اقدامات نظارتی مجلس چگونه اجرا می‌شود؟

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس اقدامات نظارتی قوه مقننه بر فعالیت‌های دولت و مسئولان اجرایی را تشریح کرد.

اقدامات نظارتی مجلس چگونه اجرا می‌شود؟
کد خبر: 443227
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۵ ۱۵:۱۸:۰۸

اعتمادآنلاین| حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر تقویت بعد نظارتی مجلس، بیان داشت: مجلس یازدهم با این رویکرد که ضعف مدیریت و ناکارآمدی عامل اصلی بروز بسیاری از مشکلات در کشور است، نظارت را اولویت خود تعیین کرده است.

وی در همین راستا افزود: تاکنون مجلس با استفاده از ابزارهای نظارتی خود از جمله تذکر شفاهی و کتبی، تحقیق و تفحص و، سوال و استیضاح اقداماتی را در جهت نظارت بر فعالیت‌های دولت و مسئولان اجرایی داشته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در مدتی که از فعالیت مجلس سپری شده 9 طرح سوال از وزرا دولت مطرح شده است، گفت: در نتیجه بررسی این تعداد سوال از وزرا، بیژن زنگنه وزیر نفت از نمایندگان کارت زرد گرفته و در جریان سوال از وزیر جهاد کشاورزی نیز نمایندگان به صورت مشروط از توضیحات وی قانع شدند.

حجت‌الاسلام سلیمی با بیان اینکه تذکر شفاهی و کتبی یکی از ابزارهای نظارتی نمایندگان است، اظهار داشت: در حدود 6 ماهی که از عمر مجلس یازدهم گذشته نمایندگان در حدود 1112 تذکر به مسئولان اجرایی را مطرح کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در این مدت مجلس با دعوت از وزرا از آنها گزارشاتی را در زمینه‌های مختلف دریافت کرده است، اضافه کرد: تاکنون 5 طرح تحقیق و تفحص نیز در جلسه علنی پارلمان بررسی شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس اظهار داشت: نظارت کمیسیون اصل 90 بر خصوصی‌سازی‌های مسئله‌دار تا مسئله ویلموتس و تصمیمات سرنوشت‌ساز دیوان محاسبات از خلع ید مالک هفت تپه تا ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان نیز از دیگر اقدامات نظارتی مجلس در این مدت بوده است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها