کد خبر: 442350
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۱ ۰۸:۳۷:۰۰
| |

محمد مهاجری، تحلیلگر مسائل سیاسی:

پایداری اگر پیشنهاد دندان‌گیری در کار نباشد، می‌ماند تا نظم بازی را به هم بزند

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر نامزدی سهمی از کابینه را به آنها بدهد، حتما نامزد جبهه پایداری به نفع او کنار می رود چون پایداری‌ها اساسا کاسب هستند اما اگر پیشنهاد دندان گیری به دست نیاورند، می مانند تا نظم بازی را به هم بزنند. اتفاقی که در سال 92 افتاد.

پایداری اگر پیشنهاد دندان‌گیری در کار نباشد، می‌ماند تا نظم بازی را به هم بزند
کد خبر: 442350
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۱ ۰۸:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| یک تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه جنس انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با هم فرق می کند، اظهار کرد: شاید پایداری در انتخابات مجلس بتواند در بعضی شهرها مستقل بیاید و نامزدهایش نیز رأی بیاورند اما در ریاست جمهوری قطعا آنها چنین رأیی ندارند که نامزد مستقل معرفی کنند، بلکه فقط عرضه اندام می کنند تا معادلات بازی را در جریان اصولگرا به نفع خودشان تغییر دهند.

جبهه پایداری از زمان تأسیس تا به امروز هرچند نتوانسته کرسی قدرت را در دست بگیرد و گزینه مطلوب خود را در نهادهای حاکمیتی برسر قدرت آورد اما الحق و الانصاف بازی خراب کن خوبی زمان انتخابات محسوب می شود.

محمد مهاجری درباره تأثیرگذاری نامزد مورد حمایت جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: ادعای همیشگی جبهه پایداری همواره این بوده که زمان انتخابات ایدئولوژیک رأی می دهد اما واقعیت چیز دیگری است. آنها همیشه دنبال سهم خودشان از قدرت هستند.

وی با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم در اسفند سال 98 افزود: اگر پایداری‌ها بتوانند سهم خودشان را از قدرت بگیرند لباس ایدئولوژیک را از تن در می آورند و می شوند معامله‌گر سیاسی. در آن انتخابات نیز آنها فشار آوردند و از لیست آقای قالیباف سهم گرفتند. در واقع آقای قالیباف ترسید که مبادا پایداری لیست موازی دهد و این مسئله به ضررش تمام شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه جنس انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با هم فرق می کند، اظهار کرد: شاید پایداری در انتخابات مجلس بتواند در بعضی شهرها مستقل بیاید و نامزدهایش نیز رأی بیاورند اما در ریاست جمهوری قطعا آنها چنین رأیی ندارند که نامزد مستقل معرفی کنند، بلکه فقط عرضه اندام می کنند تا معادلات بازی را در جریان اصولگرا به نفع خودشان تغییر دهند.

وی افزود: اگر نامزدی سهمی از کابینه را به آنها بدهد، حتما نامزد جبهه پایداری به نفع او کنار می رود چون پایداری‌ها اساسا کاسب هستند اما اگر پیشنهاد دندان گیری به دست نیاورند، می مانند تا نظم بازی را به هم بزنند. اتفاقی که در سال 92 افتاد. کسی حاضر نبود به آنها سهم دهد و به بیان بهتر هیچ نامزدی پایداری را جدی نمی گرفت بنابراین نامزدشان یعنی آقای جلیلی را تا آخر در صحنه رقابت ماند، هرچند شخصا معتقدم اگر جلیلی در آن سال کنار هم می رفت در نتیجه انتخابات تأثیری نداشت.

این فعال مطبوعاتی با بیان اینکه پایداری در انتخابات 1400 معامله گرایانه وارد می شود، درباره نامزد جبهه پایداری تأکید کرد: هرچند که برخی سعی دارند آقای رئیسی را به جبهه پایداری منتسب کنند اما به هیچ وجه آقای رئیسی حتی نزدیک به جبهه پایداری نیست بنابراین وقتی پایداری اسم آقای رئیسی را می آورد معنای درستش این است که «می خواهد با سایر گروه‌های سیاسی معامله کند». البته معتقدم آقای رئیسی اصلا به پایداری وقعی نم‌ نهد ضمن آنکه به احتمال قریب به یقین نامزد انتخابات 1400 هم نمی شود. پس پایداری ژست ایدئولوژیک می گیرد و سراغ جلیلی می رود.

وی درباره میزان تأثیرگذاری منفی نامزد جبهه پایداری بر بازی محمدباقر قالیباف در شرایط مشارکت حداقلی یا حداکثری گفت: آقای قالیباف یک بار از پایداری زمان انتخابات مجلس یازدهم بازی خورد و دیگر وارد بازی آنها نمی شود. از آنجا که اصولگرایان اطمینان قلبی دارند که رئیس جمهور بعدی از جناح آنهاست، خیلی جبهه پایداری را بازی نخواهند داد بنابراین این گروه سیاسی هیچ نقش تعیین کننده ای در نتیجه انتخابات نخواهد داشت.

مهاجری تأکید کرد: پایداری یک سبد رأی کوچکی دارد، این سبد رأی زمانی مهم می شود که انتخابات حداکثری و با مشارکت بالای مردم باشد. در چنین شرایطی سبد رأی پایداری شاید به درد یک نامزد بخورد اما ارزیابی‌ها می گوید انتخابات 1400 چندان پرشور نخواهد بود، پس سبد رأی پایداری خریداری ندارد چون هر گروه سیاسی با هدف وزن کشی وارد صحنه می شود. ضمن آنکه می دانند نامزد جبهه پایداری هرگز نفر اول نخواهد شد.

وی درباره وزن‌کشی بین محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی مورد حمایت جبهه پایداری ادامه داد: حضور یا عدم حضور آقای جلیلی تأثیر خیلی تعیین‌کننده‌ای روی رقیب درون اردوگاهی آنها نخواهد داشت.

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها