کد خبر: 441145
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۵ ۰۹:۴۴:۰۰
| |

یک حقوقدان:

مهرداد سپهری در فیلم و در نزد پلیس سالم بود

کامبیز نوروزی، حقوقدان گفت: در حال حاضر اطلاع دقیقی از این موضوع نداریم که آیا علت فوت این فرد اسپری فلفل بوده یا شدت ضرب و جرح! اما آنچه که در فیلم منتشر شده مشخص است، این است که مرحوم سپهری در اختیار پلیس ظاهراً سالم است به گونه ای که تحرک زیادی هم دارد.

مهرداد سپهری در فیلم و در نزد پلیس سالم بود
کد خبر: 441145
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۵ ۰۹:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| کامبیز نوروزی حقوقدان و کارشناس رسانه با اشاره به مرگ مهرداد سپهری در درگیری با پلیس گفت: برخورد پلیس با فرد خاطی ضروری است و اجازه دارد رفتار های تهاجمی داشته باشد اما به همان نسبت زمانی که فرد متخلف کاملاً در اختیارش است و دستگیر شده، نیروی پلیس مطلقاً تحت هیچ شرایطی اجازه رفتار خشونت آمیز علیه فرد متهم را ندارد.

وی ادامه داد: در فیلمی که ما از این جوان مشهدی به نام مهرداد سپهری می بینیم کاملاً پیدا است که او به طور کامل در اختیار پلیس است و دستبند به دست دارد و به یک میله بسته شده است، بنابراین هیچ دلیلی برای اینکه رفتار خشونت باری از سوی مامور پلیس با او شود وجود ندارد.

این حقوقدان تصریح کرد: صدای واضحی در این فیلم شنیده نمی شود و ممکن است که این فرد توهین و فحاشی می کند اما باز هم این موضوع دلیل نمی شود که مامور نیروی انتظامی با شوکر و اسپری فلفل با فرد متهم برخورد کند. رفتاری که این نیروی پلیس با مهرداد سپهری انجام داده است مقایر ضوابط و مقررات قانونی است.

کامبیز نوروزی ادامه داد: در حال حاضر اطلاع دقیقی از این موضوع نداریم که آیا علت فوت این فرد اسپری فلفل بوده یا شدت ضرب و جرح! اما آنچه که در فیلم منتشر شده مشخص است، این است که مرحوم سپهری در اختیار پلیس ظاهراً سالم است به گونه ای که تحرک زیادی هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: گفته شده، قبل از این که این فرد دستگیر شود کتک خورده است ولی زمانی که دستگیر شده، رفتارش، رفتار یک فرد کتک خورده نیست. اگر چه از این فیلم و رفتار این فرد پیدا است که یک مقداری در وضعیت عادی روانی نیست و باید مقامات قانونی به ویژه پزشکی قانونی در این رابطه اعلام نظر کنند که فوت مهرداد سپهری بر اثر خفگی بوده یا دلایل دیگری داشته است؟!

این حقوقدان و کارشناس رسانه با اشاره به مقایسه مرگ مهرداد سپهری با جورج فلورید از سوی برخی کاربران فضای مجازی گفت: در فضای مجازی قضاوت ها مقداری عجولانه و احساسی است و برخی از اوقات هم گرایش به سیاسی کردن موضوع وجود دارد که عملاً هم تاثیر منفی بر روند پرونده می گذارد. بنده شخصاً ترجیح می دهم چنین مقایسه ای انجام ندهم چون اساساً دلیلی بر چنین مقایسه ای وجود ندارد. این نوع مقایسه ها فقط جنبه سیاسی ماجرا را بسط می دهد.

نوروزی اضافه کرد: وضعیت جامعه ایران و آمریکا دو وضعیت کاملاً متفاوت از یکدیگر است همان طوری که پلیس در ایران و ایالات متحده دو سازمان کاملا متفاوت با ضوابط و مقررات متفاوت از هم هستند. اگر منصف باشیم گاهی می بینیم که در برخی موارد این پلیس است که مورد حمله قرار می گیرد که نمونه ای از آن را همین اواخر در فضای مجازی دیدیم که یک نیروی پلیس را عده ای به باد کتک گرفته بودند.

کامبیز نوروزی در پایان تاکید کرد: فارغ از مقایسه بحث بر سر این است که دادگستری و به خصوص دادسرای جرایم نیروهای مسلح باید رسیدگی عادلانه ای به این موضوع داشته باشد. نیروی انتظامی اینگونه تصور نکند که اگر یکی از کارکنان اش مرتکب خطایی شده و با اعلام این خطا چیزی از احترام نیروی انتظامی کم می شود. اتفاقا اگر خطایی اتفاق افتاده است، پذیرش مسئولیت نه تنها وظیفه نیروی انتظامی است بلکه باعث عزت و احترام بیشتر هم می شود. متاسفانه سازمان ها ایران عادت دارند که خودشان را از هر خطایی مبرا بدانند، غافل از اینکه در اینگونه مواقع فرافکنی ها به ضرر خودشان تمام می شود چرا که حقیقت به هیچ وجه قابل کتمان نیست.

منبع: مدارا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها