کد خبر: 440409
|
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ۱۵:۵۰:۲۵
| |

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران:

تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران شکست خورده است

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران در نشست هماهنگی همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در منطقه آزاد انزلی گفت: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه‌های ژئوپلیتیکی دریای خزر دو مسیر راهبردی را فعال ساخته است. 

تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران شکست خورده است
کد خبر: 440409
|
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ۱۵:۵۰:۲۵

اعتمادآنلاین| رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران راهبرد فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را شکست‌خورده اعلام کرد.

سیدیحیی (رحیم) صفوی روز چهارشنبه (30 مهرماه) در نشست هماهنگی همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه‌های ژئوپلیتیکی دریای خزر دو مسیر راهبردی را فعال ساخته است.

وی مسیر اول را تعامل با چین از طریق آسیای مرکزی و تعامل با کشورهای اوراسیا عنوان و تصریح کرد: مسیر دوم توسعه روابط سیاسی، اقتصادی با اتحادیه اوراسیا یعنی کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان است.

صفوی خاطرنشان کرد: این همایش بین‌المللی یک رویداد علمی و کاربردی است که برگزاری آن منجر به تقویت روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تعمیق فضای همکاری و تعامل منطقه‌ای می باشد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها معنا و مفهوم این روابط جدید و پیام این همایش بین‌المللی را به خوبی درک می کنند، افزود: ایران چهار راه ترانزیتی به شمار می رود که محور شمال-جنوب، شرق به غرب و غرب به شرق را متصل می کند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته بنادر جنوب از ماهشهر و بندرعباس تا چابهار بیش از 70 درصد واردات و صادرات ایران را عهده دار بودند، گفت: هم‌اکنون پیشنهادات ارائه شده در مقالات رسیده به همایش، از واگذاری حداقل 50 درصدی این نقش به حوزه ژئوپلیتیکی دریای خزر خبر می دهد که این نگاه یک جهت گیری راهبردی در حوزه اقتصادی است.

وی یادآور شد: این جهت‌گیری راهبردی می‌تواند در یک دوره 20 ساله برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهایی که مایل به پیوستن به آن هستند شکوفایی اقتصادی به ارمغان آورد.

وی تاکید کرد: براساس سند ملی آمایش سرزمین در افق 1424 که در سازمان برنامه و بودجه کشور در حال تدوین نهایی است، سهم و نقش ویژه ای به دریای خزر و بنادر شمال کشور به ویژه بندر انزلی و کاسپین داده شده است.

صفوی افزود: دریای خزر ایران را با حوزه ژئوپلیتیکی آسیای میانه متصل و از این طریق به چین متصل می کند و در حوزه ژئوپلیتیکی اوراسیا و پنج کشور عضو این اتحادیه می توانیم به اروپا متصل شویم.

وی حوزه ژئوپلیتیکی قفقاز-آناتولی را سومین حوزه اعلام کرد که از طریق دریای خزر ایران را به آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه و اروپا پیوند می دهد.

وی تاکید کرد: ایران می تواند از طریق دریای خزر، آسیای میانه را از مسیر عراق، سوریه به مدیترانه و اروپا متصل کند.

صفوی خاطرنشان کرد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا فضای گشایش اقتصادی کشور برای واردات و صادرات در دوره تحریم‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها نمی‌توانند راه صادرات چین را از طریق زمینی و مسیر چین، قزاقستان، ایران، ترکیه و مدیترانه یا مسیر ایران، عراق، سوریه و مدیترانه را کنترل کنند.

صفوی خاطرنشان کرد: با اتصال راه آهن ایران به بصره و سوریه، کریدور غرب به شرق و شرق به غرب از مسیر ایران فعال خواهد شد.

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران برگزاری این همایش در منطقه آزاد انزلی را به جهت نقش اساسی این منطقه در روابط بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست اظهار داشت: تجربه نشان داده که همواره دشمنان بر مبنای نقاط آسیب‌پذیر به کشور ما فشار وارد می کنند، آنها هیچ گاه با حمله نظامی به دنبال تسلیم ملت ایران نیستند چون از اقتدار نظامی و قدرت بازدارندگی مؤثر ایران مطلع هستند.

محمدولی روزبهان خاطرنشان کرد: دشمنان ایران اقتصاد را نقطه حمله و هجمه علیه ملت و دولت ایران قرار داده‌اند و ما باید این نقطه آسیب‌پذیر را تبدیل به نقطه قوت کنیم و مناطق آزاد در این موضوع نقش تعیین‌کننده‌ای را عهده‌دار هستند.

وی منطقه آزاد انزلی را تنها منطقه آزاد دریایی در شمال کشور دانست که از طریق دریای خزر و بندر آکتائو قزاقستان، چین را به ایران و به صورت مستقیم روسیه را به ایران متصل می کند.

وی تاکید کرد: ما در منطقه آزاد انزلی با برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها در حال تقویت بنادر خود هستیم تا زیرساخت‌های صنعتی را توسعه دهیم، به همین منظور اتصال ریل به منطقه آزاد را با سرعت بیشتری پیگیری می کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها