عضو کمیسیون صنایع:

تخلف‌ در وزارت صمت و شرکت‌های فولادساز شناسایی شده است

عضو کمیسیون صنایع از ارائه گزارش این کمیسیون درباره افزایش قیمت فولاد در مجلس خبر داد.

تخلف‌ در وزارت صمت و شرکت‌های فولادساز شناسایی شده است
کد خبر: 441179
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۵ ۱۱:۰۶:۵۲

اعتمادآنلاین| مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه گزارشی از سوی کمیسیون خود درباره دلایل افزایش قیمت فولاد گفت: کمیسیون صنایع و معادن محور‌های ده گانه‌ای را به عنوان چالش‌های تغییر قیمت فولاد ارائه کرده است. برای نمونه، محصولات فولادی در بورس کم عرضه می‌شود و برخی کالا‌ها 20 تا 30 درصد ارائه شده است. تقاضای زیاد، عرضه کم، قیمت زیاد و فروش در حاشیه بازار از دلایل این اتفاق به شمار می‌رود.

فرمولی که برای اکثر کالا‌ها آن را به کار می‌گیرند؛ یعنی تقاضای بیشتر از عرضه را به وجود آورده‌اند.

او ادامه داد: واسطه‌گریِ بسیار، از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت است و کارخانه به تولید کننده فرآورده، فولاد را به درستی ارائه نمی‌دهد و دوباره میان واسطه‌ها می‌چرخد. واسطه‌گران محصول را می‌خرند، در انبار قرار می‌دهد و بالاتر از قیمت جهانی به فروش می‌رسانند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بخش دیگری از دلایل افزایش قیمت، به درستی ابلاغ نشدن بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های ستاد تنظیم بازار و دیگر نهادهاست. به علاوه قسمتی هم ناشی از کوتاهی سازمان حمایت از مصرف کننده است که مسائل خارج بورس، انبارداری و دیگر تخلفات را به حد لازم پیگیری و برخورد نکرده است. زیرا تخلفات بسیاری موجود در بازار ناشی از کوتاهی است.

طاهری با بیان اینکه قسمتی از این فولاد به اسم‌های مختلف مانند انبارداری، با امضا‌های طلایی انتقال پیدا می‌کند، تصریح کرد: مثلاً در مواردی برای یکی از لوازم خانگی نامه می‌دهند، اما تولید کننده از آن مواد اولیه فولادی بهره‌مند نشده است، یا در برخی مواقع خارج از چرخه فروخته می‌شوند. کل تولید به صورت شفاف عرضه نشده است و عرضه قطره چکانی دلیل افزایش قیمت به شمار می‌رود.

او راه حل‌‌های کمیسیون صنایع را در 3 موضوع تقسیم کرد و ادامه داد: نیاز کشور در بخش فولاد بسیار کمتر از تولید است و تولید ما شاید حدود 2.5 برابر نیاز باشد. با توجه به اینکه نیازمان چندان افزایش نمی‌یابد، فاصله تقاضا با میزان تولید هم بیشتر می‌شود. نمایندگان بیان کرده‌اند که شرط صادرات، عرضه در بورس کالاست و در صورت بقی ماندن فولاد به صورت مازاد، صادر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: این مسئله اولاً باعث می‌شود عرضه بالا برود، قیمت متعادل شود و همچنین صادرات به انتهای زنجیره فولاد انتقال یابد. مثلاً تا زمانیکه میلگردساز در کشور نیازمند فولاد است، تولید کننده شمش حق صادرات ندارد. پس در نتیجه افزایش ارزآوری و اشتغال هم ایجاد می‌شود.

طاهری گفت: کمیسیون سامانه تجارت را موظف کرده است تاکل زنجیره فولاد را در زمینه سامانه انبار‌ها و خرید و فروش محصولات را شفاف کند و مسیر تولید تا مصرف و تبدیل فولاد به کالا مشخص باشد. در نتیجه احتکار و مخفی کاری از بین می‌رود.

او تصریح کرد: گزارش مذکور همین هفته قرائت می‌شود و پس از قرائت در صحن علنی، به کمیسیون باز می‌گردد و سپس با ارائه مجدد در صحن مجلس، دست آخر به صورت قانون در خواهد آمد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: در گزارش کمیسیون، تخلف‌های معاونت‌هایی از وزارت صمت و شرکت‌های فولادساز در زمینه افزایش قیمت فولاد بیان شده است. برای اصلاح این مسئله علاوه بر قانونگذاری، از طریق کمیسیون اصل نود برای کم‌کاری‌ها و تخلفات پرونده تشکیل خواهیم داد و در نهایت برای تخلف‌های چند ماه اخیر، قوه قضائیه تصمیم خواهد گرفت.


اقتصاد آزاد با وجود شفافیت مشکلی ندارد


این نماینده مجلس یازدهم در بخشی دیگر از گفت‌و‌‎گوی خود با اشاره به نگاه وزیر صمت برای ایجاد اقتصاد آزاد گفت: با اقتصاد آزاد مشکلی ندارم و اصل موضوع، این نیست؛ اما باید شفافیت وجود داشته باشد، صادرات را تولید کننده انجام دهد و برای کسانی که بازار را به هم می‌ریزند، مسیر باز نباشد. به علاوه کسی که تخصص و رشته یک عرصه را ندارد و با یک جابه‌جایی، سود چند هزار میلیاردی می‌کند، نباید عرصه فعالیت داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها