پنتاگون، رژیم صهیونیستی را برای فروش تسلیحات پیشرفته به امارات متقاعد کرد

یک منبع بلندپایه نظامی در تل‌آویو فاش کرد که «پنتاگون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را برای فروش تسلیحات جنگی پیشرفته به امارات و چند کشور عربی دیگر قانع کرده است.

پنتاگون، رژیم صهیونیستی را برای فروش تسلیحات پیشرفته به امارات متقاعد کرد
کد خبر: 440796
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۳ ۱۰:۰۳:۵۱

اعتمادآنلاین| پس از آنکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم در بیانیه‌ای مشترک، شامگاه روز گذشته در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی اعلام کردند که با فروش تسلیحات پیشرفته از جمله جنگنده‌های اف-35 به امارات مشکلی ندارند، یک منبع بلندپایه نظامی در تل‌آویو روز جمعه جزئیاتی جدید از علت موافقت رژیم صهیونیستی با این مسئله را فاش کرد.

به گزارش روزنامه «الشرق الاوسط»، این منبع فاش کرده است که پنتاگون ابتدا بنی گانتز، سپس از طریق او فرمانده ارتش این رژیم را مجاب کرده است که با فروش تسلیحات پیشرفته نظامی به امارات موافقت کنند.

منبع یادشده در ادامه گفت که آمریکایی‌ها، افراد مذکور را قانع کرده‌اند که اگر چنین تسلیحاتی در دست کشورهای عربی باشد، این حالت بهتر از آن است که کشورهای دیگری همچون چین و روسیه چنین تسحلیاتی را به آنها بفروشند.

این منبع نظامی با اشاره به اینکه «بنیامین نتانیاهو» پیشتر برای فروش جنگنده‌های اف-35 به امارات متقاعد شده بود یا حداقل اعتراضی به آن نداشت، گفت آنچه نتانیاهو نتوانست با فرماندهان ارتش انجام دهد، آمریکایی‌ها انجام دادند.

این منبع صهیونیست در ادامه اظهاراتش خبر داد که نتانیاهو، پیشتر، موضع پنتاگون را پذیرفته بود؛ اما با دور زدن ارتش. طبق گفته این منبع، نتانیاهو جرأت این را نداشته که این مسئله را برای فرماندهان امنیتی مطرح کند تا جایی که گانتز وزیر جنگ این رژیم را نیز در جریان این امر قرار نداده بود.

طبق این گزارش، فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی و در رأس‌ آنها بنی گانتز علنا مخالفت خود را با چنین مسئله‌ای اعلام کرده بودند و از این رو با آمریکایی‌ها سر این مسئله بحث و جدل داشتند؛ اما پس از چند نشست که به‌صورت روزانه میان فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی برگزار شد؛‌ نشست‌هایی که نمایندگانی از شرکات‌های سازنده تسلحات نیز در آن مشارکت داشتند و از طرفی، پس از آنکه گانتز طی ماه اخیر دو بار به آمریکا سفر کرد، روز چهارشنبه هفته گذشته دو طرف بر سر این مسئله به تفاهم رسیدند بطوریکه گانتز و «مارک اسپر» و وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در واشنگتن اعلامی را امضا کردند و مطابق با آن، آمریکا متعهد شد که برتری نظامی رژیم صهیونیستی را در خاورمیانه تضمین کند.

الشرق الاوسط همچنین گزارش داد که کشورهای عربی دیگری نیز تسلحیات پیشرفته آمریکا از جمله جنگنده‌‌‌های اف-35 را با پرداخت میلیاردها دلار خریداری خواهند کرد و این موضوع تنها محدود به امارات نخواهد بود.

این روزنامه سعودی در ادامه نوشت که آمریکایی‌ها به همتایان اسرائیلی خود اطمینان خاطر داده‌اند که این معاملات، آسیبی امنیتی برای آنها در پی نخواهد داشت.

طبق گفته منابع صهیونیستی، منطق آمریکا اینگونه بوده است: «ما به کشورهای عربی دوست که برای ورود به جنگ با اسرائیل نقشه نمی‌کشند، تسلیحات می‌فروشیم. حال بیایید فرض کنیم که این کشورها سیاست‌های خود را تغییر داده‌اند و تصمیم گرفته‌اند با اسرائیل وارد جنگ شوند آیا بهتر نیست که من و شما از ماهیت تسیلحات [در دست آنها] با خبر باشیم؟! آیا بهتر از این نیست که چنین کشورهایی برای خرید تسلیحات به سمت چین، روسیه یا حتی ایران بروند؟! اسحله‌هایی که ما چیزی از آن‌ها نمی‌دانیم».

الشرق الاوسط همچنین خبر داد که یک منبع بلندپایه نظامی صهیونیست می‌گوید: «کشورهای عربی که تصمیم می‌گیرند با اسرائیل رابطه برقرار کنند، کشورهای خاصی هستند و با گروه‌های متخاصم وارد نبرد می‌شوند و نیاز به اسلحه دارند. آنها این تسلیحات را حتما خواهند خرید و این مسئله جزء مصلحت‌های اولیه ماست که فروشنده‌ [این تسلیحات] آمریکا باشد زیرا این، تضمین می‌کند که کشورهای یاشده هم از نظر نظامی قوی باشند و هم جز لاینفکی از ائتلاف غرب باشند. اینگونه بلوک دوم که می‌خواهد منطقه وارد جنگ شود، تضعیف می‌شود».

الشرق الاوسط در ادامه به نقل از منابع نزدیک به بنی گانتز خبر داد که او با اسپر به توافق رسیده است که تل‌‌آویو، جنگنده‌های اف-35 بیشتری دریافت کند و از سوی دیگر، به منظور تأمین هزینه‌های لازم برای خرید بالگردهای مخصوص حمل بار، بالگردهای نفربر بزرگ، جنگنده‌ها، هواپیمای‌های سوخت‌رسان، مهمات پیشرفته و متنوع، بالگردهای غول‌پیکر از نوع «V-22» ساخت شرکت بوینگ، تل‌آویو از آمریکا کمک‌های بیشتری دریافت کند.

الشرق الاوسط ادامه داد، «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در تل‌آویو، پیشتر، گفته بود که واشنگتن و تل‌آویو از نطر منافع در یک سنگر قرار دارند.

فریدمن اشاره کرده بود که روابط میان تل‌آویو و واشنگتن کمکی-مبادله‌ای است بطوریکه واشنگتن از تل‌‌‌آویو محافظت می‌کند و در مقابل، تل‌آویو از منافع آمریکا حفاظت می‌کند؛ اما آنها به خاطر وجود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و روش متفاوت او با یکدیگر در کنار رهبران کشورهای عربی کار می‌کنند.

فرید در بخشی از اظهارات خود گفته بود که پنج الی دَه کشور دیگر قصد دارند که به پیمان سازش بپیوندند. الشرق الاوسط به نقل از منابعی در این ارتباط نوشت که منظور فریدمن چند کشور عربی-اسلامی است و سه مورد از این کشورها چاد، نیجر و مالی هستند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها