انتخاب بایدن چه تاثیری در بازار کار ایران می‌گذارد؟

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کار، درباره انتخابات آمریکا گفت: اگر پیش بینی کنیم که دموکرات ها در چند ساعت آینده پیروز انتخابات آمریکا باشند، تغییراتی در حوزه روابط ایران و آمریکا از باب مذاکراتی که در برجام داشتیم اتفاق خواهد افتاد که می تواند شرایط را به لحاظ سیاسی و روانی در بازار کار ایران تغییر دهد.

انتخاب بایدن چه تاثیری در بازار کار ایران می‌گذارد؟
کد خبر: 443195
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۵ ۱۳:۵۱:۰۶

اعتمادآنلاین| یک کارشناس حوزه کار روی کار آمدن دموکراتها را موجب بهبود شرایط بازار کار، تثبیت نرخ ارز و آزادسازی پول های بلوکه شده کشورمان دانست و در گشایش صادرات و نقل و انتقالات پولی و تجاری موثر خواند.

حمید حاج اسماعیلی در خصوص تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار کار ایران ابراز عقیده کرد و گفت: اگر پیش بینی کنیم که دموکرات ها در چند ساعت آینده پیروز انتخابات آمریکا باشند، تغییراتی در حوزه روابط ایران و آمریکا از باب مذاکراتی که در برجام داشتیم اتفاق خواهد افتاد که می تواند شرایط را به لحاظ سیاسی و روانی در بازار کار ایران تغییر دهد، در ثبات نرخ ارز اثر بگذارد، در دراز مدت مسیرهای بهتری را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کشور فراهم و در صادرات و تبادلات تجاری ما گشایش حاصل کند.

وی با بیان اینکه انتخابات آمریکا بازار کار کشور را تغییر خواهد داد، گفت: بخش زیادی از مشکلاتی که در اقتصاد ایران شکل گرفته ناشی از فشارها و تحریم هایی است که ظالمانه بر ما تحمیل شد و اگر این تحریم ها کمتر شود امکان واردات و صادرات برای کشور تسهیل شده و نقطه امیدی برای بهبود وضعیت بازار کار خواهد بود.

این کارشناس حوزه کار خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که اقتصاد را به شدت تحت تاثیر قرار داده ناشی از نابسامانی ها و نوسانات نرخ ارز است و عمده بی ثباتی هایی که در عرصه بازار کار پدید آمده متاثر از مسایلی است که در عرصه سیاسی رخ داده است.

حاج اسماعیلی درعین حال با اشاره به امضای برجام در دوران دموکراتها گفت: معتقدم چون دموکراتها نقش اساسی در برجام داشتند و برجام در دولتی که دموکراتها سرکار بودند توافق شد، در صورت انتخاب مجدد، آنها این شرایط و تعهد را دارند که دوباره مباحث مربوط به مذاکرات و تعهدات برجام را اجرایی کنند. البته شرایط با چهارسال قبل تفاوت کرده و ممکن است آنها به اندازه شرایطی که تعهد کردند اجرا نکنند ولی دیدگاه و روش متفاوتی با جمهوری خواهان در زمینه برخورد با ایران دارند و به همین جهت بود که برجام را امضا کردند.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا دو نگرش کاملا متفاوت نسبت به دموکراتها و جمهوری خواهان آمریکا وجود دارد، گفت: در حال حاضر قاطبه اروپاییها موافق روی کار آمدن دموکراتها هستند، چون روشی که جمهوری خواهان در دنیا اجرا کردند معقول و منطقی و قانونی نبود و از حربه زور استفاده می کردند. ترامپ نمایندگی چنین جریانی در آمریکا بود؛ در حالی که دموکراتها خود را متعهد به اجرای قانون و تعامل و تبادل با دنیا می دانند و در مدیریت مباحث بین المللی از اسنجام بیشتری برخوردارند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه انتخابات آمریکا در نقل و انتقالات پولی ما اثرگذار است، تصریح کرد: نتیجه انتخابات در آمریکا می تواند علاوه بر اثراتی که در حوزه صادرات و تثبیت شرایط نرخ ارز دارد، موانعی که در جریان تبادلات آسان و ارزان در حوزه پولی و مالی و تجاری برای کشورمان به وجود آمده بود از میان بردارد و پول های بلوکه شده ایران را در کشورهایی مثل کره جنوبی که با آنها مراودات تجاری و بازرگانی بسیاری داریم برگرداند و در صادرات کالا و خدمات به کشورهای همسایه که بازار آنها در اختیار ما بود و در گرفتن طلبمان از آنها مشکل داشتیم، تاثیر بگذارد.

این کارشناس حوزه کار در پایان گفت: ما با دموکرات ها یک سند تاریخی و مهم را امضا کردیم که حقمان را در برخورداری از انرژی هسته ای با تکیه بر منافع ملی و حقوق مردم ایران در عرصه بین المللی تضمین کرده است؛ پس مهم است که چه کسی سر کار می آید. اگر دموکراتها را بر جمهوری خواهان ترجیح می دهیم به این معنی نیست که طرفدار دموکراتها هستیم بلکه آنها باید در قبال توافقی که با ما امضا کرده اند پاسخگو باشند و به تعهداتی که در قبال ملت ایران در برجام دارند، عمل کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها