سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خبر داد:

افزایش اقبال زنان برای حضور در گرمخانه‌ها؛ 27 هزار نفر در 7 ماه

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از مراجعه کمتر از هزار زن به گرمخانه های پایتخت در یک سال گذشته خبر داد و گفت: در هفت ماه نخست سال جاری بانوان بیش از 27 هزار نفر شب از گرمخانه‌ها استفاده کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.

افزایش اقبال زنان برای حضور در گرمخانه‌ها؛ 27 هزار نفر در 7 ماه
کد خبر: 441127
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۵ ۰۹:۱۶:۴۹

اعتمادآنلاین| سید مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مراجعه زنان کارتن‌خواب به گرمخانه‌ها گفت: مراجعه زنان کارتن‌خواب در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

او ضمن توضیح علت افزایش این آمار افزود: آمار مراجعه به گرمخانه‌ها به صورت «نفر شب» محاسبه می‌شود؛ یعنی به ازای هر نفر، در هر شب خدماتی ارائه می‌شود. در هفت ماه نخست سال 98، بیش از 22 هزار نفر شب، به زنان بی‌سرپناه خدمات دادیم.

حسینی با بیان اینکه این رقم در سال جاری به بیش از 27 هزار نفر شب رسیده است، افزود: این بدین معناست که اگر فردی طی هفت ماه گذشته، هر شب به گرمخانه‌ای مراجعه کرده باشد، این یک نفر در آمار معادل 210 «نفر شب» محاسبه می‌شود، لذا وقتی گفته می‌شود 210 نفر شب، یعنی ممکن است یک نفر در تمام این هفت ماه، هر شب به گرمخانه مراجعه کرده باشد. بنابراین این رقم تعداد دفعات مراجعه را و نه تعداد افراد مراجعه‌کننده را نشان می‌دهد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد در 4 گرمخانه زنان، در یک سال گذشته کمتر از هزار نفر به طور جداگانه مراجعه داشتند.

او با بیان اینکه در گرمخانه‌ها برای افزایش احساس امنیت، مدارک هویتی از کسی دریافت نمی‌شود، افزود: به این ترتیب براساس خوداظهاری اطلاعات مراجعه‌کنندگان را ثبت می‌کنیم، چرا که عموما افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان یا مدارک هویتی ندارند یا از آنجایی که اغلب آن‌ها سوءمصرف مواد مخدر دارند، درخواست مدارک هویتی سبب می‌شود که احساس ترس کرده و به گرمخانه‌ها مراجعه نکنند؛ به همین دلیل هم اکنون اعتماد نسبتا خوبی به گرمخانه‌ها ایجاد شده است.

بخشی از زنان کارتن‌خواب به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند

حسینی با بیان اینکه نمی‌توانیم این آمار را به عنوان تعداد کل زنان کارتن‌خواب در شهر تهران تایید و یا رد کنیم، افزود: بخشی از زنان کارتن‌خواب مصداق معتاد متجاهر هستند و ممکن است به دلیل مصرف دائمی مواد مخدر به گرمخانه‌ها مراجعه نکنند؛ به همین دلیل تعداد افرادی که برایشان پرونده مددکاری تشکیل شده، کمتر از هزار نفر است.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا همه این افراد هر شب به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند، گفت: خیر، برخی از زنان مراجعه کننده، کارتن‌خواب و برخی بی‌سرپناه هستند. گروه دوم ممکن است به دلیل سوءمصرف مواد مخدر یا اختلافات خانوادگی از خانه خارج شده و یکی دو شب به گرمخانه‌ها مراجعه کنند. همچنین ممکن است، محل زندگی برخی از این زنان خارج از تهران باشد و در سفر به تهران با مشکلاتی چون سرقت دارایی یا مدارک هویتی مواجه شده و در سایر مراکز اقامتی پذیرش نشوند، لذا به گرمخانه‌ها مراجعه کنند.

او درباره آمار ثابت زنان مراجعه کننده به گرمخانه‌ها تصریح کرد: تعدادی از این افراد به صورت ثابت به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند که 40 درصد مراجعان را شامل می‌شود.

افزایش مراجعات در نیمه دوم سال تا سقف 50 درصد

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی درباره ظرفیت پذیرش گرمخانه‌های بانوان نیز تصریح کرد: ظرفیت گرمخانه‌های بانوان اکنون بین 250 تا 300 تخت است که در برخی روزها و به ویژه همزمان با سرد شدن هوا، ظرفیت کف‌خواب هم به آن اضافه می‌شود. در هفت ماه نخست امسال به صورت متوسط شبی 130 نفر پذیرش در گرمخانه‌های بانوان داشتیم که این رقم معمولا در شش ماهه دوم سال به دنبال برودت هوا، تا 50 درصد افزایش می‌یابد.

او در خصوص مراجعه مردان به گرمخانه‌ها نیز گفت: در سال گذشته کل مراجعات به گرمخانه‌ها حدود 490 هزار نفر شب بوده است که شامل بیش از 4500 نفر می‌شود و از این تعداد بیش از 3500 نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

حسینی با بیان اینکه ماندگاری زنان به نسبت مردان در گرمخانه‌ها پایین‌تر است، گفت: مردان معمولا دوره‌های طولانی‌تری را در گرمخانه‌ها می‌مانند، اما بخش قابل ملاحظه‌ای از بانوان دوره‌های کوتاه‌تری را در گرمخانه‌ها به عنوان سرپناه می‌مانند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره شرایط آماده‌سازی گرمخانه‌ها برای فصول سرد سال نیز توضیح داد: اصلاحات مورد نیاز در فصل تابستان شامل تأمین سیستم گرمایشی، اصلاحات ایمنی و نوسازی برخی گرمخانه‌ها انجام شد و به این ترتیب آمادگی کامل برای پذیرش مراجعه‌کنندگان همزمان با آغاز فصول سرد سال را داریم.

او با بیان اینکه سال گذشته شیوع کرونا در فصل زمستان آغاز شد، افزود: امسال نیز اجرای دستورالعمل مراقبت‌های جدی‌تر بهداشتی به گرمخانه‌ها ابلاغ شده است. همچنین گرمخانه‌ها از زمان شیوع کرونا روزانه سه بار ضدعفونی و حداقل یکبار شست و شو می‌شوند.

خروج 104 نفر از چرخه کارتن‌خوابی در سال گذشته

حسینی با بیان اینکه امسال تمرکز در گرمخانه‌ها بیشتر روی حوزه مددکاری است، گفت: کمک برای خروج افراد از چرخه کارتن‌خوابی به طور ویژه در دستور کار قرار دارد.

او در پاسخ به این سوال که این سازمان در سال گذشته چند کارتن خواب را از این چرخه خارج کرده است؟ گفت: در سال گذشته توانستیم 104 نفر را به طور کامل از چرخه کارتن‌خوابی خارج کنیم. این افراد به کانون خانواده بازگشتند و دیگر به گرمخانه‌ها مراجعه نکردند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها