چرا تجارت کالایی ایران و ترکیه کاهش پیدا کرد؟

جدیدترین آمارهای رسمی کشور ترکیه از تجارت کالایی با ایران نشان می‌ دهد که طی ماه‌ های ژانویه تا اوت 2020 ارزش تجارت این دو کشور به میزان قابل ملاحظه ‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت داشته است.

چرا تجارت کالایی ایران و ترکیه کاهش پیدا کرد؟
کد خبر: 440770
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ۰۸:۵۲:۰۱

اعتمادآنلاین| جدیدترین آمارهای رسمی کشور ترکیه از تجارت کالایی با ایران نشان می‌ دهد که طی ماه‌ های ژانویه تا اوت 2020 ارزش تجارت این دو کشور به میزان قابل ملاحظه ‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت داشته است.

بر اساس گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی، افت تجارت ایران و ترکیه عمدتاً ناشی از کاهش چشم‌ گیر صادرات اقلام نفتی ایران، به دلیل تشدید تحریم‌ ها، بوده است؛ طی 8 ماهه 2019 حدود 72 درصد از کل صادرات کالایی ایران به ترکیه مربوط به این گروه کالایی است، اما در مدت مشابه سال جاری، صادرات این محصولات با افت 99 درصدی همراه شده و سهم آنها از ارزش کل صادرات به 5 درصد رسیده است. با کم‌رنگ ‌تر شدن جایگاه اقلام نفتی در سبد صادراتی ایران به ترکیه، نقش دیگر محصولات از جمله «پلاستیک و اجزای آن» و «کود» بیشتر شده و به رغم کاهش ارزش صادرات این محصولات، بیشترین سهم از ارزش کل صادرات ایران به ترکیه طی 8 ماهه سال 2020 به این دو گروه کالایی، اختصاص داشته است.

علاوه بر تشدید تحریم ‌ها علیه ایران، بحران کووید-19 نیز به طور قابل توجهی حجم تجارت ایران با ترکیه را دستخوش تغییر قرار داده است؛ بطوریکه طی ماه ‌های مارس تا مه 2020 تجارت این دو کشور پایین‌ ترین سطح خود را تجربه کرده است؛ اگرچه از ماه ژوئن این سال تجارت این دو کشور کمی رو به بهبود پیش رفته و حدوداً به سطوح ماه ‌های ژانویه و فوریه 2020 نزدیک شده است.

شیوع گسترده ویروس کرونا و محدودیت‌ های ایجاد شده پس از آن در همه جهان، اختلالات شدیدی را در بخش گردشگری ایجاد کرده، ترکیه نیز از این موضوع مستثنی نبوده است. تعداد گردشگران ورودی ایران- به عنوان یکی از مقاصد مهم صادرات گردشگری ترکیه- به این کشور در 8 ماهه 2020 نسبت به 8 ماهه 2019 بیش از 81 درصد افت داشته است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها