کد خبر: 441368
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۰۹:۱۰:۰۰
| |

اعتراض‌ها برای فشار حداکثری به لوکاشنکو ادامه دارد / اعتصاب دانشجویان و کارگران در بلاروس

کارگران کارخانه‌ها، دانشجویان و بازنشستگان بلاروسی در حالیکه علیه دولت این کشور شعار می‌دادند، به خیابان‌ها آمده و پلیس دست کم 235 تن را در جریان این اعتراض دستگیر کرد و این اعتراض در حالی صورت گرفت که اپوزیسیون این کشور به دنبال فشار حداکثری بر لوکاشنکو با برگزاری یک اعتصاب سراسری است.

اعتراض‌ها برای فشار حداکثری به لوکاشنکو ادامه دارد / اعتصاب دانشجویان و کارگران در بلاروس
کد خبر: 441368
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۰۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری رویترز، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس به "اولتیماتوم مردم" برای کناره گیری از قدرت بی اعتنایی نشان داده و تهدید اپوزیسیون را به فلج کردن کشور با اعتصاب سراسری به جان خریده است، آن هم درست سه ماه پس از پیروزی مناقشه برانگیزش در انتخابات ریاست جمهوری که به گفته همین اپوزیسیون و کشورهای غربی با تقلب همراه بود.

اگر این اعتصاب ادامه پیدا کند، می‌تواند به مرحله جدیدی در بحران موجود در بلاروس بدل شود که این مساله را می‌آزماید آیا اپوزیسیون از حمایت گسترده در میان 9.5 میلیون نفر جمعیت این کشور برای متوقف کردن فعالیت‌های اقتصادی برخوردار است یا خیر. اپوزیسیون پیشتر در کارخانه‌های دولتی بلاروس اعتصاب‌هایی را رقم زده بودند اما این جریان دوامی نداشت.

رسانه‌های بلاروس گزارش دادند که گروه‌هایی از اعتصاب کنندگان در کارخانه‌های بزرگ دولتی حضور دارند. اگرچه، سخنگوی نخست وزیری بلاروس گفته که تمامی کمپانی‌های صنعتی به صورت عادی در حال انجام کارهای روزمره خود هستند.

بسیاری از مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها در مرکز مینسک، پایتخت بلاروس تعطیل هستند. صدها دانشجو در خیابان‌های پایتخت حضور داشتند و با دست زدن، شعارهایی را علیه دولت سردادند و سرنشین‌های خودروها در حمایت از آنها بوق زدند.

جمعیتی بالغ بر 2000 تا 3000 نفر در خیابان اصلی مینسک پرچم‌های قرمز و سفید و پلاکاردهای اعتراضی در دست داشتند.

در تصاویر وبسایت خبری Tut.by آمده است، در تمامی مناطق مینسک افسران سیاهپوش با ماسک از ون‌ها پایین آمده، مردم را دستگیر کردند و آنها را با خود بردند.

تا عصر روز دوشنبه، اعتراضات کوچکتری در ده‌ها منطقه در مینسک برگزار شد در حالیکه معترضان یک زنجیره انسانی تشکیل داده و در خیابان‌ها ایستاده و جلوی عبور و مرور خودروها را گرفته بودند. مردان ناشناس با سلاح پینت بال در دو جهت به سمت زنجیره انسانی شلیک کردند.

گروه حقوق بشری "وسنا-96" نیز اعلام کرد، پلیس 235 تن را در سراسر کشور و در جریان اعتراضات روز دوشنبه دستگیر کرد.

سرویس امنیتی کا.گ.ب به معترضان هشدار داد که اقدامات افراطی آنها ممکن است برچسب تروریستی بخورد. بانک مرکزی بلاروس نیز اعلام کرد، حمله سایبری "از دسترس خارج شدن " (DDoS) وبسایت این بانک را برای مدت دو ساعت و نیم هدف قرار داد.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر در تبعید اپوزیسیون نیز به مردم این کشور تاکید کرده تا جاده‌ها را مسدود کنند، کارهایشان را تعطیل و دیگر از مغازه‌ها و فروشگاه و خدمات دولتی استفاده نکنند و حساب‌های بانکی خود را ببندند و پول‌هایشان را خارج کنند.

وی کارگران و سایر معترضان را که در این اعتصاب حضور داشتند یک روز پس از آن مورد تقدیر قرار داد که پلیس از نارنجک صوتی استفاده کرد و ده‌ها تن را در اعتراضات ده‌ها هزار نفری در یازدهمین هفته متوالی از اعتراضات دستگیر کرد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اعتراض تنها زمانی پایان می‌یابد که ما به هدف خودمان برسیم. ما در کنار هم هستیم، ما خیلی هستیم و ما آماده‌ایم تا زمان پیروزی، به اعتراض ادامه دهیم.

لوکاشنکو به حالت تمسخر به معترضان گفته است:‌ چه کسی می‌خواهد به کودکان غذا بدهد؟‍!

رسانه‌های رسمی بلاروس گفته‌اند، لوکاشنکو روز دوشنبه همانند دیگر روزها به سر کار رفت و هفته پر مشغله‌ای را پیش رو دارد.

اگر این اعتصاب به فلج شدن کشور بینجامد، می‌تواند آزمونی دیگر برای حمایت روسیه از لوکاشنکو که متحدش است، در نظر گرفته شود.

از زمان آغاز بحران سیاسی در بلاروس، مسکو 1.5 میلیارد دلار وام به دولت مینسک داده و همکاری امنیتی خود را با بلاروس تقویت کرده است.

نتایج رسمی نشان داده که لوکاشنکو پیروز انتخابات 9 اوت است اما اپوزیسیون و کشورهای غربی می‌گویند، این یک تقلب انتخاباتی است اما لوکاشنکو آن را رد می‌کند.

بیش از 15 هزار نفر از زمان آغاز اعتراضات در بلاروس و در جریان سرکوب‌ها دستگیر شده‌اند. تمامی رهبران اپوزیسیون نیز یا فرار کرده یا به زندان افتاده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها