کد خبر: 440955
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۴ ۰۹:۰۳:۱۲
| |

دانشگاه‌ها هم در طرح انتقال پایتخت منتقل خواهند شد؟

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند پیرو طرح انتقال پایتخت باید دانشگاه‌‎‌ها و مراکز آموزشی به خارج از پایتخت منتقل شوند تا تمرکز جمعیت در تهران کاهش پیدا کند اما آیا این طرح می تواند سبب کاهش جمعیت در تهران شود؟

دانشگاه‌ها هم در طرح انتقال پایتخت منتقل خواهند شد؟
کد خبر: 440955
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۴ ۰۹:۰۳:۱۲

اعتمادآنلاین| این روزها تراکم جمعیت یکی از معضلات جدی پایتخت است. یکی از دلایل انفجار جمعیت در تهران که باعث افزایش حاشیه نشینی شده، مهاجرت جوانان از سراسر کشور به تهران برای رفتن به دانشگاه است. درس خواندن در دانشگاه‌های پایتخت مانند دانشگاه تهران، شریف، شهید بهشتی و... برای جوانان کشور آرزوست و همه تلاش خود را می‌کنند در این دانشگاه‌ها قبول شوند البته ناگفته نماند برخی از رشته‌های تحصیلی در همه استان‌ها و شهرها وجود ندارد و جوانان آن باید برای درس خواندن در رشته مورد علاقه خود باید به تهران مهاجرت کنند.

به نظر می‌رسد تمرکززدایی دانشگاه‌های پایتخت یکی از راه‌هایی است که باعث کاهش جمعیت تهران، کاهش ترافیک و نفس کشیدن شهر می‌شود و از طرفی ایجاد کلیه امکانات آموزشی و دانشگاهی در شهرهای دیگر باعث می‌شود جوانان در شهرهای خودشان بمانند و برای همشهری‌های خود کار کنند و شهر خود را بسازند. در این گزارش موضوع انتقال دانشگاه‌ها را از نظر کارشناسان این امر مورد بحث و واکاوی قرار می‌دهیم.

دانشگاه‌ها باید از تهران منتقل شوند/ تهران باید فقط مرکز سیاسی کشور باشد

کیومرث سرمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تمرکزگرایی موجود در تهران گفت: متاسفانه سالیان سال است که تمرکزگرایی در تهران شکل گرفته و این موضوع ریشه چندین ساله دارد اما اگر قبل و بعد از انقلاب اسلامی، توزیع عادلانه امکانات، زیرساخت‌ها و... در نقاط مختلف کشور مورد توجه قرار می‌گرفت، اکنون با این مشکلات روبه رو نبودیم.

او افزود: اگر امکانات آموزشی و دانشگاهی، بهداشتی، رفاهی، درمانی، اشتغال و... را در تمام شهرهای کشور، نقاط مرزی و حاشیه‌ای فراهم می‌کردیم اکنون سیل عظیمی از جمعیت به تهران مهاجرت نمی‌کردند و در شهرهای خودشان به تحصیل و اشتغال می‌پرداختند.


اشتغال مهمترین مشکل مناطق سیل زده کشور است


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به علت مهاجرت داخلی جوانان اظهار کرد: دلیل اصلی مهاجرت جوانان به تهران این است که این شهر مرکز اصلی اشتغال، اداری، آموزشی، بهداشتی، درمانی و... است برای مثال من اگر در یک روستا یا شهر باشم و هیچ شغلی برای خود پیدا نکنم و بیکار باشم اما بدانم با آمدن به تهران و کار کردن حتی در مشاغل پایین دست وضع مالی بهتری خواهم داشت حتما مهاجرت می‌کنم چون هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد من نقطه محروم بمانم اما همسایه‌ام با آمدن به تهران وضع مالی بهتری داشته باشد.

او از افزایش مهاجرت به تهران خبر داد و گفت: چندسال گذشته به دلیل مسائل اقتصادی مهاجرت به تهران افزایش پیدا کرده است و طبیعتا مشکلات ناشی از آن مانند حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی در تهران روبه افزایش است.

سرمدی با بیان اینکه شهر مهاجرفرست بیشترین آسیب را می‌بیند، تصریح کرد: در بازدیدهایی که از حوزه انتخابی خود داشتم، در اکثر روستاها می‌بینم جمعیت پیر و سالخورده زندگی می‌کنند و جوانان آنها رفتند و دنبال یک لقمه نان به تهران آمدند بنابراین طبیعی ست که شهرها و روستاهای مهاجرفرست بیشتری آسیب را می‌بینند چون نیروی جوان و کار خود را از دست می‌دهند و حتی اگر امکاناتی هم وجود داشته باشد، دست نخورده باقی می‌ماند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان راهکار تمرکززدایی از تهران گفت: ما باید به دنبال این باشیم که با نگاه عادلانه، از تهران تمرکززدایی کنیم که راهکار این کار هم این است که تهران فقط تبدیل به مرکز سیاسی کشور شود و باقی امکانات آن مانند مراکز بهداشتی، درمانی، آموزشی و دانشگاه ها و... در سایر شهرها و استان‌ها پراکنده شوند تا در اختیار همه جوانان قرار گیرد.

سرمدی اظهار کرد: طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتقال پایتخت در راستای همین تمرکززدایی است تا تهران فقط مرکز همه امور قرار نگیرد و از این انفجار جمعیت نجات پیدا کند و همانطور که اشاره کردم انتقال دانشگاه‌ها از تهران بهترین راه است.

مهدی چمران، رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و رئیس اسبق شورای عالی استان‌ها در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به طرح انتقال دانشگاه‌ها از تهران گفت: حدود 35 هزار دانشجو در تهران زندگی می‌کنند و این درحالیست که شهرهای کوچک هم دانشگاه دارند برای مثال در دانشگاه بندر جاسک 20 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.

او افزود: دانشگاه یکی از عوامل مهاجرت جوانان به تهران است حتی اگر دانشگاه‌ها را هم از تهران خارج کنیم، وقتی مردم روستاها و شهرهای کوچک بیکار هستند و درآمد ندارند، مجبور می‌شوند برای کار کردن در شغل‌های کاذب وارد تهران ‌شوند بنابراین تا وقتی که این جریان وجود دارد هر اقدام دیگری بی فایده است.

چمران تصریح کرد: به اعتقاد من برای مردم روستا و شهرهای کوچک که شغل ندارند و از سر بیکاری وارد تهران می‌شوند باید فکر اساسی شود چون انتقال دانشگاه‌ها هیچ فایده ای ندارد و شاید فقط مقدار کوچکی این مشکلات التیام پیدا کند.

رئیس اسبق شورای عالی استان‌ها درمورد قرار گرفتن فضای شهری به نفع مردم گفت: قرار بود پادگان‌ها را به این دلیل از شهر خارج کنند که تبدیل به فضای باز و بوستان شود اما می‌بینیم در این اراضی ساخت و ساز انجام می‌دهند و ساختمان می‌سازند.

او افزود: یک دانشگاه فقط یک ساختمان نیست و سال‌ها طول می‌کشد تبدیل به یک دانشگاه شود برای مثال دانشگاه تهران که شامل چندین دانشکده، آزمایشگاه، فضای سبز و... است بخشی از هویت و میراث فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهد به همین دلیل اصلا عاقلانه نیست آن را انتقال داده و تبدیل به فضای سبز کنیم.

چمران بیان کرد: اگر می‌خواهند برای مردم فضای سبز بسازند، می‌توانند بافت‌های فرسوده را خریداری کرده و تبدیل به فضای سبز و بوستان برای مردم کنند که هم ارزان تر است هم معمولا مناطق بافت فرسوده نیاز به فضای سبز دارند.

رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر با اشاره به مشکلاتی که درصورت انتقال دانشگاه‌ها برای تهرانی‌ها به وجود می‌آید، گفت: اگر دانشگاه‌ها را از تهران خارج کنند، تهرانی‌ها که بخواهند دانشگاه بروند دچار مشکل می‌شوند و خانواده‌هایی که دختر دانشجو دارند به دردسر می‌افتند چرا که دخترشان باید در شهر دیگر اجاره نشین شود و با هزارتا مشکل متفاوت دست و پنجه نرم کند بنابراین انتقال دانشگاه‌ راه حل مناسبی به نظر نمی رسد.

کاهش جمعیت پایتخت به وضعیت دانشگاه ها ارتباطی ندارد

توسعه دانشگاه ها از جمله برنامه های مهم برخی مراکز است. این دانشگاه ها قصد دارند تا تهران را به شهر دانشگاهی تبدیل کنند در این راستا بیش از 3 دهه بوده که طرح های توسعه ای شان در حال اجرا است و با این اقدامات و برنامه های ادامه دار مردمان محلی را عاصی کرده در حالی که توسعه همین مجموعه ها هم خود سبب افزایش جذب جمعیت و گسترش پایتخت می شود از این رو به نظر می رسد می توان با انتقال دانشگاه هایی که جز هویت پایتخت محسوب نمی شود تهران را کمی خلوت کرد اما به طور کلی کاهش جمعیت در پایتخت از خروج دانشگاه ها نمی گذرد و نباید این آدرس غلط را برای این هدف دنبال کرد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها