کد خبر: 441630
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۷ ۰۹:۴۸:۳۴
| |

کورش احمدی، تحلیلگر مسائل آمریکا:

فرید زکریا به دنبال تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات به ضرر ترامپ است

یک تحلیلگر مسائل آمریکا درباره شکست ترامپ در انتخابات گفت: فرید زکریا یک ژورنالیست لیبرال است که به شدت ضد ترامپ است و احتمالا خواسته از این طریق بر نتیجه انتخابات، تاثیر بگذارد.

فرید زکریا به دنبال تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات به ضرر ترامپ است
کد خبر: 441630
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۷ ۰۹:۴۸:۳۴

اعتمادآنلاین| «فرید زکریا»، تحلیلگر شبکه خبری آمریکایی سی ان ان، پیش بینی کرد با توجه به شکاف گسترده سیاسی در آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری در انتخابات سوم نوامبر (13 آبان) به سختی از جو بایدن رقیب دمکرات، شکست بخورد.

در این ارتباط «کورش احمدی»، تحلیلگر مسائل آمریکا، گفت: این گونه اظهارنظرات درباره انتخابات آمریکا، به نوعی پیش گویی است و در اغلب موارد عاری از جدیت و وجاهت است.

تاکنون فقط در بعضی ادوار انتخاباتی این امکان وجود داشته که بتوان انتخابات آمریکا را پیش بینی کرد. به عنوان مثال در سال 1972و 1984 که به ترتیب نیکسون و ریگان برای دوره دوم انتخاب شدند، این چنین بود.

در این دو دوره کاملا مشخص بود که تکلیف چیست؛ نیکسون و ریگان در نظر سنجی ها بسیار جلوتر از رقبا بودند و در نهایت هم با حدود 60 درصد آراء عمومی و به ترتیب با 520 و 525 رای کالج انتخاباتی از 537 رای پیروز شدند. اما در مواردی که انتخابات به شدت رقابتی است و آراء طرفین، بسیار به هم نزدیک است با توجه به سیستم خاص انتخاباتی در آمریکا، پیشگویی تقریبا غیرممکن است. افراد فقط می توانند بگویند که مثلا فلان کاندیدا هم که در نظر سنجی ها عقب تر است، همچنان شانس دارد..

او افزود: در دیگر موارد عملا پیش بینی ممکن نیست. مثلا در سال 2000، سرنوشت انتخابات آمریکا بین ال گور و جورج بوش پسر با 536 تک رأی در ایالت فلوریدا مشخص شد. بدین معنا که نتیجه انتخابات در فلوریدا پس از چند بار باز شماری نهایتا با این 536 رأی تعیین و به نفع جورج پسر اعلام شد و در نتیجه همه آراء الکترال ایالت فلوریدا به جورج بوش پسر رسید و در واقع با احتساب آراء الکترال ایالت فلوریدا بود که آراء الکترال جورج بوش از ال گور بیشتر شد.

تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: نمونه جالب دیگر، انتخابات سال 2016 است. به رغم اینکه زیاد گفته می شود که نظرسنجی ها درست از کار در نیامد، در واقع این گونه نبود بلکه نظرسنجی ها درست بود. چراکه نتیجه آراء عمومی با پیش بینی های نظرسنجی ها کاملا منطبق بود بدین معنا که کلینتون، 2 میلیون و 800 هزار رأی بیشتر از ترامپ در آراء سراسری آمریکا کسب کرد و نظر سنجی ها هم همین را تقریبا پیش بینی کرده بود.

او اظهار کرد: در واقع نتیجه در چند ایالت با اختلاف چند هزار یا چند ده هزار تک رأی از چند میلیون رای بود که موجب پیروزی ترامپ شد. به عنوان مثال از حدود 3 میلیون رأی در ویسکانسین ترامپ با 23 هزار و اندی بر کلینتون پیروز شد. یا در میشیگان ترامپ از نزدیک به 5 میلیون رای تنها با اختلاف حدود 11 هزار تک رای از رقیب جلو افتاد و 26 رای کالج این دو ایالت را صاحب شد.

احمدی عنوان کرد: از این رو در این قبیل انتخابات های بسیار رقابتی، امکان پیش بینی مستند و علمی وجود ندارد اما به هر حال برخی از افراد ممکن است، پیشگویی هایی کنند و بطور شانسی هم پیشگویی شان درست از آب درآید. افراد جدی تر و نیز غیرجانبدار در این قبیل انتخابات، کمتر پیش بینی می کنند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به پیش بینی فرید زکریا مبنی بر شکست سخت ترامپ در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد: فرید زکریا یک ژورنالیست لیبرال است که به شدت ضد ترامپ است و احتمالا خواسته از این طریق بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد. البته شواهدی جدی وجود دارد که حاکی از این است که ترامپ این دوره از انتخابات را می بازد.

از این رو فرید زکریا این ریسک را پذیرفته و با قطعیت گفته است که «می دانم ترامپ می بازد و بایدن برنده می شود». در واقع چیزی بیش از این نمی توان عنوان کرد. اینکه با قاطعیت بتوان عنوان کرد که بایدن پیروز می شود یا ترامپ عملی نیست. به نظر من غیر از سه، چهار انتخابات پس از جنگ جهانی دوم در بقیه انتخابات‌ها، تاکنون پیش بینی دقیق و جدی ممکن نبوده است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها