئو امروز طی تماس تلفنی با عون، ‌درباره روابط لبنان و آمریکا و تحولات اخیر از جمله موضوع ترسیم مرزهای دریایی در جنوب این کشور با فلسطین اشغالی گفت‌وگو کرد.

عون ضمن قدرانی از پمپئو به خاطر نقش آمریکا به عنوان میانجی و تسهیل‌کننده مذاکرات، بر عزم لبنان جهت حفظ حقوق و حاکمیتش در خشکی و دریا تاکید کرد.

پمپئو نیز به عون اعلام کرد که آمریکا کمک‌هایی را برای بازسازی محله‌های تخریب‌ شده بیروت در نتیجه انفجار مهیب بندر بیروت ارسال کرده است.

مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی دیروز چهارشنبه 23 مهرماه در مقر یونیفل در الناقوره در جنوب لبنان با نظارت واشنگتن آغاز شد. اولین جلسه بیش از یک ساعت طول کشید، که با اظهارات هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در لبنان، دستیار وزیر خارجه ایالات‌متحده در امور خاور نزدیک، رئیس هیات لبنان و رئیس هیات اسرائیلی همراه بود.

این جلسه که به دور از رسانه‌ها برگزار شد، تحت نظارت سازمان ملل و با میانجی‌گری آمریکا انجام شد و لبنان با گرفتن هرگونه عکس یادگاری از این جلسه مخالفت کرد.

لبنان و رژیم صهیونیستی اوایل ماه میلادی کنونی به توافقی درباره آغاز مذاکرات با نظارت سازمان ملل در شهر مرزی الناقوره دست یافتند. واشنگتن این توافق را یک توافق «تاریخی» میان دو طرفی دانست که در وضعیت جنگ با هم هستند.​

موضوع ترسیم خطوط مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است. اسرائیل از سال 1948 به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است. در سال 2000 نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده‌خواهی‌های اسرائیل و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های اسرائیل ایستادگی کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها