اذعان نهادهای معتبر بین‌المللی به دست برتر جمهوری اسلامی

طبق برآوردهای انجام‌شده از سوی نهادهای معتبر بین‌المللی، ایران از رتبه‌ای درخشان در میان برترین قدرت‌های نظامی جهان برخوردار است.

اذعان نهادهای معتبر بین‌المللی به دست برتر جمهوری اسلامی
کد خبر: 440757
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ۰۸:۲۷:۲۸

اعتمادآنلاین| طبق برآوردهای انجام‌شده از سوی نهادهای معتبر بین‌المللی، ایران از رتبه‌ای درخشان در میان برترین قدرت‌های نظامی جهان برخوردار است. ایران بعد از انقلاب اسلامی در صنعت دفاعی پیشرفت‌های بسیار بزرگ و اساسی داشته است.

جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف دفاعی نظیر موشکی، پدافند هوایی، دریایی و زمینی پیشرفت‌های کمی و کیفی زیادی داشته و در حوزه پهپادی هم توانسته در زمره کشورهای بزرگ جهان بایستد.

ایران همچنین بعد از 8 سال جنگ و تجربه‌های خوبی که در دفاع مقدس به دست آورده بود اقدام به تولید و بومی‌سازی تجهیزات نظامی زد. ساخت موشک‌های دور برد، پدافند هوایی قدرتمند، ایجاد سیستم قدرتمند موشکی بخشی از پیشرفت‌های ایران در عرصه دفاعی است.

گام بلند ایران در خودکفایی تسلیحاتی

کشورمان توانست با ایجاد سازمان خودکفایی در نیروهای مسلح، سلاح‌های بسیار قوی سبک و سنگین تولید کند. ساخت چندین هواپیما مانند؛ آذرخش، کوثر و قاهر 313 بخشی از توانمندی ایران در حوزه هوایی است.

ساخت هواپیماهای بدون سرنشین هم بخش بزرگ دیگری از توانمندی دفاعی ایران است. هواپیمای بدون سرنشین، مهاجر در مدل‌های مختلف، رعد، صاعقه و کرار بخشی از این هواپیماهاست که توان نظامی و رزمی ایران را بالا برده است.

به همین دلیل و توان بالای نظامی بود که روزنامه الاخبار نوشت: «ارزیابی توان نظامی ایران مأموریت بسیار پیچیده‌ای است، بسیاری از پروژه‌های نظامی ایران به صورت محرمانه دنبال می‌شوند و تنها بعد از تکمیل شدن هستند که اعلام می‌شوند، این موضوع در مورد ابهامات وزارت دفاع ایران نیز قابل مشاهده است، برخی از نمونه‌های مطالعات و آزمایش‌های انجام شده در ایران از طریق رسانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و برخی دیگر از دستاوردهای فعلی و جنگ روانی و تبلیغاتی نیز با هدف گمراه کردن دشمن انجام می‌شود».

ایران در حوزه جنگ نامتقارن نیز حساب زیادی باز کرده است. تشکیل یگان پهپادی شامل؛ پهپاد رزمی و انتحاری به کابوسی برای آمریکا در خلیج فارس تبدیل شده است. این پهپادها قیمت بسیار پایینی دارند و در صورت برخورد انتحاری با ناوهای پنتاگون می‌توانند غول چند میلیارد دلاری آمریکا را در طی چند ساعت غرق کنند.

پنتاگون در گزارشی درباره توان نظامی ایران، سه عامل را مهم‌ترین بخش دفاعی ایران خوانده بود. ساخت بزرگ‌ترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه به عنوان عامل «بازدارنده استراتژیک» به دلیل محدودیت‌های نیروی هوایی ایران، نیروی دریایی‌ای که قادر است دریانوردی را در خلیج فارس و تنگه هرمز تهدید کند و ابزارهای نامتعارف ایران با بهره‌گیری از عوامل نیابتی و شرکایش در منطقه برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود از مهم‌ترین بخش‌های با اهمیت نظامی ایران محسوب می‌شوند.

سامانه‌های موشکی ایران هم به مشکل بعدی آمریکا و متحدانش در منطقه بدل شده‌اند. بکارگیری سامانه اس300 و بومی‌سازی آن و ارتقای این سامانه با پدافند بومی باور 373 سبب شد که حریم هوایی ایران بسیار امن‌تر شود. ایران در سال 97 با سامانه سوم خرداد توانست پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک را مورد هدف قرار دهد که این موضوع توان پدافندی بالای ایران را ثابت کرد.

ترکیب سامانه‌های دفاع موشکی قدیمی، مدرن و بومی

از سوی دیگر، ایران دارای ترکیبی از سامانه‌های دفاع موشکی قدیمی، مدرن و بومی است. این سامانه‌ها قدرت بازدارندگی ایران را افزایش داده‌اند، زیرا حملات هوایی علیه نقاط حساس داخل ایران را دشوارتر می‌کنند. این سیستم‌های زمین به هوا خطر جدی برای جنگنده‌های غیر رادارگریز محسوب می شوند.

در حوزه موشکی هم مانند؛ موشک شهاب یک، دو و سه، فاتح 110، قیام، زلزال بارشی، فاتح 313، ذوالفقار، هرمز 1 و 2، عماد، سجیل، خرمشهر، دزفول و موشک‌های کوتاه، میان و دوربرد توانسته یک سیستم و یگان موشکی منسجم را تشکیل دهند. موشک‌های فاتح 313 سپاه برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی، اهداف خارجی را هدف قرار دادند و مواضع داعش در سوریه و بخش‌هایی از پایگاه عین‌الاسد را منهدم کردند.

پایگاه نظامی «گلوبال فایر پاور» فهرست قدرت‌های برتر نظامی دنیا در سال 2020 را براساس 50 شاخص مختلف معرفی کرده که براساس آن، جمهوری اسلامی ایران بالاتر از رقبای منطقه‌ای خود از جمله عربستان قرار گرفت. ایران در رتبه بندی پایگاه «گلوبال فایر پاور» در جایگاه چهاردهم قرار گرفت.

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در چند سال اخیر بخاطر ساخت تجهیزات بومی و سرعت بالا در تولید انبوه آن‌ها از رتبه بیست و سوم در سال 2016، در سال 2017 به رتبه 21 جهان دست پیدا کرد و با روند رو به رشد خود در سال 2020 توانسته جایگاه خود را به عنوان چهاردهمین ارتش دنیا تثبیت کند. کل بودجه نظامی ایران شاید به 19 میلیارد دلار نرسد ولی توان بومی و رزمی ایران نسبت به کشورهای دیگر منطقه بسیار بالاتر بوده و توان رزمی هم داخلی است.

طبق برآورد گلوبال فایر پاور، ایران دارای نزدیک به یک میلیون نیروی رزمی است و بیش از 10 مدل داخلی و بومی موشک تولید می‌کند که نشان‌دهنده قدرت دفاعی ایران در منطقه و جهان است.

منبع: آنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها