کد خبر: 440098
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۰:۴۸:۰۰
| |

گزارش کنایه آمیز نیویورک تایمز از تشییع پیکر استاد آواز ایران

نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «یک موسیقیدان محترم برای ملت، اما ممنوعه از سوی دولت» نوشته است: مواضع سیاسی محمدرضا شجریان تقریباً هرگز صریح نبود، اما مردم ایران می‌دانستند که او در کنارشان ایستاده است.

گزارش کنایه آمیز نیویورک تایمز از تشییع پیکر استاد آواز ایران
کد خبر: 440098
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۰:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| نیویورک تایمز در گزارشی کنایه آمیز با عنوان «یک موسیقیدان محترم برای ملت، اما ممنوعه از سوی دولت» نوشته است: مواضع سیاسی محمدرضا شجریان تقریباً هرگز صریح نبود، اما مردم ایران می‌دانستند که او در کنارشان ایستاده است.

محبوب‌ترین چهره موسیقی ایران پس از 6دهه کار در عرصه موسیقی، شایسته یک مراسم تشییع ملی بود.

برای چندین سال قبل و بعد از انقلاب 1979 ایران وی برخی از سیاسی‌ترین ترانه‌های ایران را ساخت؛ موسیقی وی مردم را به پیوستن به انقلاب 1979 فراخواند، با آلبوم «بی عدالتی» در 1985 لحن انتقادی به موسیقی‌اش داد و با آلبوم «بدون تو» در 2002 به تقبیح ریاکاری‌های رایج پرداخت.

تصنیف مشهور «مرغ سحر» به آهنگی اعتراضی تبدیل شد. شعر آن سروده دهه 1920 است، زمانی که امید ایرانیان به دوام حکومت مشروطه با آغاز سلطنت مستبدانه رضا پهلوی درهم‌شکست و در پی سرکوب‌ها، شعر به ندای آزادی تبدیل شد.

وقتی مرغ سحر را خواند، در صدای او نه تنها روایت هزاران سال تمدن و یک سنت غنی شعری و موسیقایی، بلکه حکایت یک قرن مبارزه سیاسی مدرن برای آزادی نهفته بود.

موسیقی

منبع: دیده بان ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها