گزارش «اعتمادآنلاین» از انتخاب قاضی جدید دیوان عالی آمریکا:

انتخابات آمریکا | تاثیر تایید ایمی کانی برت بر فضای سیاسی و انتخابات آمریکا چگونه خواهد بود؟

با توجه به نقش تعیین‌کننده دیوان عالی در انتخابات آمریکا، به نظر می‌رسد تایید ایمی کانی برت بزرگ‌ترین پیروزی ترامپ در ماه‌های اخیر بوده است؛ پیروزی‌ای که نه تنها بر انتخابات سوم نوامبر بلکه بر آینده سیاسی آمریکا و عمیق‌تر شدن شکاف بین محافظه‌کاران و لیبرال‌ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

انتخابات آمریکا | تاثیر تایید ایمی کانی برت بر فضای سیاسی و انتخابات آمریکا چگونه خواهد بود؟
کد خبر: 441457
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۱۳:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- شب گذشته سنای آمریکا با 52 رأی موافق در مقابل 48 رأی مخالف، قاضی ایمی کانی برت را به عنوان عضو مادام‌العمر دیوان عالی آمریکا تایید کرد. پیروزی غیرقابل انکار برای ترامپ تنها چند روز مانده به انتخابات آمریکا. بلافاصله پس از اعلام رأی سنا قاضی برت طی مراسمی در کاخ سفید سوگند یاد کرد. به این ترتیب سه قاضی دیوان عالی آمریکا از سوی دونالد ترامپ انتخاب شده‌اند.

ایمی برت

پیروزی جمهوری‌خواهان بر دموکرات‌ها در سنا

جمهوری‌خواهان در ساختمان سنا که به دلیل شیوع کرونا تقریباً خالی از جمعیت بود و هشت روز مانده به انتخابات آمریکا، موفق شدند بر مخالفت یکپارچه دموکرات‌ها غلبه کنند و قاضی برت را به عنوان صد و پانزدهمین قاضی دیوان عالی و پنجمین زنی که در طول تاریخ به این جایگاه می‌رسد انتخاب کنند.

این اولین بار در طول 151 سال اخیر است که یک قاضی دیوان عالی بدون حتی یک رأی موافق از طرف اقلیت سنا انتخاب می‌شود. و این نشانه‌ای است از شدت گرفتن جنگ ده‌ها ساله در واشینگتن بر سر انتخاب قضات دیوان عالی.

دموکرات‌ها اعمال قدرت جمهوری‌خواهان برای تایید قاضی برت را ریاکارانه خواندند و معتقد بودند سنا باید منتظر روز انتخابات و اعلام نظر مردم می‌ماند. این موضعی است که جمهوری‌خواهان چهار سال قبل گرفتند و حتی از برگزاری جلسات بررسی صلاحیت مریک گارلند نامزد معرفی‌شده از جانب باراک اوباما قبل از انتخابات امتناع کردند.

ایمی برت

در مقابل اما جمهوری‌خواهان معتقد بودند این حق آنان به عنوان حزب اکثریت است تا از قدرت خود استفاده کنند و برای این پیروزی جشن بگیرند.

چرخش دیوان عالی به سمت محافظه‌کاران

با قرار گرفتن قاضی برت در جایگاه قاضی گینزبرگ، که یک نماد لیبرال قلمداد می‌شد، انتظار می‌رود دیوان عالی آمریکا چرخشی آشکار به سمت محافظه‌کاران داشته باشد.

پس از تایید قاضی ایمی برت، ترامپ بدون اتلاف وقت در کاخ سفید مراسم سوگند یاد کردن قاضی برت را برگزار کرد. مراسمی که یادآور جشن یک ماه قبل به مناسبت اعلام نامزدی ایمی برت در باغ رز کاخ سفید بود و بعداً مشخص شد موجب شیوع کرونا در بین شرکت‌کنندگان شده است.

ایمی برت

ایمی برت در مقابل جمعیتی متشکل از بالغ بر 10 نماینده جمهوری‌خواهی که به او رأی داده بودند در مقابل قاضی کلارنس توماس سوگند یاد کرد.

تاثیر حضور قاضی برت در دیوان عالی

تاثیر حضور ایمی برت در دیوان عالی احتمالاً به سرعت مشخص خواهد شد. اختلافات جدی انتخاباتی در ایالت‌های پنسیلوانیا و کارولینای شمالی در انتظار اقدام فوری دیوان عالی است و هر 2 به تاریخ پذیرش آرای غیابی مربوط می‌شود. قاضی برت به محض شروع کار با پرونده‌های بزرگی در ارتباط با سیاست‌ها و برنامه‌های دونالد ترامپ نیز روبه‌رو خواهد شد.

نیازی به گفتن نیست که در چالش احتمالی نتایج انتخابات آمریکا ترامپ به حمایت کامل قضات در دیوان عالی نیاز دارد. در برنامه دیوان عالی در روزهای پیش ‌رو همچنین بررسی قانون بیمه درمانی، برنامه‌های مهاجرتی دولت ترامپ و حقوق زوج‌های همجنسگرا گنجانده شده. این دادگاه همچنین قرار است به زودی در مورد آخرین تلاش وکلای شخصی ترامپ برای جلوگیری از انتشار سوابق مالی او به هیات‌منصفه عالی در منهتن اقدام کند.

جشن ترامپ

با توجه به مناقشات انتخاباتی پیش‌ رو و نقش تعیین‌کننده دیوان عالی در این انتخابات، به نظر می‌رسد تایید ایمی کانی برت بزرگ‌ترین پیروزی ترامپ در ماه‌های اخیر بوده است؛ پیروزی‌ای که نه تنها بر انتخابات سوم نوامبر بلکه بر آینده سیاسی آمریکا و عمیق‌تر شدن شکاف بین محافظه‌کاران و لیبرال‌ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها